۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82895007
T T
۰ نفر

معترضان اردستاني چاه آبفا را با خاك پر كردند

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82895007
معترضان اردستاني چاه آبفا را با خاك پر كردند

كاشان- ايرنا- جمعي از اهالي محله مون اردستان و روستاي تلك آباد به حفر يك حلقه چاه عميق از سوي اداره آب و فاضلاب اين شهرستان با برگزاري تجمعي اعتراض و در جريان آن اين چاه نيمه كاره را پر كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تجمع كنندگان روز دوشنبه با حضور در محل يك حلقه چاه در حال حفر از سوي اداره آب و فاضلاب واقع در جنوب غرب اردستان (در كنار دانشگاه آزاد) اين امر را موجب لطمه وارد شدن به قنات 2 طبقه مون عنوان كردند.
تجمع كنندگان مدعي شدند كه حفر اين چاه منجر به لطمه وارد آمدن به آب قنات 2 طبقه مون مي شود كه آب كشاورزي اهالي مون و بخشي از آب روستاي تلك آباد در دهستان گرمسير اردستان را تامين مي كند.
اين چاه در حال حفر 13 متري كه به گفته پيمانكار قرار بود تا عمق 170 متر حفاري شود، از سوي معترضان با خاك و سنگ پر شده است.
محمدرضا صدوقي، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اردستان در پاسخ به پرسشي در مورد ادعاي اهالي مبني بر احتمال وارد شدن آسيب به اين قنات 2 طبقه تاريخي گفت: اين موضوع در حال بررسي كارشناسي است و در صورتي كه چاه در حوزه آبريز اين قنات باشد، از حفر آن جلو گيري مي شود.
مدير اداره آب و فاضلاب شهرستان اردستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اين زمينه عنوان كرد: حفاري صورت گرفته براي اين چاه جهت تامين آب آشاميدني در زمان بحران بود كه به دليل سنگي بودن زمين و نداشتن آب كافي به محل ديگري منتقل خواهد شد و از روز گذشته نيز عمليات حفاري تعطيل شده است.
سيد عباس شريعتمدار تصريح كرد: با توجه به كمبود آب در سد زاينده رود و كاهش سهميه آب ورودي از اصفهان به اردستان، بايد چاه هاي ذخيره براي زمان بحران در اين شهرستان حفر شود تا در زمان اوج مصرف در فصل تابستان مشكلاتي مانند قطعي آب پيش نيايد.
وي با اشاره به وجود بيش از هفت هزار و 500 مشترك آب در اردستان افزود: هم اكنون افزون بر 75 درصد آب مصرفي شهرستان از يك حلقه چاه عميق و نزديك به 25 درصد از اصفهان تامين مي شود.
مدير اداره منابع آب شهرستان اردستان نيز در اين زمينه بيان كرد: محل حفر چاه در حوزه آبريز قنات 2 طبقه قرار نداشته و بيش از 600 متر با آن فاصله دارد.
محمدرضا سليمي افزود: اين محل فاقد آب كافي بوده و چاه بايد در شمال شهر اردستان حفر مي شد تا با پمپاژ آب به داخل شهر انتقال مي يافت.
پيش تر معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي اصفهان در گفت و گو با ايرنا عنوان كرده بود كه ميزان بارش در حوضه آبريز زاينده رود نسبت به سال گذشته 52 درصد كاهش يافته و اين ميزان نسبت به بلندمدت نزديك به 82 درصد كمتر بود.
كاهش بارش ها و خشكسالي منجر به كاهش ورودي آب شهرهاي مجاور اصفهان به ميزان سهميه تخصيصي از زاينده رود شده تا ناچار به تامين آب آشاميدني مورد نياز از منابع محلي باشند.
به گزارش ايرنا، قنات مون اردستان سال 1382 در فهرست اثرهاي تاريخي ملي و سال 1395 در فهرست ميراث جهاني يونسكو (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد) به ثبت رسيده است.
اين قنات از شاهكارهاي بي مانند آبرساني دست ساز بشر است كه براي بيش از 2 هزار سال 2 رشته قنات با چاه‌هاي مشترك به صورت موازي و از روي هم عبور كرده و بخشي از زمين هاي شهرستان اردستان را سيراب مي‌كند.
اردستان با جمعيت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 كيلومتري شمال شرقي اصفهان واقع مي باشد.
7431/8123