۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82893667
T T
۰ نفر

7.3ميليارد دلار صادرات غيرنفتي از خوزستان انجام گرفت

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82893667
7.3ميليارد دلار صادرات غيرنفتي از خوزستان انجام گرفت

اهواز- ايرنا- رييس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بيان كرد: صادرات غير نفتي سال 96 استان بيش از هفت ميليارد و 300 ميليون و 399 هزار دلار بوده كه نسبت به سال 95 بيش از 13 درصد رشد داشته است.

عبدالكريم مزيدي فر يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: صادرات غير نفتي از استان در سال 96 به لحاظ وزني 19 ميليون و 29 هزار و 693تن و به لحاظ ارزشي 25 تريليون ريال بوده است.
وي همچنين با اشاره به ميزان واردات به استان در سال 96 عنوان كرد: در مدت مذكور 15 ميليون و 393 هزار و 846 تن واردات كالا به استان انجام گرفته كه ارزش اين واردات هفت ميليارد و 369 ميليون و 53 هزار دلار بوده است.
رييس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه اضافه كرد: كشورهاي عمده هدف صادرات استان شامل عراق، چين، امارات، روسيه، كشورهاي آسياي ميانه، قطر و عمان بوده است و اغلب كالاهاي صادراتي نيز شامل محصولات پتروشيمي، ميعانات گازي ، فلزات، محصولات كشاورزي، ميوه و تره بار،فولاد، مصالح ساختماني و كاشي و سراميك،خرما،لبنيات و مواد غذايي بوده است.
مزيدي فر عنوان كرد: ميزان صادرات استان به كشور عراق در سال گذشته از نظروزني چهار ميليون و 699 هزار و 151 تن و به لحاظ ارزشي يك ميليارد و 938 ميليون و 635 هزار و 765دلار بوده است كه نسبت به سال 95 از نظر وزني هشت درصد كاهش و از نظر ارزشي هشت درصد رشد داشته است كه اين آمار صادرات با ارزش افزوده بالا را نشان مي دهد.
وي افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه 1.2 ميليارد دلار جهش صادراتي براي خوزستان در نظر گرفته شده كه در اين برنامه ميزان صادرات غير نفتي سال 96 استان7.2 ميليارد دلار پيش بيني شده بود كه اين رقم تحقق يافت.
مزيدي فر اين موفقيت را ناشي از عملكرد خوب فعالات اقتصادي و هماهنگي اعضاي كارگروه توسعه صادرات غير نفتي استان و حمايت استاندار خوزستان دانست.
رييس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درادامه بيان كرد: آمارها نشان مي دهد كه ارزش افزوده كالاهاي صادراتي استان به ويژه صادرات به كشور عراق در حال افزايش است كه اين اتفاق مي تواند به اقتصاد و اشتغال استان كمك بزرگي كند.
وي گفت: در خوزستان ظرفيت هاي ظرفيت هاي بالايي وجود دارد كه مي توان با استفاده از اين ظرفيت ها و با توجه به بخش خصوصيو برداشتن موانع و مشكلات بر سر راه صادرات و تسهيل آن ، صادرات غير نفتي استان را به جايگاه واقعي خود رساند.
مزيدي فر با اشاره با شعار امسال ( حمايت از كالاي ايراني) اظهار كرد: در سال جاري مي توان با استفاده از ظرفيت هاي استان، برنامه ريزي راهبردي و تعيين اهداف مورد نظر ،جهش مناسبي در صادرات غير نفتي استان ايجاد كرد.
در سال 95 صادرات كل استان 6 ميليارد دلار بود كه اين رقم در سال 96به 7.3 ميليارد دلار افزايش يافت.
در استان تعداد 12 گمرك و پايانه صادراتي وجود دارد.
7158/6002