۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 82888426
T T
۰ نفر

معيارهاي انتخاب شهردار آينده پايتخت

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 82888426
معيارهاي انتخاب شهردار آينده پايتخت

تهران- روزنامه ايران در شماره امروز- سه شنبه- خود با درج مطلبي با عنوان معيارهاي انتخاب شهردار آينده پايتخت به موضوع حضور برخي از نمايندگان و اعضاي شوراي شهر در نشستي با عنوان مجمع اميد تهران در اين رابطه مي پردازد.

در اين مطلب آمده است:فرايند انتخاب شهردار سرانجام به مجمع 51 نفره اميد (شوراي شهر تهران و نمايندگان تهران در مجلس) رسيد تا در جلسه‌اي چند ساعته، معيارها و ويژگي‌هاي شهردار آينده پايتخت بررسي شود.
پيش از برگزاري اين جلسه، البته حدس و گمان‌هاي زيادي درباره تصميمات آن به گوش مي‌رسيد، چه آنكه به گفته برخي، قرار بود موضوع انتخاب «محسن هاشمي» مطرح شده و حتي درباره تغيير ميثاق نامه به نفع حضور او در شهرداري تهران، بحث و گفت‌و‌گو شود.
اما ظاهراً چنين ايده‌اي كه از چند روز قبل خبر ساز شده و نويد آمدن يك اصولگرا را به داخل شوراي شهر داده بود، در اين جلسه ابتر باقي ماند.
حتي گمانه زني عده‌اي براي دعوت از «محمد رضا عارف» به عنوان شهردار احتمالي تهران هم رد شد.
شورايي‌ها قرار است در جلسه‌اي غير رسمي (پيش از جلسه امروز شورا)همچون قبل، ‌ويژگي‌هاي شهردار را بررسي و نهايي ‌كنند. بايد ديد آيا ظرف كمتر از يكماه آينده، طبق آنچه برخي اعضا قول داده‌اند، شهردار منتخب تهران معرفي خواهد شد يا نه؟! آنطور كه شورايي‌ها خبر مي‌دهند تا كنون نام گزينه‌اي به صورت رسمي نهايي نشده است.
البته در جديد‌ترين ليستي كه از اسامي گزينه‌هاي شهرداري تهران بيرون آمده، با كمي تغيير نسبت به ليست 10 نفره كانديداهاي چند روز اخير، اين بار به جاي محسن هاشمي، محمد ابراهيم انصاري لاري (مديرعامل منطقه آزاد كيش) در سرليست قرار گرفته است.
در ليست جديد بعد از انصاري لاري، به ترتيب محسن هاشمي، سيد محمد علي افشاني، پيروز حناچي، وفا تابش و مناف هاشمي قرار گرفته‌اند. سه كانديداي مشهور (بيطرف، حجتي و مهرعليزاده) هم كه در ليست قبلي اسمشان آمده بود، اعلام كرده‌اند كه از دولت خارج نخواهند شد.
جالب اينكه يكي از اعضاي شوراي شهر هم در كانال تلگرامي خود از پيامك برخي افراد ناشناس به شورايي‌ها پرده برداشته كه آمادگي خود را براي شهردار شدن اعلام كرده اند!
بنا به آنچه پروانه سلحشوري نماينده مردم تهران در مجلس هم از شنيده هايش گفته، همچنان محسن هاشمي، مهندس افشاني و پيروز حناچي در سرليست شهردار احتمالي تهران قرار دارند. در اين جلسه 40 نفر از اعضاي دو طيف حضور داشتند. پروانه سلحشوري، نماينده تهران در نشست مجمع اميد با اشاره به حضور «حسيني مكارم» سرپرست شهرداري تهران در اين جلسه گفت: «در اين جلسه درباره انتخاب شهردار آينده بحث‌هايي مطرح و تأكيد شد كه اين حق شوراي شهر است كه شهردار را انتخاب كند در عين حال انتظار جامعه اين است كه شهردار آينده اصلاح‌طلب و ضدفساد باشد و در مقابل فشارها ايستادگي كند.»
وي البته تأكيد كرد كه در اين جلسه به صورت مصداقي درباره گزينه‌هاي شهرداري تهران بحثي مطرح نشد و بيشتر به ويژگي‌هاي لازم براي شهردار آينده پايتخت اشاره شد.
همچنين تأكيد شد كه شورا در اين موضوع يكدست عمل كند ضمن اينكه همه ما معتقديم موفقيت شورا و مجلس به هم گره خورده است.
به گفته او، در اين جلسه به موضوعاتي همچون آلودگي هوا، ترافيك، كودكان كار، مديريت بحران و برخي حوزه‌هاي تعاملي بين نمايندگان مجلس و شوراي شهر هم پرداخته شد.

محسن هاشمي: نگراني جدي در مورد انتخاب شهردار وجود ندارد
عليرضا رحيمي، ديگر نماينده تهران هم با استناد به سخنان محسن هاشمي گفت: رئيس شورا در اين جلسه تأكيد كرد نگراني جدي در مورد انتخاب شهردار تهران وجود ندارد. ايشان همچنين گفت كه برخي افراد دوره شهرداري هفت ماهه آقاي نجفي را با دوره 12 ساله شهردار قبلي مقايسه مي‌كنند كه قياس درستي نيست.
آقاي هاشمي همچنين به مزاح عنوان كرد زماني كه امام(ره) مجلس را در رأس امور عنوان كرده شوراي شهر وجود نداشته است!
وي ادامه داد: همچنين رسولي، عضو شورا گزارشي از كارگروه شش نفره ارائه كرد كه براساس آن 11 مورد در بودجه 97 اختصاصاً در مورد شهر تهران مطرح شده است.
رحيمي تأكيد كرد: سرپرست شهرداري تهران هم در اين جلسه عملكرد دوره شهرداري آقاي نجفي را قابل قبول و كارآمد عنوان كرد و گفت كه ماهانه 600 ميليارد تومان هزينه نگهداري شهر تهران است.
ايشان همچنين گفت هفدهم شهريورماه سال قبل حقوق مردادماه و چند ماه حقوق معوقه كاركنان پرداخت شده در حالي كه در اسفند 96 مطالبات، معوقات و بدهي‌ها بالغ بر 600 ميليارد تومان يكجا پرداخت شده است.
ايشان همچنين گفت كه 28 اسفند سال 96 اجازه انتشار 700 ميليارد تومان اوراق مشاركت گرفته شده و كل آن انجام شده كه مختص مترو است و براي 1300 ميليارد تومان ديگر نيز مجوز دريافت شده است.
اين نماينده مجلس از ارائه گزارش الويري در اين جلسه نيز خبر داد و گفت: آقاي الويري گزارشي را از شوراي عالي استان‌ها مطرح كرد و گفت كه طرح‌هايي در جهت كارآمدي بيشتر شورا در حوزه‌هاي مالي، مديريتي و خدماتي در دست تهيه و تدوين است.
آقاي الويري همچنين گفت كه موضوع سپنتا نيكنام همزمان در كميسيون‌هاي قضايي و سياسي مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال نهايي شدن است.
به گفته رحيمي، در اين جلسه ضعف اطلاع‌رساني از عملكرد شوراي شهر تهران و نمايندگان تهران در مجلس مورد اشاره قرار گرفته است.
وي همچنين اضافه كرد: در اين جلسه مقرر شد نمايندگان شوراي شهر تهران و نمايندگان مردم تهران در مجلس هر 15 روز از مناطق شهرداري تهران بازديد كنند و در برخي موارد هم شهردار و استاندار آنها را همراهي خواهند كرد.
همچنين مقرر شد براي بودجه سال 98 كارگروه ويژه‌اي تشكيل شود تا مقدمات كار فراهم شود.
افشين حبيب‌زاده، عضو شوراي شهر هم در اين نشست با بيان اينكه نمايندگان در مورد خصوصيات شهردار آينده نظراتشان را بيان كردند و همگي بر داشتن ويژگي‌هاي اختيار، توان اجرايي بالا،‌ فساد ستيزي و... تأكيد كردند، گفت: نمايندگان مجلس اعلام آمادگي كردند كه هر گونه مشورت و كمك را از اعضاي شوراي شهر دريغ نخواهند كرد.

راه بهشت نبايد به پاستور ختم شود
يك عضو مجمع نمايندگان استان تهران هم با اشاره به برگزاري نشست مجمع 51 نفره گفت: اين نشست درباره تبادل مسائلي بود كه منجر به استعفاي شهردار سابق تهران شد و همچنين درباره چالش‌ها و موانعي پيش‌روي شهرداري تهران و شاخص‌هاي انتخاب شهردار جديد صحبت و روي ويژگي‌هايي چون ضد فساد بودن، شفاف بودن و توانمندي شهردار جديد براي ايستادگي در برابر مشكلات و چالش‌هاي پيش‌رو، پرهيز از سياسي‌كاري و استفاده نشدن از جايگاه شهرداري براي رسيدن به صندلي رياست جمهوري تأكيد شد.
طيبه سياووشي ادامه داد: اكثريت اعضاي حاضر دراين باره صحبت كردند. همچنين درباره مسائلي كه براي دو طرف اهميت داشت تبادل نظر شد و بر استفاده از ظرفيت 51 عضو مجمع نمايندگان تهران و شوراي شهر براي رفع مشكلات شهروندان تهراني تأكيد شد.

پرداخت 5200 ميليارد تومان از بدهي‌هاي گذشته شهرداري
يك نماينده تهران اما بعد از اين نشست در توئيتي از پرداخت 5200 ميليارد تومان از بدهي‌هاي دوران گذشته شهرداري تهران خبر داد. محمود صادقي نوشت:«سرپرست شهرداري تهران در جلسه نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي شهر گفت: شهرداري را با بدهي فراوان و هزينه ماهانه 470 ميليارد تحويل گرفتيم.
با شناسايي مجاري نشتي پول ضمن پرداخت حقوق و مزاياي معوق، 400 ميليارد بيمه و ماليات معوق و 5200 ميليارد تومان از بدهي‌هاي گذشته را پرداخت كرديم.»
روزنامه ايران
تهرام/1735