۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82890328
T T
۰ نفر
داعش بدنبال پایگاهی در جنوب تایلند است

كوالالامپور-ایرنا- منابع امنیتی در مالزی هشدار دادند: برخی از تروریست ها و جدایی طلبان جنوب تایلند درحال برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه گروه تروریستی داعش در این كشور جنوب شرق آسیا هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا شبكه خبر آسیا به نقل از یك مقام امنیتی مالزی كه نامش فاش نشده، اعلام كرد :'آوئا وائه آیا' شورشی 37 ساله تایلندی متحد 'ابوبكر البغدادی' سركرده گروه تروریستی داعش بوده و با وی در سوریه ارتباط داشته و اكنون درصدد ایجاد پایگاهی برای این گروه در جنوب تایلند است.
آوئا از استان 'ناراثیوات' در جنوب تایلند به دنبال جدایی این بخش از این كشور جنوب شرق آسیاست. منازعات جدایی طلبانه دراین منطقه از سال 2004 تاكنون حدود 7 هزار نفركشته به جای گذاشته است.
طبق این گزارش مذاكرات سه ساله دولت تایلند با شورشیان جنوب این كشور تاكنون به نتیجه نرسیده كه این موضوع سبب شده است تا گرایش به رویكردهای افراطی درمنطقه افزایش یابد.
علاوه براین از آنجا كه مالزی از شمال با تایلند همسایه است بنابراین وجود یك پایگاه تروریستی در جنوب تایلند امنیت دو كشور را مورد تهدید قرار می دهد.
این تروریست تایلندی به اتهام طراحی چند حمله تروریستی در استان جوهور مالزی تحت تعقیب پلیس این كشور قرار دارد.
طبق این گزارش وی با شناسایی و بكارگیری 9 نفر از طریق فیسبوك ، برای حمله به كلیساها و معابد مختلف دراین ایالت برنامه ریزی كرده بود.
خبرگزاری 'اسرا' به نقل از یك منبع امنیتی تایلند نیز گزارش داد: اگرچه 'آوئا' عضو گروه تروریستی داعش نبوده اما از طرفداران آن محسوب می شود علاوه براین نیروهای امنیتی تایلند نیز درجستجو برای یافتن وی هستند.
جنوب تایلند، منطقه ای با جمعیت اكثریت مسلمان، شامل ایالت های 'یالا'، 'ناراثیوات' ،'پاتانی' و بخشی از سونگخلا، در یك دهه اخیر شاهد درگیری ها و منازعات جدایی طلبانه زیادی بوده است.
آساق **1599