۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82901619
T T
۰ نفر

سازمان ملل، هند را به نقض تحريم كره شمالي متهم كرد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82901619
سازمان ملل، هند را به نقض تحريم كره شمالي متهم كرد

دهلي نو- ايرنا- گروه ناظر بر تحريم هاي سازمان ملل اعلام كرد دهلي نو تحريم هاي وضع شده عليه كره شمالي توسط شوراي امنيت را در سال 2017 نقض كرده است.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي 'زي نيوز' هند در روز دوشنبه، بر اساس اعلام اين گروه، واردات فلزات هند از كره شمالي به ارزش 2.2 ميليون دلار و صادرات طلا و جواهر اين كشور به كره شمالي معادل ارزشي بيش از 578000 دلار در سال 2017 بوده است. اين درحالي است كه برخي موارد ديگر از واردات و صادرات هند به كره شمالي با وجود ممنوع اعلام شدن آنها توسط دولت هند در ماه مارس سال 2017 نيز ادامه يافت.
در ادامه اين گزارش آمده است: هند بين ماه هاي ژانويه تا سپتامبر سال گذشته با نقض تحريم ها، فولاد و آهن به ارزش 1،4 ميليون دلار، محصولات آهن و فولاد به ارزش 234 هزار دلار، مس به ارزش 233 هزار دلار و روي به ارزش 526 هزار دلار از كره شمالي وارد كرده است.
تمام صادرات هند از كره شمالي پس از 4 سپتامبر 2017 نقض بند 8 قطعنامه 2371 (2017) سازمان ملل است، در حالي كه صادرات و وارداتي كه قبل از اين تاريخ انجام شده اند هم نقض موارد ديگري از تحريم عليه كره شمالي ذكر شده در بند 26 قطعنامه 2321 (2016) بوده است.
قطعنامه هاي مذكور از كشورها مي خواهند واردات آهن و سنگ آهن را از كره شمالي متوقف كنند. قطعنامه 2013 سازمان ملل نيز صادرات سنگهاي با ارزش و نيمه قيمتي به كره شمالي را ممنوع كرده است.
برخلاف معاملات هند با كره شمالي، دهلي نو در موارد ديگر از تحريم هاي سختگيرانه شوراي امنيت سازمان ملل عليه كره شمالي حمايت كرده است و در بعضي موارد به خصوص در ارتباط با تروريسم خواهان اقدام سخت تر و محدود كننده تر سازمان ملل عليه كره شمالي شده و از كشورهايي كه با اين تحريم ها مخالفت كرده اند به شدت انتقاد كرده است.
در گزارش سازمان ملل هويت افرادي كه تحريم هاي كره شمالي را نقض كرده اند مشخص نشده و مشخص نيست كه آيا دولت هند عليه اين افراد به دليل نقض تحريم هاي سازمان ملل اقدام كرده است يا نه.
يك مقام در سازمان ملل اعلام كرد هند اطلاعات افرادي كه به تجارت خود با كره شمالي ادامه داده اند را اعلام نكرده و گزارش منتشر شده پس از جمع آوري داده هاي تجاري توسط سازمان ملل تهيه شده است.
در اين گزارش همچنين از مقامات هندي درخواست شده است كه از تحريم هاي سازمان ملل عليه كره شمالي به طور كامل پيروي كنند.
هند ماه گذشته در راستاي تحريم هاي تصويب شده از سوي سازمان ملل، محدوديت هاي جديدي براي تجارت با كره شمالي وضع كرد.
بر اساس دستورالعمل اداره كل تجارت خارجي هند به وزارت بازرگاني اين كشور، تامين، فروش، انتقال و صادرات نفت خام هند به كره شمالي در راستاي محدوديت هاي تصويب شده توسط شوراي امنيت سازمان ملل متوقف شده است.
اين درحالي است كه دولت هند محدوديت هاي جديد براي واردات مواد غذايي و محصولات كشاورزي، تجهيزات الكتريكي و سنگ، از كره شمالي اعمال كرده است.
كره شمالي از سوي سازمان ملل متحد و آمريكا به دليل برنامه هسته اي كشور تحريم شده است.
هند در ماه اكتبر سال گذشته تجارت با كره شمالي در زمينه مايعات، گاز طبيعي و محصولات نفتي تصفيه شده را ممنوع كرده بود.
هند اگرچه روابط تجاري با كره شمالي را كاهش داده است اما اين كشور روابط ديپلماتيك خود را با اين كشورحفظ كرده است.
كره شمالي داراي سفارت در دهلي نو است. دولت هند روابط نزديكي با كره جنوبي و ژاپن كه هر دو رقيبان كره شمالي محسوب مي شوند برقرار كرده است.
آمريكا با فشار به هند از اين كشور درخواست كرده است تا روابط ديپلماتيك خود را با كره شمالي قطع كند اما دهلي نو اعلام كرده قطع كامل روابط ديپلماتيك با كره شمالي سازنده نيست و واشنگتن به يك كشور حامي جهت گفت و گو با كره شمالي احتياج دارد.
هند از زمان تشكيل كشور كره شمالي پس از جنگ كره در دهه 1950 روابط خود را با كره شمالي حفظ كرده است و همچنين كره شمالي يك عضو فعال جنبش غيرمتعهدها در طول جنگ سرد بوده است.
اما روابط دهلي نو و پيونگ يانگ پس از آنكه پاكستان از برنامه هسته اي كره شمالي در دهه 1990 حمايت كرد رو به سردي گراييد.
چندي پيش هند اعلام كرد از تحريم هاي سازمان ملل عليه كره شمالي حمايت مي كند.
دولت هند اعلام كرده است كه در راستاي تحريم هاي سازمان ملل عليه كره شمالي از تامين، فروش، انتقال و يا صادرات تسليحات و كالاي مرتبط به طور مستقيم يا غيرمستقيم از سرزمين هند يا توسط اتباع اين كشور به كره شمالي جلوگيري خواهد كرد.
روابط تجاري هند و كره شمالي از 198.78 ميليون دلار در سال 2016 به 133.43 ميليون دلار در سال 2017 كاهش پيدا كرد.
آساق**267**1424**1337