به گزارش ایرنا، سوابق کلنگ زنی این طرح ملی آنچه که مسوولان گزارش دادند به بیش از یک دهه گذشته بر می گردد چرا که تاکنون سه بار این پروژه عمرانی کلنگ زنی شده و آخرین بار هم مربوط به مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به طول حدود ۷.۵ کیلومتر و بیش بینی اعتباری بالغ ۱۱ میلیارد ریال بود که از آن زمان تا سال ۱۴۰۱ هم به علت عدم اختصاص اعتبار مدنظر روند اجرای طرح پیشرفتی نداشت.
سرانجام با پیگیری مسوولان امر به ویژه فرماندار کلاردشت و مطرح شدن این موضوع در نشست شورای ترافیک مازندران در چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ در شهرداری مرزن آباد با حضور استاندار وقت و معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سرانجام اختصاص حدود ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار بابت اجرای این طرح مصوب و صورت جلسه شد.
طبق گزارش کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی مازندران، عملیات اجرایی این طرح با هدف روان سازی ترافیک خودروهای عبوری از شهر کلاردشت که مقصدشان شهرستان های خطه غربی استان و حتی گیلان بود بعد از انعقاد قرارداد با پیمانکار در ۱۱ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ مرحله نخست آن به طول سه کیلومتر آغاز شد.
نکته مهم این که در شهریور ماه همین سال با انجام عملیات زیرسازی و روکش آسفالت به سرانجام رسید و مرحله دوم اجرای طرح هم در خرداد ماه امسال ادامه یافت که در یک بازه زمانی کوتاه روکش آسفالت انجام و محور زیربار ترافیک رفت.
طرحی که اجرایی شدن آن سال ها اهالی این شهرستان گردشگرپذیر را به خاطر به ستوه در آمدن ناشی از ترافیک بغرنج، آلودگی های صوتی ناشی از گذر خودروهای سنگین و گردشگران و مسافران انتظار آن را می کشیدند اما در زمان حاضر به علت نمایان شدن حفره های عمیق، فرونشست زمین و شکستگی گستره زیادی از سطح آسفالت و گل و لای این مسیر مسدود شده و این وضعیت فاجعه بار کام مردم منطقه را تلخ کرده است.
اهالی منطقه با توجه به وضعیت موجود این محور مهم شهرستان کلاردشت از مسوولان استانی خواستار پیگیری جدی این طرح ملی و برخورد قانونی و بدور از مماشات با ناظران و مجریان آن شدند.
کیفیت نامطلوب مصالح زیرسازی سبب خرابی آسفالت شد
در این پیوند، کارشناس ناظر طرح های راه های روستایی نوشهر و چالوس و کلاردشت گفت: بابت اجرای این طرح به طول بیش از هفت کیلومتر حدود ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار ملی پیش بینی و اختصاص داده شد و عملیات اجرایی حدود سه کیلومتر مرحله نخست این طرح از طول بیش از هفت کیلومتر از اوایل مرداد ماه سال گذشته آغاز شد و تا اواخر شهریورماه ادامه داشت.
امید روحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مساله مهم این که قرار بود عملیات زیرسازی این گذرگاه را شهرداری انجام دهد و روکش آسفالت اداره کل راه و شهرسازی، منتهی شکستگی سطح آسفالت در بازدیدها نشان می دهد که از نوع موزائیکی بوده و مشخص است که زیرسازی این آسفالت ضعیف بوده است.
این کارشناس ناظر یادآور شد: همان زمان هم پیش از انجام روکش آسفالت به مسوولان مربوط شهردار، بخشدار و اعضای شورای شهر توصیه و تاکید شد که این زیرسازی از کیفیت بسیار پایین برخوردار بوده و اداره کل راه و شهرسازی این طرح را اجرا نخواهد کرد چرا که برای مسوولان و کارشناسان این نهاد اجرایی مسوولیت دارد.
وی اظهار کرد : با این وجود، با اعمال نظر از سوی فرمانداری و دیگر دستگاه های مربوط، عملیات اجرایی مرحله نخست طرح به طول سه کیلومتر در مرداد ماه سال گذشته آغاز و در پایان شهریور ماه همان سال تکمیل شد و در همین مسیر سه کیلومتری متاسفانه طولی نینجامید یعنی در ماه های بهمن و اسفند خرابی آسفالت نمایان شده است.
وی تصریح کرد: موضوع دیگر آنکه این گذرگاه در نقشه این اداره کل جزو راه های روستایی تعریف شده و البته به خاطر عبور خیلی از خودروها از جاده کندوان به نقاط غربی استان از این محور عبور می کنند به عنوان یک راه پدافندی محسوب می شود.
روحی توضیح داد: این محور ماهیت راه روستایی دارد و هر راهی زیرسازی های خاص خود را دارد یعنی در راه های روستایی لایه زیرسازی آن طبق استاندار باید ۲۰ سانتی متر باشد در حالی که راه های اصلی و کمربندی نیازمند ۵۰ سانتی متر و حتی بیشتر است، بنابراین مصالح لایه زیرسازی آسفالت خیلی کمتر از این اعداد بوده و آنچه بررسی شد شهرداری فقط تعداد اندکی "مخلوط و بیس" با کیفیت پایین در این مسیر استفاده کرده است.
پیمانکار گزارش کرده و در بروز مشکل مسوولیتی ندارد
کارشناس ناظر راه های روستایی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت ادامه داد : با این وجود، اداره کل راه و شهرسازی در همان زمان هم با همه فشارهای وارده از سوی مسوولان منطقه کلاردشت سعی کرد پیش از اجرای این طرح و عواقب حقوقی خرابی آسفالت، نامه ای با امضای بخشداری، شورای شهر و شهرداری دریافت کند تا اگر زمانی این آسفالت خراب شد مسوولیتی در این حوزه نداشته باشد و این نامه اکنون موجود است.
روحی اضافه کرد : در زمان حاضر بابت مرمت این آسفالت و رفع نواقص آن این موضوع پیگیری شده و حتی با فرمانداری، شهرداری و بخشداری نامه نگاری شده که این گذرگاه به ظاهر جلوه خوبی ندارد و اگر رسانه ای شود به هر شکل برای همگان خوب نیست.
وی خاطرنشان کرد : در نهایت تصمیم بر آن گرفته شد که با همکاری شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی این نواقص برطرف شود ضمن این که در همین ارتباط روزهای آینده نشست شورای تامین با حضور مدیرکل راه و شهرسازی مازندران برگزار خواهد شد.
اداره کل راه و شهرسازی پاسخگو باشد
فرماندار شهرستان کلاردشت در همین ارتباط گفت: متاسفانه بیشترین خرابی در همان نقاط نخست اجرای این طرح که اداره کل راه شهرسازی زیرسازی و روکش آسفالت آن به طول حدود ۷۰۰ متر انجام داده شاهد هستیم به طور طبیعی در این قسمت اجرای این طرح هم خاک و مصالح استفاده شده مورد آزمایش و نمونه برداری قرار گرفته و ناظر هم داشته است.
زین العابدین فقیه نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : الان بیشترین خرابی این گذرگاه مربوط به سه کیلومتر نخست اجرای این طرح بوده و چهار کیلومتر ادامه آن سال ها به علت گذر خودروهای سنگین مشکلی ندارد.
وی اظهار کرد : نامه تضمینی که به اداره کل راه و شهرسازی بابت پذیرش مسوولیت در صورت خرابی از سوی شهرداری یا بخشداری داده شده مربوط به تکمیل و به سرانجام رساندن این طرح بوده که آن ها هم پذیرفتند و ربطی به مرحله نخست ندارد و متاسفانه سه کیلومتر نخست دچار مشکل شد. یکبار هم ناظران و مجریان از این پروژه بعد از روکش آسفالت بازدید نکردند.
مقام عالی دولت در کلاردشت بیان کرد : ضخامت آسفالتی که پیمانکار و مجری این طرح انجام دادند حدود چهار سانتی متر بوده در حالی که کامیونی که با بار روی آن گذر می کند حدود ۲۷ تا ۳۰ تن است، بررسی ها و گزارش ارایه شده کارشناسان مربوط این است که ضخامت یا قطر این آسفالت باید حداقل ۱۰ سانتی بود.
فقیه نصیری افزود : الان هم حرف ما این است که این کنارگذر چنین وضعیتی پیدا کرده آقایان مسوول چرا نگران هستند؟ خوب بگذارند به حال خود بماند به هر شکل باید مسوولانی که در اجرای این طرح کوتاهی کردند مشخص و برابر قانون با آنان برخورد شود، اداره کل راه و شهرسازی ملزم است شهرستان هایی که فاقد کمربندی بوده چنین مسیرهایی برای برون رفت از چالش ترافیک ایجاد کند.
این مسوول گفت: امیدوارم نشستی که قرار است با موضوع شورای تامین در این شهرستان برگزار و مدیرکل راه و شهرسازی هم مدعو این جلسه است خطاهایی که در اجرای این طرح صورت گرفته مشخص شود و برای اهالی این شهرستان شفاف سازی شود.
شهرستان کلاردشت با برخورداری از ۲۳ نقطه روستایی و یک نقطه شهری به علت همسایگی نزدیک با جنگل های سرسبز منطقه هیرکانی، وجود قله علم کوه دومین قله مرتفع ایران، آثار تاریخی مانند تپه کلار، کاخ اجابیت، جام زرین کلاردشت و بسیاری از مناظر چشم نواز و طبیعی در تمامی فصول سال به ویژه نیمه نخست سال از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر بوده است.
تماس خبرنگار ایرنا برای تکمیل اطلاعات در این گزارش بی نتیجه ماند.
شماری از اهالی کلاردشت و مسافران و گردشگران در همین ارتباط طی تماس با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر نوشهر (غرب مازندران) از بی تدبیری و بی برنامگی مسوولان امر در اجرای این طرح راهسازی انتقاد تاکید کردند این کنارگذر از جمله طرح های مهم منطقه بوده و ضروری است تا مسوولان امر نسبت به راه اندازی آن اقدام کنند.
رضا شاه بهرامی شهروند کلاردشت به خبرنگار ایرنا گفت : جای تاسف است که این طرح مهم راه سازی بعد از یکسال بهره برداری به چنین سرنوشت غم انگیزی دچار شده است.
وی از مسوولان پرسید آیا اجرای ناقص این طرح مصداق بی تدبیر و برنامگی مسوولان و امر نیست که سرمایه های ملی را به هدر داده است.
محمد معصومی دیگر شهروند کلاردشت در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد باید در چنین طرح هایی که برنامه ریزان امر مقصر هستند شناسایی و جامعه معرفی شوند تا دیگر این معضلات تکرار نشود.
وی طرح کنارگذر کلاردشت را نیاز ضروری منطقه برشمرد و گفت : این منطقه گردشگری است و سالانه میزبان میلیون مسافر و گردشگر است بنابراین مسوولان استانی و کشوری باید به این شهرستان توجه ویژه داشته باشند.
برابر آمار در سال گذشته دست کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر و گردشگر خارجی از جاذبه های طبیعی این شهرستان دیدن کردند و افزون بر آن علم کوه و تخت سلیمان جزو قلل پرمخاطبی است که هرساله همزمان با فصل شروع کوهنوردی که از اردیبهشت ماه هرسال آغاز می شود بسیاری از ورزشکاران کوهنورد از نقاط مختلف دنیا از جمله آلمان، فرانسه، ترکیه برای صعود به این قله ها وارد این شهرستان می شوند.
نظر شما