۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۵:۳۴
کد خبر: 82888359
T T
۰ نفر
كشورهاي غربي با تقويت هيات حقيقت ياب در سوريه مخالفت كردند

وين - ايرنا - نشست فوق العاده شوراي اجرايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي در مورد سوريه، با مخالفت كشورهاي غربي با پيشنهاد حمايت و تقويت فعاليت هيات حقيقت ياب اعزامي به دمشق، موجب رسوايي بيشتر غرب در ادعاي حمله شيميايي به دوما شد.

به گزارش ايرنا ، پنجاه و هشتمين نشست فوق العاده شوراي اجرائي سازمان منع سلاح هاي شيميايي در مورد سوريه، با تاكيد جمهوري اسلامي ايران و روسيه مبني بر تصويب تصميمي از سوي اين شورا در جهت حمايت و تقويت فعاليت هيات حقيقت ياب اعزامي به سوريه ، به محك مجددي از ميزان صداقت كشورهاي غربي در رسيدن به حقيقت تبديل گرديد كه عملا با مخالفت اين گروه با اين تصميم، بي آبرويي بيشتر آنان را باعث گرديد.
دكتر عليرضا جهانگيري سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان منع سلاحهاي شيميايي ، در سخناني در اين جلسه از حمله اخير كشورهاي غربي به سوريه با توجيه كاربرد ادعايي سلاح هاي شيميايي كه توسط اين سازمان مورد راستي آزمائي قرار نگرفته، به عنوان يك روز تاريك و غم انگيز در تاريخ سازمان ياد كرد.
سفير و نماينده دائم كشورمان با محكوم كردن حمله سه كشور غربي به سوريه، آن را حمله اي خودسرانه و يكجانبه عليه حاكميت ملي و تماميت ارضي يكي از اعضاي سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح هاي شيميائي دانست و اضافه كرد: اين اقدام نظامي باعث تضعيف صلح و امنيت بين المللي گرديده و بي ثباتي و گسترش افراط گرايي و تروريسم در جهان را به دنبال خواهد داشت.
جهانگيري تاكيد كرد: تجاوز عليه سوريه بدون هرگونه مدرك مستدل و با استناد به منابع جعلي به عنوان جنايت محسوب مي شود و مرتكبين آن بايد در محاكم قضايي پاسخگو باشند. وي تاكيد كرد، رويكرد اين كشورها بطور جدي اعتبار سازمان منع سلاحهاي شيميايي را مورد خدشه قرار داده است.
وي از اينكه سازمان تخصصي منع سلاحهاي شيميايي از سوي برخي كشورها بخاطر مقاصد سياسي خودشان به گروگان گرفته شده ، ابراز تاسف نمود و تاكيد كرد، برخي كشورها خواستار جلسه فوق العاده شوراي اجرايي اين سازمان بدون هيچ گونه مدرك و يا مشخص شدن نتيجه تحقيقات شده اند و تلاش دارند با فشار سياسي و استفاده از منابع غير موثق، اين سازمان را از وظايف خود منحرف سازند.
جهانگيري در ادامه سخنان خود اين سوال را مطرح كرد كه چرا مجموعه كشورهاي غربي و اروپايي در مورد كاربرد سلاحهاي شيميايي توسط گروههاي تروريستي در سوريه سكوت كرده اند ؟
سفير و نماينده دائم كشورمان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران معتقد به اعزام گروه حقيقت ياب به سوريه و انجام تحقيق براساس منابع مستقل و خودداري از هرگونه ابهام مي باشد.
نشست فوق العاده شوراي اجرايي سازمان منع سلاحهاي شيميايي با درخواست گروه غرب از مديركل اين سازمان تشكيل گرديد. جمهوري اسلامي ايران و روسيه در اين جلسه موضوع تقويت اقدامات هيات حقيقت ياب اعزامي به سوريه را مطرح كردند كه جلسه با مخالفت آمريكا و هم پيمانانش با راي گيري در خصوص اين تصميم پيشنهادي روبرو شد و آنها با اين مخالفت، عدم صداقت خود را در خصوص پايبندي به مقررات و قوانين بين المللي از جمله كنوانسيون منع سلاحهاي شيميايي و مكانيزمهاي موجود نشان دادند. در نهايت جلسه با شكست اهداف گروه غرب و بدون هرگونه تصميمي خاتمه يافت.
اروپام**1078**شبس *1859