۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82900695
T T
۰ نفر
واگن هاي آلومينيومي با قيمت مناسب به ناوگان ريلي اضافه مي شوند

تهران- ايرنا- معاون توسعه صنايع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) از اضافه شدن واگن هاي جديد آلومينيومي اروپايي با قيمت مناسب به ناوگان ريلي، در پي انعقاد قراردادهاي جديد با شركت هاي صاحب نام و افزايش عمق داخلي سازي خبر داد.

«بهزاد اعتمادي» امروز (يكشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: يكي از اساسي ترين نيازهاي كشور در شرايط حاضر، توسعه صنعت ريلي بويژه در حومه كلانشهرهاست.
به گفته اين مقام مسئول، روزانه فقط در پايتخت شاهد ورود و خروج بيش از پنج ميليون نفر از مناطق شرقي، غربي و جنوبي تهران هستيم كه اين مساله ترافيك خودرويي و آلايندگي زيادي به همراه دارد و در صورت توسعه خطوط ريلي در حومه پايتخت، بخش زيادي از مشكلات اين حوزه كاهش خواهد يافت.
وي با اشاره به طرح تامين 2 هزار دستگاه واگن مترو براي تهران و 9 كلانشهر ديگر كشور، خاطرنشان كرد: تاكنون مناقصه بين المللي براي تامين 630 دستگاه مترو در تهران برگزار و برنده آن مشخص شده كه پيش از سال 99 به ناوگان ريلي اضافه خواهند شد.
اعتمادي بيان داشت: براي تامين تعداد باقي مانده واگن ها نيز در نظر داريم تا آن را از طريق مذاكره با شركت هاي اروپايي و ترك تشريفات به پيش ببريم.
وي با اشاره به مشخص شدن حدودي قيمت ها، گفت: مناقصه هاي جديد با قيمتي حدود 300 هزار دلار پايين تر از آخرين قيمت هاي ارائه شده براي هر واگن خواهد بود و اكنون شرايطي فراهم شده تا از واگن هاي آلومينيومي اروپايي با قيمت مناسب استفاده كنيم.
معاون توسعه صنايع حمل و نقل ايدرو ادامه داد: از آنجايي كه تيراژ توليد واگن ها بالا بوده و قرار است عمق ساخت داخل در اين قراردادها تا 55 درصد افزايش يابد، شاهد رقابتي و منطقي تر شدن قيمت ها از سوي خارجي ها هستيم.
به گزارش ايرنا، در ماه هاي پاياني سال گذشته قرارداد همكاري تامين و ساخت 450 دستگاه مترو براي شهرهاي اهواز، شيراز و تبريز بين ايدرو و شركت پوژن چين و قرارداد همكاري تامين و توليد 960 دستگاه مترو تهران و كرج بين با شركت اشتدلر(Stadler) سوئيس، نهايي شده است.
بر اساس اعلام كارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهيزات اصلي ناوگان و فقط با تمركز بر بدنه، تزئينات و مونتاژ ناوگان امكان افزايش سهم ساخت داخل به ميزان بيشتر از 26 تا 30 درصد فراهم نخواهد بود.
همچنين كارشناسان صنعت ريلي معتقدند كه اكنون حجم ساخت داخل در انواع واگن هاي توليدي شامل واگن باري 90 درصد، واگن مسافري (بين شهري)80 درصد، واگن هاي خودكشش بين شهري و حومه 25 درصد، واگن هاي مترو 28 درصد و انواع لكوموتيو 55 درصد است.
اقتصام* 3065*6075
۰ نفر