سيد حسين قاسمي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اغلب خانواده هاي داراي دانش آموزان استثنايي اقشار كم درآمد و حتي بي بضاعت هستند، افزود: در آمد كم و هزينه هاي بالاي بيماري هاي اين دانش آموزان ، كفاف هزينه اياب و ذهاب دانش اموزان استثنايي را نمي دهد.
وي اظهار كرد: در بسياري از شهرها و استان ها مانند تهران شهرداري ها تمام هزينه اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي را بر عهده گرفته اند و پرداخت مي كنند.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي مازندران گفت : كمك به دانش آموزان استثنايي نه وظيفه خاص آموزش و پرورش بلكه همه نهاد هاي ديگر است اما برخي نهاد ها مانند بهزيستي فقط هزينه سرويس دانش آموزان معلول جسمي و حركتي را مي دهد و براي ديگر دانش آموزان از اين دست ، هزينه اي پرداخت نمي كند .
قاسمي ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزينه درمان معلولان، بيشتر والدين اين دانش آموزان با معلوليت شديد قادر به پرداخت هزينه اياب و ذهاب فرزندانشان به مدارس نبودند .
وي همچنين استفاده از بخشي از منابع مدرسه براي تامين هزينه اياب ذهاب را يكي از اقدامات جلوگيري از بازماندن دانش آموز از تحصيل اعلام كرد و افزود : اما اين هم كافي نيست زيرا هزينه هاي مدارس ابتدايي نيز بسيار است و منابع مدرسه كفاف استهلاك مدرسه را نيز نمي دهد .
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي مازندران گفت: بر اساس قانون مقرر شد كه وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور ماهانه با پرداخت يك ميليارد و 940 ميليون ريال اعتبار هزينه اياب و ذهاب دانش اموزان استثنايي مازندران را پرداخت كنند .
قاسمي اظهار كرد : اما متاسفانه به دليل مشكلات اقتصادي در حال حاضر فقط 55 درصد از اين ميزان تامين مي شود و باقي آن توسط خانواده اين دانش آموزان پرداخت مي شود .
گفتني است كه از سال 1393 با تصويب لايحه پرداخت هزينه اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي در مجلس شوراي اسلامي ، رديف بودجه اي براي آنان در نظر گرفته شده است .
مازندران بيش از 2 هزار و 800 دانش آموز استثنايي در سه مقطع ابتدايي ، متوسطه اول و هنرستان دارد كه در 53 مدرسه و بيش از 30 مركز آموزش و توانبخشي مشكلات ويژه يادگيري در حال تحصيل مي باشند .
دانش آموزان و يا كودكان استثنايي ، افرادي معلول و يا مستعد معلوليت هستند كه نسبت به افراد معمولي داراي نيازهاي استثنايي و حمايت هاي ويژه هستند .
كودكان استثنايي با افراد متوسط و طبيعي در زمينه ي ويژگي هاي ذهني، توانايي هاي حسي، توانايي هاي ارتباطي، رفتار اجتماعي و خصوصيات جسمي متفاوت هستند و اين تفاوت ها به اندازه اي است كه كودكان براي شكوفا ساختن هرچه بيشتر استعدادهاي خويش به برنامه هاي درسي مختلف و خدمات آموزشي ويژه اي نيازمند مي باشند.
البته كودكان استثنايي داراي طيف وسيعي هستند و بر اين اساس در چند سال گذشته براي تشخيص معلوليت و يا همان سطح استثنايي بودن آنها ، در زمان بدو ورود به مدرسه و يا حتي زودتر مورد غربالگري قرار مي گيرند .
بر اساس آمار آموزش و پرورش استثنايي مازندران سال 96 بيش از 60 هزار دانش آموز كلاس اولي قبل از ثبت نام غربالگري آمادگي تحصيلي و آمادگي جسماني شدند كه از اين ميزان بيش از 98 درصد به مدرسه هاي معمولي هدايت شدند و باقي در مدارس استثنايي ثبت نام شدند .
مازندران بيش از 530 هزار دانش آموز دارد كه در حدود چهار هزار مدرسه تحصيل مي كنند .
7335/1899
ساري - ايرنا - رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي مازندران گفت: بسياري از خانواده هاي دانش آموزان استثنايي در اين استان به دليل توان مالي كم، دانش آموزان خود را نامرتب راهي مدرسه مي كنند.