۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82895104
T T
۰ نفر
سازمان ملل در مورد خطر استفاده از سلاح هسته ای هشدار داد

تهران - ایرنا - نماینده ارشد سازمان ملل در امور خلع سلاح روز دوشنبه ضمن محكوم كردن لفاظی های رو به رشد در مورد سلاح هسته ای، در خصوص خطر افزایش استفاده از این نوع سلاح هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، «ایزومی ناكامیتسو» در نشست مقدماتی كنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح هسته ای (ان پی تی) گفت: تهدید استفاده از تسلیحات هسته ای، رو به افزایش است و جهان در حال حاضر با چالش های مشابه با چالش های زمانی رو به رو است كه به پیدایش ان پی تی منجر شد.
نشست مقدماتی كنفرانس بازنگری ان پی تی كه قرار است در سال 2020 برگزار شود، در حال تشكیل شد كه كره شمالی از توقف آزمایش های هسته ای و موشكی خود و برچیدن سایتی فعال در زمینه آزمایش های هسته ای خبر داده است. پیونگ یانگ 15 سال پیش از ان پی تی خارج شد.
نماینده سازمان ملل تصمیم كره شمالی را مورد تقدیر قرار داد و ابراز امیدواری كرد كه این اقدام، به اعتمادسازی و حفظ فضایی برای مذاكرات و گفت و گوهایی صادقانه كمك كند.
وی با این حال هشدار داد كه فضای ژئوپلیتیكی كلی، رو به وخامت است و برخی از مهمترین توافقاتی كه چارچوب امنیتی را تشكیل می دهد، رو به از بین رفتن است.
این مقام سازمان ملل یادآور شد كه برنامه های نوین سازی كشورهای مجهز به سلاح هسته ای به وضعیتی می انجامد كه بسیاری آن را رقابت تسلیحاتی جدید و كیفی تلقی می كنند.
براساس این گزارش، پیمان ان پی تی در اوج جنگ سرد و با هدف جلوگیری از گسترس سلاح اتمی و مسئولیت خواهی از كشورهای هسته ای برای كاستن از ذخایر هسته ای شان منعقد شد. پنج كشور از 9 كشور هسته ای جهان شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریكا، امضاكنندگان این معاهده هستند.
اما این كشورها به رغم متعهد شدن در قبال این پیمان، جملگی زرادخانه های خود را به روز می كنند و سلاح هسته ای را بخشی مهم از راهبرد دفاعی شان در نظر می گیرند.
به عنوان مثال، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به تازگی تصمیم گرفت زرادخانه سلاح هسته ای این كشور را به روز كند و بمب های راهبردی حجیمی را با سلاح های تاكتیكی كوچكتری به مرحله تكامل رساند، اقدامی كه به گفته منتقدان، استفاده از این نوع سلاح را تسهیل می بخشد.
اروپام**9109**3404