۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 82895971
T T
۰ نفر
نقاط آسیب پذیر شهرها در حوزه پدافند غیرعامل شناسایی می شوند

همدان- ایرنا- معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل كشور گفت: امسال همزمان با مطالعات استانی، نقاط آسیب پذیر شهرهای كشورمان در حوزه پدافند غیرعامل شناسایی می شوند.

به گزارش ایرنا، اسدالله كریمی روز سه شنبه در نشست اعضای كارگروه پشتیبانی و خدمات شهری استان همدان افزود: مطالعات پدافند غیرعامل شهری از اصلی ترین برنامه هایی بشمار می رود كه امسال آغاز شده است و پایه ای برای چرخه پدافند غیرعامل محسوب می شود.
وی ادامه داد: این مطالعات همزمان با مطالعات استانی انجام می شود تا مكمل هم باشند و با پوشش یكدیگر، نقاط آسیب پذیر شهر و استان را مشخص كنند تا بتوان به درستی از مردم حفاظت كرد.
وی اظهار كرد: دارایی های شهرها در قالب چهار بخش شامل دارایی های انسانی، فیزیكی و كالبدی، سرمایه های سایبری و سرمایه های معنوی و ملی شهر تقسیم بندی می شوند.
معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل كشور با بیان اینكه زیرساخت های شهری در 2 بخش تاسیسات شهری و حوزه حمل و نقل تقسیم بندی می شوند، گفت: در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه های شهری باید بعد از اینكه دارایی های شهری احصا شد، تهدیدات احتمالی هر شهر مشخص شود تا با برنامه ریزی و ارائه طرح، صدمات و پیامدهای پیش رو را به حداقل برسانیم.
كریمی اظهار كرد: هدف اولیه این معاونت، اجرای طرح جامع شهری پدافند غیرعامل در 40 شهر بالای 250 هزار نفر جمعیت كشور است كه بخش عمده ای از جمعیت ایران در این شهرها ساكن است.
وی ادامه داد: در این راستا شناخت شهرها در اولویت این معاونت قرار دارد و قرار است همچون طرح های جامع استانی به احصای دارایی های شهرها بپردازیم تا بتوانیم شهرها را نیز از آسیب ها و تهدیدات احتمالی محافظت كنیم.
كریمی حوزه زیرساخت شهری، مدیریت شهری و مردم را سه ضلع اصلی فعالیت این معاونت عنوان كرد و گفت: منابع انسانی یكی از مهمترین دارایی های جوامع است و حفاظت و ایمنی بخشی به مردم، مهمترین ماموریت حوزه معاونت شهری سازمان پدافند غیرعامل است.
معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز در این نشست گفت: مطالعات طرح جامع شهری در حوزه پدافند غیرعامل در همدان آغاز شده است و 20 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
محمودرضا عراقی افزود: ادامه این طرح مطالعاتی، نیازمند تامین اعتبارات است تا تكلیف راهبردها، خط مشی ها و سیاست ها مشخص شود.
وی اضافه كرد: این طرح نیازمند برنامه ریزی است و اجرای همه طرح های جدید شهری منوط به وجود پیوست مطالعات پدافند غیرعامل است.
معاون امور عمرانی استاندار همدان بیان كرد: باید وظیفه هر دستگاه در این راه مشخص شود و آموزش در قالب برگزاری مانورهای مختلف نقش اساسی در موفقیت این طرح ایفا می كند.
به گزارش ایرنا، پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه گفته می شود كه موجب افزایش بازدارندگی، كاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و آسان سازی مدیریت بحران در برابر تهدیدان و اقدامات خصمانه دشمن می شود.
مكان یابی، استتار، اختفا، پوشش، فریب، پراكندگی، تفرقه و جابجایی، مقاوم سازی و استحكامات و اعلام خبر از اصول اولیه پدافند غیرعامل محسوب می شوند.
كارگروه پدافند غیرعامل سال 92 در كشور كار خود را آغاز كرد و سال 93 در دفتر رهبر معظم انقلاب تحت عنوان پدافند غیرعامل به تصویب رسید و مقرر شد به صورت وزارتخانه ای و در استان ها زیر نظر استاندار وظایف خود را انجام دهد.
1181/2090
۰ نفر