۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۲۶
کد خبر: 82902141
T T
۰ نفر
نقش آفريني آذربايجان غربي در بازسازي مناطق زلزله زده كرمانشاه

اروميه- ايرنا- آذربايجان غربي از جمله استان هاي معين در زلزله 7.3 ريشتري كرمانشاه بود كه از همان ساعت هاي اوليه براي كمك به زلزله زدگان به تكاپو افتاد و در 6 ماه گذشته به عنوان يكي از موفق ترين استان هاي ياري رسان به مردم اين سرزمين نقش آفريني كرد.

به گزارش ايرنا مردم، سازمان هاي مردم نهاد و مسئولان آذربايجان غربي پس از وقوع زمين لرزه 7.3 ريشتري 'ازگله' كرمانشاه در 21 آبان ماه سال گذشته با همه توان به كمك زلزله زدگان شتافتند و علاوه بر حمايت هاي معنوي در سريع ترين زمان ممكن بيشترين ميزان كمك ها را در همان ساعت هاي اوليه به سمت كرمانشاه گسيل كردند.
در همان 24 ساعت نخست وقوع زمين لرزه، پنج دستگاه آمبولانس، 34 تيم امدادي، تيم هاي اسكان اضطراري، 2 دستگاه تانكر آب و تعداد زيادي از امدادگران شهرستان هاي مختلف آذربايجان غربي به كرمانشاه اعزام و كمك هاي ارزنده اي را براي كاهش تلفات زلزله انجام دادند.
اين حمايت ها در هفته هاي متمادي ادامه داشت و مردم و مسئولان آذربايجان غربي هزاران كيلوگرم ملزومات زلزله زدگان را جمع آوري كردند كه با استفاده از دهها كاميون به سمت شهرستان هاي زلزله زده ارسال شد.
اين كمك ها به قدري سريع و با حضور پرشور مردم همراه بود كه 2 روز پس از زمين لرزه و تنها در عرض 24 ساعت، 20 كاميون اقلام ضروري فقط در اروميه جمع آوري و ارسال شد.
در همان روزهاي نخست كمك به زلزله زدگان، محمدمهدي شهرياري استاندار آذربايجان غربي اين استان را در كمك به هموطنان كرمانشاهي موفق عنوان كرد و بر افزايش حضور مردم و مسئولان در ادامه اين مسير تاكيد كرد.
شهرياري هفته گذشته نيز براي بررسي وضعيت كمك هاي استان و روند احداث واحدهاي مسكوني در شهرستان دالاهو حاضر شد و از نزديك در جريان اقدامات انجام شده توسط آذربايجان غربي به ويژه در حوزه ساخت و ساز مسكن در اين منطقه قرار گرفت.
استاندار آذربايجان غربي گفت: تا پايان شهريور سال جاري 2 هزار و 800 واحد مسكوني در دالاهوي كرمانشاه احداث مي شود و در اختيار مردم زلزله زده قرار مي گيرد.
محمد مهدي شهرياري افزود: هدف از اين سفر بازديد از روند بازسازي مناطق روستايي و شهري آسيب ديده شهرستان دالاهو بود كه مسووليت بازسازي آن را آذربايجان غربي عهده دار است.
وي اضافه كرد: خوشبختانه با تلاش هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان، اقدامات بسيار خوبي در راستاي بازسازي مناطق آسيب ديده دالاهو انجام گرفته و بازسازي واحدهاي مسكوني به سرعت در حال انجام است.
وي اظهار كرد: مسوولان آذربايجان غربي همه توان خود را براي بازسازي بخش عمده اي از واحدهاي مسكوني تا آغاز فصل سرما به كار مي گيرند و اميدواريم اين اقدامات اثربخش باشد.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي نيز در اين خصوص به خبرنگاران گفت: بازسازي مناطق زلزله زده شهرستان دالاهوي استان كرمانشاه شامل 143 روستا و سه شهر كرند غرب، گهواره و ريچاب به عنوان ستاد معين به اين بنياد سپرده شده است.
محمود بدلي افزود: پس از تشكيل ستاد بازسازي در شهرستان دالاهو 70 دستگاه ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين از آذربايجان غربي به مناطق زلزله زده اعزام شد كه تاكنون يكهزار و 800 واحد آواربرداري شده و بقيه نيز در حال انجام است.
وي اضافه كرد: تاكنون عمليات احداث و بازسازي 60 واحد مسكوني به اتمام رسيده و در اختيار مردم قرار گرفته است.
وي اظهار كرد: تا پايان تير سال جاري نيز يكهزار و 730 واحد ديگر در شهرستان دالاهو به مرحله بهره برداري مي رسد.
مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي بيان كرد: 26 تيم در اين عمليات شركت دارند و تاكنون بيش از 6 هزار واحد ارزيابي خسارت شده است.
بدلي گفت: آواربرداري 2 هزار خانه انجام شده و عمليات بتن ريزي 800 واحد نيز به پايان رسيده است.
برخي از شهروندان دالاهوي كرمانشاه نيز در بازديد استاندار آذربايجان غربي از مناطق زلزله زده با قدرداني از حضور به موقع اين استان در جمع زلزله زدگان اظهار كردند كه اين امر مايه دلگرمي ما شده و اميدواري مان را افزايش داده است.
اين شهروندان گفتند كه برخي از واحدهاي مسكوني به سرعت بازسازي شده و خانواده هاي زيادي اسكان يافته اند و طبق قول استاندار و مسوولان آذربايجان غربي ما اميدوار به اسكان در منازل تا پايان فصل گرم سال هستيم.
به گزارش ايرنا تلاش مسوولان آذربايجان غربي در بازسازي مناطق زلزله زده مي تواند الگويي براي اجراي طرح هاي استاني باشد و مي توان از تجربه هاي اين حادثه ناگوار براي مقابله با بروز حوادث ناگوارتر در استان استفاده كرد.
3072/2093