۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82891682
T T
۰ نفر
هند پهپادهاي مجهز به موشك از آمريكا مي خرد

دهلي نو-ايرنا- با تغيير سياست آمريكا در صادرات پهپاد هاي نظامي و مسلح به متحدان خود، هند خواهد توانست پهپاد هاي مسلح 'شكارچي' از اين كشور خريداري كند. اين اولين بار است كه هند، پهپاد هاي مجهز به موشك خريداري مي كند.

به گزارش ايرنا به نقل از تارنماي شبكه تلويزيوني 'ان دي تي وي'، خريد اين پهپاد ها هند را قادر خواهد ساخت تا از آن ها عليه پايگاه هاي شبه نظاميان در امتداد خط واقعي كنترل در كشمير استفاده كند.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا چند روز پيش نسبت به تسريع روند فروش پهپاد هاي نظامي به متحدان آمريكا براي آن چه 'كمك به عمليات مبارزه با تروريسم' در مناطق مختلف جهان دانست، اطمينان داده بود.
اكنون فروش پهپاد هاي مسلح به صورت مستقيم از سوي شركت هاي توليد كننده آن ها مانند 'جنرال اتوميكس' امكان پذير خواهد بود. اين شركت آمريكايي سال گذشته با نيروي دريايي هند جهت فروش 22 فروند پهپاد 'شكارچي' غير مسلح جهت نظارت وشناسايي دريايي يك قرارداد امضا كرده بود.
در حالي كه هند تاكنون به دنبال خريد نوع غير مسلح اين پهپاد ها به ارزش 2 ميليارد دلار بوده است، سياست جديد آمريكا به دهلي نو اجازه خواهد داد تا انواع مسلح پهپاد هاي شكارچي را براي نيروهاي هوايي و زميني خود كه مجهز به موشك هاي هدايت شونده هستند خريداري كند.
آمريكا از نوع مسلح اين پهپاد ها براي انجام عمليات محدود در پاكستان و افغانستان و نابود كردن اهداف مهم خود استفاده كرده است.
هند هم اكنون 100 پهپاد نظارتي و شناسايي ساخته رژيم صهيونيستي را در ارتش خود به خدمت گرفته است. اين كشور همچنين به دنبال خريد 10 پهپاد نظامي 'هرون- تي پي' از رژيم صهيونيستي به ارزش 400 ميليون دلاراست. اين اولين بار است كه اين كشور قصد دارد از پهپاد هاي نظامي كه مي توانند عمليات بمباران انجام دهند را خريداري كند.
اگرچه سياست جديد آمريكا از سوي هند مورد استقبال قرار گرفته است اما اين كشور هنوز در خصوص برخي از شرايط در نظر گرفته شده از سوي آمريكا براي استفاده از اين پهپاد ها نگران است.
بر اساس يكي از شرايط آمريكا، كشورهايي كه اين پهپاد ها را خريداري كنند بايد به صورت دوره اي در خصوص دلايل استفاده از آنها با آمريكا مشورت كنند.
اين به معني موافقت دهلي نو با حضور مقامات نظامي آمريكا در پايگاه هاي نظامي اين كشور جهت نظارت بر نحوه استفاده از اين پهپاد هاي آمريكايي است؛ اما هند اعلام كرده است با اين شرايط تعيين شده از سوي آمريكا موافقت نخواهد كرد.
دولت آمريكا از طريق تغيير سياست صادراتي خود قصد دارد شركت هاي آمريكايي را در رقابت با ساير شركت هاي خارجي از جمله چين در شرايطي بهتر قرار دهد.
با توجه به گفته هاي 'پيتر ناوارو' مشاور دونالد ترامپ در سياست گذاري توليد و صادرات، تا يك دهه آينده ارزش بازار جهاني پهپاد به بيش از 50 ميليارد دلار خواهد رسيد.
هند به دنبال گسترش توانايي هاي خود در زمينه استفاده از پهپاد مي باشد.
هند كه يكي از بزرگ ترين خريداران دفاعي آمريكا محسوب مي شود قصد دارد با دريافت تكنولوژي هاي پيشرفته بر سواحل 7500 كيلومتري خود را در اقيانوس هند كنترل بيشتري داشته باشد.
در سال هاي اخير چين يكي از بزرگ ترين رقيبان منطقه اي هند با معرفي طرح هايي مانند 'يك كمربند- يك جاده' سعي كرده است حضور خود را در منطقه افزايش دهد. همچنين زيردريايي هاي اين كشور به طور مكرر در منطقه اقيانوس هند ديده شده اند.
اين كشور در ماه فوريه سال جاري پهپاد بومي اين كشور به نام 'رستم 2' را با موفقيت در ايالت كارناتاكا آزمايش كرد. اين كشور در حال توسعه سه پهپاد به نام 'رستم 2'، 'رستم 1' و 'رستم اچ' مي باشد.
مأموريت شناسايي و نظارت هوايي بيشترين حجم كاري پهپادها را در سراسر دنيا به خود اختصاص مي دهد. يكي از مزيت هاي مهم آن ها آنجام مأموريت هاي شناسايي، توانايي پرواز چند ساعته تا چند روزه روي هدف به صورت مداوم است، كاري كه ماهواره هاي جاسوسي قادر به انجام آن نيست.
آساق**267**1424 *1049