۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱:۱۶
کد خبر: 82891538
T T
۰ نفر

سد هراز با فاينانس 450 ميليون يوروئي تكميل مي شود

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱:۱۶
کد خبر: 82891538
سد هراز با فاينانس 450 ميليون يوروئي تكميل مي شود

ساري - ايرنا - معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت كه شرايط استفاده از فاينانس حدود 450 ميليون يوروئي براي تسريع در روند ساخت سد مخزني هراز مهيا شده و در حال گذر از مراحل اداري است .

محمدباقر نوبخت پنجشنبه شب در حاشيه بازديد از سد مخزني هراز در شهرستان آمل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : مجوز استفاده از فاينانس براي تكميل اين سد پيش از اين از شوراي اقتصاد گرفته شده و سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبيرخانه شوراي اقتصاد با نظر مثبت اين طرح را مطرح كرد و اكنون در حال طي كردن مراحل اداري براي اخذ آن است .
معاون رئيس جمهوري با اشاره به اهميت سد هراز در تامين آب كشاورزي و آشاميدني مازندران ، گفت : براي پشتيباني از اين اقدام ، از همه منابع براي تسهيل و تسريع در روند ساخت سد مخزني استفاده خواهد شد.
وي افزود : تاكنون سرمايه گذاران خارجي براي فاينانس اين طرح اعلام آمادگي كردند كه يكي از آنها از كشور چين با پيشنهاد مبلغ 450 ميليون يورو است كه در كمترين زمان با اختصاص منابع مالي جديد شاهد پيشرفت هاي بيشتري در ساخت اين سد خواهيم بود.
** نياز يكهزار و 700 ميليارد توماني سد هراز براي تكميل
نوبخت با بيان اينكه سد مخزني هراز يكي از سدهاي بزرگ و مهم درمازندران است كه مي‌تواند 14 درصد از آب هاي سطحي و رودخانه پرآب هراز را پيش از هدر رفتن ، مهار كند ، گفت : براي تكميل ساخت سد هراز با اقدامات جانبي در قالب يك مجموعه بزرگ كه درحال انجام است ، به بيش از يك هزار و 700 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
وي اضافه كرد : بخشي از اين هزينه ها مربوط به حدود 9 كيلومتر از جاده هراز ( آمل به تهران ) است كه با ساخت سد زير آب مي رود و هم اكنون جاده جايگزين آن به طول 11 كيلومتر با يك تونل به طول يكهزار و 600 متر در دست ساخت است.
** دو اولويت براي دولت در سال97
معاون رييس جمهور، به دو اولويت مهم دولت در سال 97 در حوزه راهها اشاره كرد و گفت : يكي از اين اولويت ها، تكميل طرح هاي حوزه راههاي مواصلاتي و بزرگراهها در دست اجرا در تمامي كشور است.
وي اضافه كرد : با تلاش و پشتيباني خوب دولت ، جاده فيروزكوه به قائمشهر تعريض و چهارخطه شده و جاده هراز نيز تاكنون 64 كيلومتر از مسير 101 كيلومتري آن تعريض و چهارخطه شده و دولت براي تكميل 37 كيلومتر ديگر بسيار جدي است وپشتيباني مي كند.
نوبخت عصر پنجشنبه از جاده هراز وارد مازندران شد و به همراه استاندار و جمعي از مديران دستگاههاي اجرائي استان و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي از سد در حال ساخت هراز بازديد كرد.
سد مخزني هراز از نوع خاكي با هسته رسي به ارتفاع 150 متر و 373 متر طول تاج ، به ظرفيت نهايي 650 ميليون مترمكعب بر روي رودخانه هراز ودرفاصله در 22 كيلومتري جنوب شهر آمل در حال ساخت است.
7327/1654