به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید با علم بر این كه آموزشهای مهارتی راهكار حل مشكل بیكاری در جامعه است، سیاستهای هدفمند به منظور تكمیل زنجیره مهارت تا فضای كسب و كار در پیش گرفته است.
كارشناسان بیكاری و فقر را 2 معضل امروز و آینده كشور یاد می كنند و دولت تدبیر و امید عزم جدی دارد با تمركز بر ارایه آموزش های مهارتی به عنوان راهكاری اساسی برای حل این مساله در بلندمدت و به حل مشكل اشتغال بپردازد.
در دهه 80 آموزش عالی كشور بیمحابا توسعه یافت و كشور را با خیل دانشآموختگان دانشگاهی مواجه كرد كه فاقد مهارت هستند و مقبول كارآفرینان نیستند كه باید مدتی به مهارتآموزی آن ها پرداخته شود.
متناسب نبودن آموزش های عالی با نیازهای شغلی، باعث خروج خیل كثیری از جوانانی شده است كه مهارتی ندارند و فقط با تكمیل تحصیلات دانشگاهی به دنبال مشاغلی هستند كه امكانی برای دستیابی به آن وجود ندارد.
ایجاد اشتغال برای جوانان نیازمند زمینه هایی است كه آموزش مهارت های متناسب با نیاز بازار كار یكی از آنهاست، در این میان 2 مساله بیشتر مورد توجه است: یكی ایجاد رغبت در جوانان به ویژه دانشجویان برای فراگیری مهارتی كه در آینده به اشتغال آنان منجر شود و یكی ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه برنامه ریزی و ساختاری برای ارایه این آموزش ها به جوانان است.
بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، سال 96 فقط یك میلیون و 200 هزار نفر آموزش های مهارتی را در بیش از 500مركز فراگرفتند و اختصاص تنها یك درصد از بودجه آموزش كشور برای آموزش های مهارتی با هدفگذاری های كشور برای اشتغالزایی با اتكا به مهارت آموزی به جوانان همخوانی ندارد.
نرخ بیكاری تا پایان 9 ماه سال 96در استان سمنان 9.4درصد بود و سمنان پس از استان مركزی كمترین نرخ بیكاری كشور را داشت،از سوی دیگر، استان سمنان با داشتن بیش از 40 دانشگاه و موسسه آموزش عالی، بالاترین نرخ دانشجو نسبت به جمعیت را داراست و معضل اصلی اشتغالزایی در استان سمنان دانشآموختگان دانشگاهی فاقد مهارت عنوان شده است.
در سال 96 در مراكز دولتی و غیردولتی آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان بیش از 21 هزار و 200 نفر آموزش ها را فراگرفتند و در سال 97 سمنان جز هفت استان نمونه كشور در زمینه بهروز رسانی مهارتها در رشتههای گردشگری و فناوری اطلاعات انتخاب شده است.
بنا به اعلام امیدعلی پارسا، رئیس مركز آمار ایران، تا پایان 9 ماه سال 96 تعداد 16 هزار نفر به آمار بیكاران خالص كشور اضافه شد و آمار بیكاران كشور به سه میلیون و 200 هزار نفر رسید و آمار اشتغال كشور در همین مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 3.6 درصدی داشت در حالی كه آمار اشتغال در سال 95 رشد 2.8 درصدی و در سال های پس انقلاب به طور متوسط 2.5 درصد ثبت شده است كه نشان از موفقیت برنامه های دولت تدبیر و امید در ایجاد اشتغال برای جوانان است.
وی با اشاره به نیاز اشتغال كشور به میزان چهار درصد، خاطرنشان كرد : بین سال های 1365 تا 95 متوسط سالانه افزایش افراد شاغل 2.5 درصد بود، سال 95 به میزان 2.8 درصد و در 9 ماهه 96 به میزان 3.6 بوده كه نشان از بهبود وضعیت اشتغال كشور نسبت به گذشته دارد.
رئیس مركز آمار ایران با اشاره به اینكه بین سال های 1384 تا 1392 متوسط سالانه 76 هزار نفر بر افراد شاغل كشور اضافه شدند، بیان كرد: از سال 92 تا 95 متوسط افزایش افراد شاغل كشور 489 هزار نفر و در سال 95 به میزان 650 هزار نفر بود، در 9 ماه سال 96 برای 818 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
رئیس مركز آمار ایران با اشاره به اینكه در سال 95 از جمعیت 80 میلیونی كشور 65 میلیون نفر در سن كار بودند كه 40 میلیون نفرشان جمعیت غیرفعال شامل زنان خانهدار ، دانش آموزان و دانشجویان و بازنشستگان بودند، بیان كرد : در سال گذشته از 25 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت فعال اقتصادی كشور سه میلیون و 203 هزارنفر بیكار مطلق بودند و 22 میلیون و 588 هزار نفر از یك تا 44 ساعت تعیین شده قانون كار مشغول به كار بودند.
رئیس مركز آمار ایران با اشاره به وجود سه میلیون و 200 هزار بیكار مطلق كشور در سال 95 اضافه كرد : 2 میلیون و 370 هزار نفر كمتر از 44 ساعت در هفته كار كردند كه به این دسته اشتغال ناقص می گویند كه برخی در كشور سعی دارند القا كنند این تعداد بیكارند كه چنین نیست.
به نظر می رسد آموزش های فنی و حرفهای از تكمهارتی باید به سمت آموزش بسته مهارتی تغییر كند، یعنی مهارتآموز به جای فراگیری فقط یك مهارت فنی، مهارتهای دیگری مانند مهارتهای نرمافزاری، كارآفرینی، فروش، تحلیل بازار و شكلدهی به بازار را آموزش میبیند تا امكان اشتغالپذیری افراد افزایش یابد.
**آموزش های مهارتی همسو با اهداف اشتغالزایی
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با بیان اینكه اولویت این سازمان در خصوص ایجاد اشتغال ،ایجاد مهارت، پس از آن شكل گیری كسب و كار و در مرحله بعد ارایه تسهیلات برای رفع كاستی هاست، گفت: این سازمان در سال 97 برنامه روشنی برای ایجاد كسب و كار، مهارت آموزی و تضمین سرمایه گذاری دارد به نحوی كه بتواند تسهیلات ارایه شده را به نتیجه مطلوب برساند.
سلیمان پاك سرشت خاطرنشان كرد: در صورتی كه افراد گیرنده تسهیلات، آموزش و مهارت های لازم را كسب كرده باشند، سرمایه گذاری و تسهیلات و بازگشت آن تضمین شده و تردید در ارایه تسهیلات به حداقل كاهش می یابد.
پاك سرشت با بیان این كه سازمان فنی و حرفه ای ، نهاد تسهیل دهنده نیست بلكه فقط آموزش مهارتی ارایه می كند، گفت: در سال های اخیر این امكان فراهم شده است كه مهارت دیدگان با ایجاد گروه های شغلی در قالب تشكل با راه اندازی كسب و كار به صندوق كارآفرینی امید معرفی شده و از تسهیلات آن صندوق استفاده كنند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با اشاره به مهمترین برنامه ها و سیاست های این سازمان در سال 97 افزود: حركت به سمت برنامه ریزی های منطقه ای و ارایه بودجه به ادارات كل در راستای تكمیل تجهیزات و امكانات براساس نیاز هر استان از جمله برنامه هاست.
وی اضافه كرد : آماده سازی ما برای ارایه آموزش های مهارتی باید براساس نیازهای استانی باشد كه در همین راستا در سال جاری شورای مهارت در استان ها فعال شده و سند مهارت آموزی استان ها تدوین می شود.
پاك سرشت تقویت ارتباط با دانشگاه ها، بخش صنعت و بخش خصوصی را از اولویت های سازمان اعلام كرد و گفت : براساس توافق سازمان فنی و حرفه ای با وزارت علوم، این سازمان با حضور در دانشگاه ها بتواند خدماتی را ایجاد كند كه دانشجویان در كنار تحصیل، بتوانند از آموزش های مهارتی برخوردار شوند و گواهی نامه های مرتبط در صورت قبولی در آزمون ها را كسب كنند.
وی تصریح كرد : سازمان فنی و حرفه ای در كل كشور دارای 586 مركز است كه این تعداد مراكز گرایش این سازمان را در سال جاری فراهم می كند، در سال گذشته حدود یك میلیون و 500 هزار نفر از آموزش های مراكز فنی و حرفه ای استفاده كردند كه این آمار كمی در كنار كیفیت مطلوب و بهره برداری صحیح می تواند برای پیشرفت كشور و صنعت مفید باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور بیان داشت : تنها یك درصد از بودجه آموزش كشور در سال 97 صرف آموزش مهارتی می شود در حالی كه این مبلغ هیچ تناسبی با ماموریت و نگاهی كه در دولت و مجلس برای رونق و توسعه آن به آموزش های مهارتی شكل گرفته، وجود ندارد.
وی به اهمیت و نقش شكل گیری شورای مهارت در ساماندهی مهارت های آموزشی متناسب با بازار هر استان اشاره و اضافه كرد: شورای مهارت در استانها باید تشكیل شود و از سوی این شورا وظیفه برنامهریزی عملیاتی آموزشی مهارتی هر استان بررسی و از سوی نهادهای اجرایی پیگیری شود.
پاك سرشت با اشاره به تاثیر آموزشهای مهارتی در اشتغالزایی، تصریح كرد : بین 50 تا 60 درصد آموزشهای مهارتی در كارجویان كشور منتهی به افزایش فرصتهای شغلی میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور اظهارداشت : برنامه ریزی مهارت آموزی در كشور از طریق شوراهای مهارت استانها، از شكل ملی به شكل استانی و حتی منطقهای تغییر میكند تا مهارتهای مورد نیاز هر منطقه یا استان شناسایی شود، ابزارهای لازم برای شناسایی این مهارتها در اختیار استانها قرارگرفته است، در این شیوه سعی می شود نسبت نزدیكتری بین آموزشهای مهارتی و محیط كار برقرار شود.
**ارایه آموزش های مهارتی ضمن تحصیل به دانشجویان
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور گفت: بر اساس تفاهمنامه بین این سازمان و وزارت علوم، در سال جاری آموزش های مهارتی متناسب با رشته تحصیلی دانشجویان ارایه میشود.
سلیمان پاك سرشت افزود : هدف از این تفاهم نامه كمك به آموزش مهارت ها به دانشجویان حین تحصیل در كشور است.
وی با اشاره به این كه دانش آموختگان دانشگاه پس از پایان تحصیلات با مشاهده بیكاری به سمت مهارت های مهارتی گرایش می یابند، خاطرنشان كرد : به این شكل دانشجویان دوبار آموزش ها را یكی در دانشگاه و دیگری پس از دانشگاه فرا می گیرند.
وی با بیان این كه حدود 40 درصد از مهارتآموزان فنی و حرفه ای را دانش آموختگان تشكیل میدهند، گفت: در قالب این تفاهمنامه سعی می شود متناسب با رشته تحصیلی دانشجویان حین تحصیل برای آنان دوره های مهارتی در نظر گرفته شود كه بسیار تاثیرگذار است.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای كشور یادآور شد : با این آموزش مهارتها به دانشجویان حین تحصیل استانداردسازی و متناسب می شود تا اشتغالپذیری آن ها بیشتر شود.
وی جامعه هدف تفاهم نامه بین سازمان فنی و حرفه ای و وزارت علوم را دانشجویان همه رشته ها ذكر و تاكید كرد : این طرح از امسال و با جدیت در فصل تابستان و تعطیلی دانشجویان اجرا میشود.
وی تصریح كرد : اجرای آموزش دوره های مهارتی دانشجویان متناسب با رشته تحصیلی آنان از دانشگاه های مطرح و در مراكز استان ها آغاز می شود.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای كشور بیان داشت : این سازمان نهادی آموزشدهنده است و آموزشگیران در صورت ایجاد كسب و كار به صورت تعاونی، می توانند از تسهیلات صندوق كارآفرینی امید بهره مند شوند.
**فقدان تناسب آموزش عالی با فضای كسب و كار
استاندار سمنان معتقد است: رفتن جوانان به دنبال تحصیلات دانشگاهی با هدف كسب شغل پشت میزنشینی سرانجامی ندارد و اكنون ریشهكنی بیكاری در جامعه به میزان زیادی به تغییر فرهنگ اشتغال در بین جوانان وابسته است.
سیدشهاب الدین چاوشی، هدفگذاری آموزش های مهارتی سال 97 در این استان را 'هر جوان یك مهارت' اعلام كرد كه باید از سوی مسوولان پیگیری شود.
وی تاكید كرد : این هدفگذاری باید به شكلی دنبال شود كه جوان بیكاری كه دارای مهارت باشد وجود نداشته باشد، یعنی تمام جوانان جویای كار باید مهارت داشته باشند یا به دنبال مهارت آموزی بروند به طوری كه اگر كسی كاری بلد است نباید بیكار باشد.
وی با بیان این كه یكی از مبانی اقتصاد مقاومتی در اشتغالزایی است، تصریح كرد : این اشتغالزایی در سایه آموزش های مهارتی ایجاد می شود.
وی تربیت نیروهای كاری ماهر را از رسالت های مهم آموزش فنی و حرفه ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بخش صنعت اكنون به تكنیسین و افرادی در مشاغل فنی نیاز دارد ولی با خیل دانشآموختگان فاقد مهارت روبه رو هستیم.
استاندار سمنان، برنامه ریزی بلند مدت و كوتاهمدت برای آموزش دانشآموختگان به عنوان نیروی كار را از اداره كل آموزش فنی و حرفه ای استان خواستار شد و افزود : فرآورده این دوره ها باید به كار اشتغال بیابد.
چاوشی با اشاره به وجود دانشگاه های متعدد در استان ، خاطرنشان كرد: در این استان دانشآموختگان فراوانی وجود دارد كه اگر با امور حرفه ای و فنی آشنا شوند، قابلیت صدور خدمات فنی و مهندسی از استان را فراهم می كند.
استاندار سمنان با بیان این كه استان دارای ظرفیت دانشگاهی قابل توجهی است كه بازار كار زیادی برای خروجی آن ها وجود ندارد، بیان داشت : متناسب نبودن آموزش های عالی با نیازهای شغلی از نگرانی های مدیریتی جامعه است كه باید با نیارسنجی و انعطاف آموزش های مهارتی جبران شود.
**آموزش های مهارتی راه بی بدیل اشتغال آفرینی
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان با تاكید بر لزوم ارایه آموزش های مهارتی در كنار امكان اشتغالزایی و فضای تولید برای مهارت آموزان ، گفت: آموزش های مهارتی راه بیبدیل توسعه و نقشآفرین مهمی در ارتفای بهرهوری و رشد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است.
فاطمه منصوری، ارتقای آموزش های مهارتی را نیازمند فرهنگ سازی و سرمایهگذاری دانست و اضافه كرد : آموزشهای مهارتی نیاز دارد با سرمایه گذاری لازم بسترهای سختافزاری و نرمافزاری به منظور منعطف سازی آموزش ها متناسب با بازار در این بخش فراهم شود.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان یادآورشد : ایجاد دغدغه فراگیری مهارت در جوانان نیاز نرمافزاری آموزش های مهارتی در شرایط كنونی است.
فاطمه منصوری، ورود خیران به حوزه مهارت آموزی را زمینه اشتغال آفرینی در جامعه دانست و افزود : ورود خیران مهارت الگوی مردمی كردن مهارتهای آموزشی است.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان تاكید كرد: تكمیل چرخه آموزش های فنی وحرفه ای تا ایجاد كسب و كار از نیازهای اساسی این حوزه است كه با تقویت سیاستگذاری های كلان باید محقق شود كه می توان از حمایت های اجتماعی و ورود خیران به این بخش نیز بهره برد.
در استان سمنان یكهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
6103\6026
سمنان- ایرنا- رفع معضل بیكاری با وجود شمار زیادی از جوانان به ویژه دانشآموختگان فاقد مهارت در گرو تغییر فرهنگ اشتغال و ترویج آموزش های مهارتی به عنوان شاهراه افزایش اشتغالزایی در كشور است.