۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۶
کد خبر: 82898413
T T
۰ نفر

مشاور وزیر: به جای انتقال آب باید الگوی مصرف اصلاح شود

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۶
کد خبر: 82898413
مشاور وزیر: به جای انتقال آب باید الگوی مصرف اصلاح شود

مشهد- ایرنا- مشاور وزیر نیرو در امور راهبردی و توسعه پایدار 'طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد' را خیال پردازانه توصیف و بیان كرد: به جای این طرحها باید به اصلاح الگوی مصرف آب روی آورد كه طبق بند هشت سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری توصیه شده است.

محمد فاضلی روز پنجشنبه در نشستی با عنوان 'الزمات پایدارسازی منابع آب' در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اساتید، مدیران حوزه آب و فاضلاب و فعالان تشكلهای زیست محیطی خراسان رضوی افزود: طبق این طرح قرار است آب دریای عمان از كریدورشرق یعنی از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی و مشهد برسد.
وی ادامه داد: مجموع مصرف منابع آب زیرزمینی این سه استان 9 هزار و 19 میلیون مترمكعب و مجموع مصرف منابع آبی سطحی آنها دو هزار و 81 میلیون مترمكعب است. مجموع میزان مصرف آب 11 هزار و 100 میلیون مترمكعب می شود.
مشاور وزیر نیرو گفت: از این میزان آب مصرفی حدود 879 میلیون مترمكعب به شرب، 42 میلیون مترمكعب به فضای سبز، 165 میلیون مترمكعب به صنعت و 9 هزار و 996 میلیون مترمكعب به كشاورزی اختصاص می یابد.
وی افزود: طبق برآوردهای فعلی كل آبی كه كه قرار است از طریق این خط به مشهد منتقل شود 750 میلیون مترمكعب پیش بینی شده كه حدود شش درصد كل آب مصرفی است.
فاضلی ادامه داد: رقم برآوردی اجرای این پروژه نیز 450 هزار میلیارد ریال است كه با دلار كمتر از 30 هزار ریال و برآوردهای سال 1393 محاسبه شده است. متوسط طول عمر ساخت پروژه های آبی در ایران كمی بیش از 13 سال است یعنی اگر ساخت این پروژه هم اینك شروع شود 13 سال بعد باید بتوان از آن بهره برداری كرد.
وی گفت: یك میلیارد مترمكعب از این آب هم شرب و صنعت است كه با ضریب 57 درصد تصفیه و بازچرخانی می شود. اگر 10 درصد این حجم مصرف صرفه جویی گردد، می شود هزار و 110 میلیون مترمكعب كه این میزان 35 تا 40 درصد بیشتر از كل آب انتقالی طرح است حال چرا نباید به جای اجرای این طرح پرهزینه به اصلاح رویكرد مصرف آب پرداخت؟
مشاور وزیر نیرو افزود: آیا با انتقال آب از اصفهان به یزد مشكل آب شرب یزد حل شد كه با انتقال آب از دریای عمان به مشهد مشكل آب شرب مشهد حل شود؟
وی ادامه داد: در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بالاخص در استان اخیر فقط مشكل كم آبی وجود ندارد بلكه آبخوان هم در حال نابودی است و زمین ترك خورده ای به طول 70 كیلومتر در دشت نیشابور در حال فرونشست می باشد. با انتقال سالانه 750 میلیون مترمكعب آب هیچكدام از این مسائل درمان نمی شوند در حالی كه با اصلاح الگوی مصرف این مشكلات نیز رو به بهبود می رود.
فاضلی گفت: اگر قرار است 450 هزار میلیارد ریال برای انتقال آب در این پروژه خرج شود چرا در كل 30 سال 15 هزار میلیارد ریال برای مدیریت مصرف خرج نشده است؟ مشهد مجموع آبی كه سالانه از آبهای زیر زمینی مصرف می كند شش میلیارد متر مكعب است كه 10 درصد صرفه جویی آن 600 میلیون مترمكعب است كه نشان می دهد می توان كاهش برداشت از آبخوان داشت.
1922/1858