۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82890892
T T
۰ نفر

لذت هويت در پس سالها بي هويتي

۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82890892
لذت هويت در پس سالها بي هويتي

زاهدان - ايرنا - وقتي شناسنامه نداري يعني هويت نداري، از بسياري خدمات اجتماعي محرومي اما آن هنگام كه پس از سالها ناآگاهي از داشتن سند سجلي و سرگرداني در دستگاههاي مختلف اداري و محروميت از خدمات به يك باره صاحب سجل و هويت مي شوي لذتش چند برابر مي شود.

به گزارش ايرنا هويت مجموعه نگرش و ويژگي هاي يك فرد در جامعه محسوب مي شود كه آن فرد را از ديگران متمايز مي كند، اهميت اين مقوله سبب شد تا ضروت ثبت هويت افراد در هر جامعه بيش از پيش احساس شود.
شماري از مردم سيستان و بلوچستان در سالهاي گذشته به دلايل مختلف نظير كم توجهي رژيم سابق، نبود نمايندگي ثبت احوال در محل، دوري از مركز شهرستان و فقدان راه ارتباطي مناسب، بي سوادي، نا آگاهي از مزاياي شناسنامه، زايمان در منزل، مشكلات اقتصادي، ازدواج با اتباع بيگانه و غيره موفق به دريافت اين سند هويتي مهم نشده اند كه اين امر مشكلات فراواني را براي آنان به همراه داشته است.
حضور اتباع بيگانه در اين استان و تلاش برخي از آنان براي دريافت شناسنامه با تهيه استشهاد محلي و غيره و اسامي و هويت جعلي سبب شد تا مسئولان و كارشناسان دستگاههاي دست اندركار با دقت و حساسيت بيشتري نسبت به صدور شناسنامه اقدام كنند.
به گفته يكي از شهروندان زاهداني كه خود را محمد حسين محمودي معرفي كرد؛ تا چند سال پيش برخي اتباع بيگانه شناسنامه مردگان را خريداري و با تغيير عكس و هويت جديد همانند يك فرد ايراني از امكانات و خدمات بهره مند شده و همچنان به زندگي خود ادامه مي دهند.
وي افزود: برخي اتباع بيگانه نيز همانند ايرانيان فاقد شناسنامه با تهيه مدارك محلي و ارائه درخواست براي سند سجلي مدعي مي شدند كه در روستاهاي دورافتاده استان زندگي مي كردند و از دريافت شناسنامه محروم مانده اند.
چنين مسائلي سبب شده بود تا در گذشته رسيدگي به پرونده فاقدان شناسنامه در بازه زماني طولاني انجام مي شد اما در دولت تدبير و اميد باتجهيز دستگاههاي دست اندركار به سامانه هاي پيشرفته و الكترونيكي و پيگيري هاي مسئولان استاني برهه زماني تعيين تكليف فاقدان شناسنامه كوتاه تر شد.
در سالهاي اخيرعلاوه بر تعيين تكليف وضعيت افراد مشكوك التابعه سيستان و بلوچستان در راستاي سياست هاي انسان دوستانه جمهوري اسلامي ايران و تاكيد رهبر معظم انقلاب زمينه براي ادامه تحصيل چندين هزار واجب التعليم فاقد شناسنامه ايراني و تبعه خارجي نيز از امكانات آموزشي استان بيش از گذشته فراهم شد.

** صدور شناسنامه براي 25 هزار و 774 نفر فاقد سند سجلي
مديركل ثبت احوال سيستان و بلوچستان گفت: با عزم دولت و مسئولان استاني در تعيين تكليف مشكوك التابعين براي 25 هزار و 774 نفر افراد فاقد شناسنامه و فرزندان آنان در استان از سال 92 تاكنون سند سجلي صادر شده است.
رضا راحت دهمرده اظهار داشت: يكي از مشكلات ثبت احوال در سيستان و بلوچستان افراد فاقد شناسنامه مدعي ايراني بودن هستند كه مهم ترين علت آمار زياد فاقدان شناسنامه در اين استان حضور اتباع بيگانه و مشكوك التابعه است.
وي افزود: بر اساس قانون و دستورالعمل هاي اجرايي براي تعيين تكليف فاقدان شناسنامه، افرادي كه مدارك نَسَبي دارند براساس قانون بايد مدارك نسبي از پدر و جد پدري خود ارائه دهند تا مامور ثبت احوال در اجراي دستورالعمل نسبت به تشكيل پرونده فاقد شناسنامه اقدام كند.
وي ادامه داد: در اين راستا مدارك لازم اثبات نسب شامل مدارك پدر و مادر و بستگان نسبي تكميل و در نهايت از طريق مراجع مربوطه هويت و تابعيت فرد استعلام مي شود و پس از تكميل پرونده براي بررسي تابعيت به شوراي تامين شهرستان مربوطه ارسال مي شود.
وي تصريح كرد: در سال هاي گذشته روند رسيدگي به پرونده هاي مشكوك التابعين با كندي صورت مي گرفت به طوري كه از سال 74 تا 91 تنها19 هزار شناسنامه صادر شده بود.
مديركل ثبت احوال سيستان و بلوچستان افزود: اين موضوع از سال 92 در دستور كار جدي مسئولان استاني قرار گرفت به طوري كه سال 93 را بايد نقطه عطفي در اين زمينه دانست زيرا در اين سال اين اداره كل با رسيدگي و تعيين تكليف929 پرونده موفق به كسب رتبه نخست كشور شد.
دهمرده اظهار داشت: در استانهاي ديگر آمار پرونده هاي فاقدان شناسنامه بالا نيست زيرا معمولا فقط در استان هاي مرزي افراد فاقد شناسنامه وجود دارند.
وي بيان كرد: تعدادي از افرادي كه به ثبت احوال مراجعه مي كنند فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي هستند كه براي اين افراد هيچ اقدامي در مرحله نخست از سوي ثبت احوال قابل انجام نيست.
وي ادامه داد: اين افراد ابتدا بايد به اداره امور اتباع خارجي مراجعه و تشكيل پرونده دهند و پس از طي مراحل قانوني در صورت دريافت سند تابعيت از وزارت امور خارجه، امكان صدور شناسنامه براي آنان وجود دارد.
مديركل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان نيز گفت: همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد 16 هزار دانش آموز فاقد شناسنامه در مدارس اين استان نام نويسي كردند كه افزون بر چهار هزار نفر آنان را تبعه كشور افغانستان تشكيل مي دهند.
عليرضا نخعي اظهار داشت: اين تعداد از اتباع كشور افغانستان در مدارس شهرستان هاي زاهدان، چابهار و ايرانشهر مشغول تحصيل هستند.
وي ادامه داد: آمار دانش آموزان فاقد شناسنامه سيستان و بلوچستان امسال با 16 هزار نفر نسبت به 9 هزار نفر پارسال رشد قابل توجهي داشته است.
استان سيستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 كيلومتر مربع پهناورترين استان ايران محسوب مي شود و با 2 كشور افغانستان و پاكستان افزون بر 1300 كيلومتر مرز زميني دارد.
اين استان در زمان جنگ هاي داخلي افغانستان ميزبان شمار زيادي از مهاجران اين كشور همسايه بود و با وجود اقدامات گسترده دستگاههاي عضو شوراي تامين هر چند از افزايش روند قاچاق انسان (اتباع بيگانه) كاسته شده اما هنوز هم مردم سيستان و بلوچستان هر از گاهي شاهد ادامه اين معضل هستند.
7316 **6081