۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82894623
T T
۰ نفر

دام رهبر كره شمالی برای ترامپ

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82894623
دام رهبر كره شمالی برای ترامپ

تهران-ایرنا- تحلیلگران غربی اعتقاد دارند اگرچه بیانیه رهبر كره شمالی درمورد توقف فعالیت های موشكی و هسته ای مبهم و نشدنی است اما راهبرد «كیم جونگ اون» برای وادار ساختن دونالد ترامپ به دادن امتیازی بزرگ در مذاكرات مستقیم است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در چند ماه گذشته پیونگ یانگ منشاء خبرهای مهمی بود كه باعث شگفتی جهانیان شده است. پذیرش دیدار با رئیس جمهوری آمریكا و توقف آزمایش هسته ای و موشكی و سفر رئیس پیشین سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (CIA) به كره شمالی و دیدار با رهبر این كشور به مهمترین خبر رسانه ها تبدیل شدند.
گفته می شود در یكی دو ماه آینده «دونالد ترامپ» و «كیم جونگ اون» رهبران آمریكا و كره شمالی هم با یكدیگر دیدار مستقیمی خواهند داشت. پیش از این ملاقات، رهبر كره شمالی در بیانیه ای حیرت آور اعلام كرد پیونگ یانگ دیگر نیازی به انجام آزمایش‌ هسته‌ ای یا موشكی ندارد و به همین دلیل این فعالیت ها را متوقف می سازد. وی مدعی شد كشورش به همه اهداف از پیش تعیین شده خود در زمینه نظامی و هسته ای دست پیدا كرده است.
رئیس جمهوری ایالات متحده با استقبال از بیانیه رهبر كره شمالی آن را پیشرفت مهمی برای همه طرف ها دانست.
وی در یك پیام توئیتری عنوان داشت پس از این اقدام به انتظار دیدار مستقیم با رهبر كره شمالی است. ترامپ همچنین نتیجه دیدار هفته های آتی خود با كیم جونگ اون را یك موفقیت بزرگ برای جهان پیش بینی كرد.
وزارت امور خارجه چین نیز این بیانیه را مثبت و اقدامی تاثیرگذار برای كاهش تنش در شبه جزیره كره توصیف كرد. پكن تصمیم هسته ای اخیر كره شمالی را عاملی مهم برای بهبود شرایط منطقه دانست.
با این وجود كارشناسان غربی در ماهیت و اهداف این اقدام رهبر كره شمالی تردید دارند و خلع سلاح خودخواسته پیونگ یانگ را تقریبا نشدنی می دانند.

** بی اعتمادی پیونگ یانگ به ترامپ
برای تحلیلگران رویكرد واقعی پیونگ یانگ نامشخص است و هنوز نشانه ‌ای وجود ندارد كه رهبر این كشور تصمیمی برای كنار گذاشتن توانایی های هسته ای و موشك های دوربرد خود گرفته باشد.
از نظر منطقی نیز چنین سیاستی حتی برای غربی ها هم قابل باور نیست.
تارنمای نشریه «آتلانتیك» اعتقاد دارد دولت ترامپ هم نباید از سخنان اخیر رهبر كره شمالی هیجان زده شود زیرا شواهد حاكی از آن است كه در این شرایط كره شمالی به سمت خلع سلاح هسته ای حركت نخواهد كرد.
سازمان های اطلاعاتی آمریكایی می گویند پیونگ یانگ هر سال مواد مورد نیاز برای ساخت 12 تولید می كند و اكنون موشك هایی را در اختیار دارد كه قادر است خاك آمریكا را هدف قرار دهد. پیونگ یانگ حتی در زمینه پرتاب موشك به فضا نیز به دستاوردهای مهمی داشته است.
روزنامه «شیكاگو تریبون» هم توقعات ترامپ از مذاكره با كیم جونگ اون را بی نتیجه دانست و نوشت: رئیس جمهوری آمریكا مدعی است اگر گفت وگوهای وی با كیم ثمره ای نداشته باشد آن را ترك می كند. بهتر است از هم اكنون وی كفش های خود را بپوشد و برای خروج آماده باشد زیرا به احتمال زیاد وی مجبور به انجام این كار خواهد شد.
در چند ماه گذشته كره شمالی همه گام های خوب و مثبت را برداشته است. حال كیم جونگ اون حركت دراماتیكی كرده است كه به شدت مورد تمجید ترامپ قرار گرفت اما این امر به معنی غیرهسته ای شدن پیونگ یانگ نیست.
آتلانتیك افزود: نباید انتظار داشت كیم درهای كشور خود را باز كند و زرادخانه خود را تسلیم ایالات متحده و متحدان آن كند. اگرچه با بیانیه روز شنبه پیونگ یانگ، امیدواری به دیدار آتی رهبران دو كره را به همراه داشت اما این برای كاخ سفید به عنوان یك پیروزی تلقی نخواهد شد زیرا آن ها نابودی ظرفیت های هسته ای كره شمالی را دنبال می كنند. اعمال یك مانع سخت بر توانایی های كره شمالی دست آمریكا و متحدان آن را برای یك مذاكره جامع پر می كند. این امر در حالتی می تواند رخ دهد كه رئیس جمهوری آمریكا با اعتماد به نفس بیش از حد یا با خوش بینی كاذب وارد مذاكرات با رهبر كره شمالی نشود.
از نظر تحلیلگران مسائل بین المللی، سلاح هسته ای مهمترین تضمین كننده امنیت یك كشور است اما سیاست های اخیر ترامپ به ویژه حمله اخیر به سوریه عكس این موضوع را به رهبر كره شمالی نشان داد.از هم اكنون كارشناسان به موفقیت مذاكرات امیدی ندارند و مهمترین دلیل آن را رویكردهای ترامپ می دانند.
شیكاگو تریبون آورده است : ترامپ به همگان نشان داده است كه قابل اعتماد نیست. باراك اوباما توانست در همكاری با بازرسان سازمان ملل متحد، در مذاكرات با ایران به توافق دست پیدا كند و ایران نیز آن را به اجرا در آورد. اما اكنون دونالد ترامپ و گروه همراهان وی علیه توافق هسته ای با ایران دست به كار شده اند و خود را برای خروج از آن آماده می كنند.
خط مشی های بین المللی ترامپ به رهبر كره شمالی نشان داده است كه رئیس جمهوری آمریكا قبال اعتماد نیست. گفت وگو با كیم یك معامله معمولی و ساده نیست كه دولت ترامپ بتواند به راحتی آن را ببلعد.

**تله كیم برای ترامپ
غیرقابل اعتماد بودن دونالد ترامپ موضوع پنهانی برای كشورها نیست اما پرسش این است كه كیم جونگ اون چرا با اطلاع از بدعهدی های ترامپ به ویژه با برجام، چنین امتیازهای بزرگی را به كاخ سفید می دهد.
روزنامه «گاردین» انگلیس این اقدام رهبر كره شمالی را مانوری ظاهری می داند كه به نابودی سلاح هسته ای منجر نخواهد شد. به نظر كارشناسان این حركت سیاسی كیم مقدمه و هدیه ای برای توافق هسته ای نیست بلكه اقدامی است كه هزینه ای را بر پیونگ یانگ تحمیل نمی كند.
بر اساس این تحلیل موقعیت كیم به علت اقتصاد شكننده این كشور به شدت متزلزل است. وی برای مقابله با شرایط بد اقتصادی پیونگ یانگ تصمیم گرفته است با مذاكره و عقب نشینی بر اساس یك توافق هسته ای، از فشارها بكاهد. رهبر كره شمالی با این كار خود به كاخ سفید پیام داده است كه نتیجه مذاكرات باید كاهش تحریم ها باشد.
اما در طرف مقابل برخی كارشناسان و رسانه ها اهداف دیگری را از این اقدام پیونگ یانگ متصور هستند. روزنامه ایندیپندنت پیشنهاد توقف فعالیت های موشكی و هسته ای از سوی رهبر كره شمالی را آزمونی برای ترامپ تفسیر كرد تا میزان انعطاف رهبر كاخ سفید را بسنجد. كیم با این اقدام خود راهبرد تازه ای در مذاكرات خود با ترامپ در پیش گرفت. البته شواهد حكایت از آن دارد كه مفهوم غیرهسته ای سازی آن ها با تفسیر آمریكایی ها از این امر متفاوت است.
برخی كارشناسان هم رفتار كیم را به قماری تشبیه می كنند كه ممكن است پیروزی وی را با یك توافق خوب به همراه داشته باشد. تحلیلگر خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید رهبر كره شمالی مدعی است كه به هدف هسته ای خود دست پیدا كرده و به همین دلیل توسعه و برنامه ادامه فعالیت های خود را متوقف می كند. حال كیم از دیگر كشورها انتظار دارد تا همین اقدام را انجام دهند.
با همین دیدگاه، برخی كشورها اقدام اخیر كیم را خودنمایی صرف پیش از انجام دیدار با رئیس جمهوری كره جنوبی و ارسال پیام به ترامپ از طریق متحد مهم كاخ سفید تفسیر كرده اند. این درحالی است كه كره شمالی قصد واقعی را برای نابودی تسلیحات هسته ای خود ندارد.
روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز در زمینه خواسته های كیم جونگ اون از مذاكره با ترامپ نوشت: نگرانی ها در آمریكا از این موضوع است كه این حركت كیم، رئیس جمهوری آمریكا را در موضع دفاعی قرار دهد و از ترامپ خواسته شود تا امتیازی بزرگ را به پیونگ یانگ بدهد.
تصمیم ناگهانی برای نشان دادن شاخه زیتون از طرف رهبری كه تا چهار ماه قبل آمریكا را به حمله هسته ای تهدید می كرد، پرسش های زیادی را در مورد خواسته های واقعی كیم مطرح ساخت. بیشتر مقامات و تحلیلگران آمریكایی اعتقاد دارند هدف اصلی رهبر كره شمالی تثبیت خود به عنوان یك كشور هسته ای و كم كردن از فشار تحریم های اقتصادی است.

پژوهشم**9130 **1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.