۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 82895427
T T
۰ نفر

مهار عوامل خطر غيرواگير در استان مركزي ضروري است

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 82895427
مهار عوامل خطر غيرواگير در استان مركزي ضروري است

اراك - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي گفت: بيماري هاي غير واگير به عنوان تهديد جدي در سلامت اين استان مطرح است و بايد با فرهنگ سازي و اقدامات مداخله اي موثر عوامل خطر را كاهش داد.

دكتر جواد نظري روز سه شنبه به مناسبت هفته سلامت در گفت و گو با ايرنا افزود: 76 درصد بار بيماري ها در كشور ناشي از عوامل غيرواگير است و بر اساس آمار موجود استان مركزي در بسياري از شاخص هاي بيماري غيرواگير آمار بالاتري از ميانگين كشوري دارد.
وي بيان كرد: اقدامات پيشگيرانه و تغيير سبك زيستي كليد مهار بيماري هاي غيرواگير است كه در اين زمينه استان مركزي بايد برنامه هدفمند و جدي را با همكاري تمامي بخش ها اجرا كند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي ادامه داد: مصرف مواد دخاني، نداشتن تحرك فيزيكي مناسب، سوء مصرف الكل و رژيم غذايي ناسالم از مهم ترين عوامل خطر بيماري هاي غيرواگير در اين استان است.
دكتر نظري اظهار كرد: طبق آمار وزارت بهداشت و درمان علت 89 درصد از مرگ هاي روزانه كشور بيماري هاي قلبي عروقي، حوادث و سوانح، سرطان ها و بيماري هاي تنفسي است كه رد پاي الگوي زندگي ناسالم در آن ها پررنگ است.
وي گفت: شيوع ديابت در استان مركزي 9 و چهار دهم درصد، پرفشاري خون 29 و 9 صدم درصد، اضافه وزن و چاقي 57 درصد، كمك تحركي 89 درصد، كلسترول خون بالا 43 درصد و شيوع مصرف مواد خاني 14 و سه دهم درصد است كه تغيير اين آمار نيازمند مداخلات هدفمند و نهادينه كردن سطوح فرهنگ خودمراقبتي فردي و اجتماعي است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي اضافه كرد: اصلي ترين علت بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان ها تغذيه نامناسب است و بر اساس آخرين نتايج پيمايش كشوري بررسي عوامل خطر بيماري هاي غير واگير در استان مركزي، 9 و چهار دهم درصد از جمعيت استان به عارضه قند خون بالا، 29 و 9 دهم درصد بزرگسالان به فشارخون بالا، 43 درصد به كلسترول بالا و 57 درصد به اضافه وزن و چاقي86 درصد به كم تحركي دچار هستند.
دكتر نظري اضافه كرد: در رفتارشناسي مردم استان همچنين 14 و سه دهم درصد مصرف روزانه مواد دخاني دارند و در عادات غذايي آنان سهم مصرف ميوه و سبزي ناچيز است در حاليكه ديگر گروه هاي غذايي نظير هيدروكربورها، چربي ها ، نمك و قند بيش از حد مجاز خورده مي شود.
وي گفت: بر اساس آخرين آمار موجود، ميزان شيوع فشارخون در شهرستان آشتيان 17 و يك دهم درصد، در اراك 12 و 9دهم درصد، در تفرش 16 و سه دهم درصد، در خنداب 11 و 9 دهم درصد، در دليجان 19 و 9 دهم درصد، در شازند 30 و هفت دهم درصد، در فراهان 12 و 6 دهم درصد، در كميجان هفت و هشت دهم درصد و در محلات 14 دهم درصد است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي ادامه داد: ميزان شيوع ديابت در آشتيان چهار و 25 صدم درصد، در اراك 6 و 2 دهم درصد، در تفرش هفت و 6 صدم درصد، در خنداب چهار و 51 صدم درصد، در دليجان 9 و 62 صدم درصد، در شازند 12 و پنج صدم درصد، در فراهان 6 و 39 صدم درصد، در كميجان 3 و 86 صدم درصد و در محلات هشت و 19 صدم درصد است.
دكتر نظري عنوان كرد: توجه به تغذيه سالم و ورزش كردن نقش موثري در پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير دارد كه انتظار است مورد توجه جدي اقشار مختلف جامعه قرار گيرد.
وي بيان كرد: در برنامه تحول نظام سلامت دولت به درستي به معضل آسيب زاي عوامل خطر بيماري هاي غيرواگير در بسته بهداشتي توجه كرده و با ايجاد پايگاه هاي بهداشتي در حاشيه شهرها نظام خودمراقبتي فعال را دنبال مي كند كه سرمايه بزرگي است.
وي توضيح داد: انتظار است كه استقبال مردم در تشكيل پرونده الكترونيك سلامت در سطح پايگاه هاي سلامت در سال جاري تقويت شود تا بسته خدمتي موثر در اصلاح رفتارهاي زيستي و مهار بيماري هاي غيرواگير با كيفيت و سرعت بهتري در جامعه نهادينه شود.
دكتر نظري، نواختن زنگ سلامت، تجليل از سفيرات سلامت دانش آموزي، برنامه پياده روي خانوادگي، حضور كاركنان بهداشتي در نماز جمعه و برپايي غرفه خطرسنجي و تغذيه سالم را از جمله برنامه هاي هفته سلامت استان مركزي عنوان كرد.
از اول تا هفتم ارديبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاري شده است.
3005/6013/