۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82890177
T T
۰ نفر

تماشای آسمان برای همه

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 82890177
تماشای آسمان برای همه

تهران- ایرنا- دبیر برگزاری روز و هفته جهانی نجوم با اشاره به اهمیت علاقمندی مردم به علم نجوم گفت: برنامه های این روز و هفته جهانی، با هدف آشنایی همه مخاطبان به آسمان و اجرام سماوی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سید مصطفی امام امروز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به اهداف برگزاری روز جهانی نجوم اظهار كرد: این روز هر ساله در جهان با شعار ثابت نجوم برای همه و امسال در ایران با شعار تماشای آسمان برای همه جمعه پیش رو (31 فروردین) با همكاری انجمن نجوم و مجموعه آسمان نمای گنبد مینا برگزار می شود.
وی ادامه داد: همچنین هفته پس از آن یعنی از 31 فروردین تا 7 اردیبهشت هفته نجوم نام دارد كه گروه های مختلف نجومی در بیشتر استان های كشور برنامه های مختلف و متنوعی را با هدف آشنا كردن مردم عادی با علم نجوم برگزار می كنند.

***برپایی 20 غرفه ترویجی و آموزش نجوم
این مدرس علم نجوم در تشریح برنامه های روز جهانی نجوم گفت: حدود 20 غرفه توسط گروه های مختلف نجومی در خارج از مجموعه گنبد مینا برپا می شود، این غرفه ها در زمینه های مختلف این علم به مردم اطلاع رسانی می كنند.
وی تاكید كرد: غرفه ها در زمینه های كودك و نجوم، نجوم رصدی، كار با ابزارهای نجومی، آموزش كار با تلسكوپ، عكاسی نجومی، پرسش و پاسخ نجومی، مبارزه با خرافات نجومی، مبارزه با آلودگی نوری، اختر زیست شناسی، گردشگری نجومی اطلاعاتی را به علاقمندان ارائه می دهند. همچنین داوطلبانی كه در این روز در پارك آب و آتش حضور دارند به میان رفته و سعی می كنند آنها را ابتدا به علم به طور كلی و بعد به علم نجوم به طور خاص علاقمند كنند.

*** 4 سانس نمایش در مجموعه گنبد مینا
به گفته امام این برنامه از ساعت 10 صبح با حضور دكتر علیرضا آقایی رییس جدید انجمن نجوم آغاز شده و تا ساعت 24 ادامه خواهد داشت، همچنین علاوه بر سخنرانی، برپایی غرفه ها و اطلاع رسانی به مردم حاضر در پارك، مجموعه گنبد مینا سانس نمایش در آسمان نما را از ساعت 18 تا 10 برای علاقمندان در نظر گرفته است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به علاقمندی ایرانیان به علم نجوم و اهمیت آن به ویژه بعد از ورود اسلام به ایران گفت: متاسفانه شاهد ورود خرافات به این علم نیز هستیم و به خصوص امسال قصد داریم با ارائه اطلاعات بیشتر به مردم با خرافات نیز مقابله كنیم.
امام همچنین با تاكید بر وجود ابزار رصدی در روز نجوم در مجموعه گنبد مینا افزود: در این روز امكان وجود رصد خورشید نیز با یك تلسكوپ پیشرفته و چند تلسكوپ آماتوری برای علاقمندان وجود دارد و امیدواریم بتوانیم تلنگر لازم را برای علاقمندی همه اقشار مردم به ویژه كودكان به علم نجوم بزنیم.
به گزارش ایرنا روز جهانی نجوم برای اولین بار در سال 1973 و به ابتكار داگ برگر/Doug Berger رئیس انجمن نجوم كالیفرنیای شمالی با هدف قراردادن تلسكوپ های فراوان در مناطق شهری شلوغ و آشنایی بیشتر مردم با این علم پرسابقه برگزار و پس از آن توسط اتحادیه جهانی نجوم ( International Astronomical Union (IAU هماهنگ شد.
این روز و در پی آن هفته جهانی نجوم از ابتدا در شنبه ای بین ماه آوریل و ماه مه (اردیبهشت/خرداد) تعیین و طوری برنامه ریزی می شد كه نزدیك با اولین تربیع ماه باشد. همچنین مناسبت پاییزی روز جهانی از سال 2007 افزوده و قرار شد شنبه بین ماه سپتامبر و اكتبر برنامه ریزی شود طوری كه همانند روز جهانی نجوم در ماه مارس به تربیع اول نزدیك باشد.
علمی**9157**1440
۰ نفر