به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، براساس قانون برنامه ششم توسعه، صدا و سیما و وزارت ورزش موظف شده اند در سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه موضوع حق پخش تلویزیونی را حل كنند. سال 96، سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه بود ولی در این سال، موضوع حق پخش حل نشد.
پس از تصویب لایحه برنامه ششم توسعه، رایزنی های گسترده ای از سوی مجموعه وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال با نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد تا موضوع حق پخش مسابقات ورزشی به سرانجام برسد.
در مرداد ماه گذشته و پس از برگزاری دومین نشست ویژه مجلس شورای اسلامی با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اعلام شد كه حق پخش تا 20 شهریور ماه تعیین تكلیف خواهد شد. در حال حاضر حدود 7 ماه از آن تاریخ می گذرد، اما این موضوع همچنان حل نشده باقی مانده است.
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی كه 11 دی ماه درباره حق پخش مسابقات ورزشی در خبرگزاری خانه ملت منتشر شده، از برگزاری جلسات متعدد با حضور خود، مسئولان صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون و باشگاههای فوتبال خبر داده و گفته بود: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، موضوع پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی از سوی رسانه ملی به متولیان حوزه ورزش باید تا پایان سال 96 تعیین تكلیف شود.
به گفته نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، از آنجا كه تلویزیون و باشگاههای فوتبال بر سر میزان درآمد حاصله از این مهم اختلاف دارند، مقرر شده است دیوان محاسبات به عنوان داور و مرجع مورد قبول طرفین میزان درآمد سالانه آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی ناشی از مسابقات ورزشی و نیز تبلیغات داخلی ورزشگاهها را با احتساب هزینههای مربوط اعلام كنند تا مبنایی برای رسیدن به فرمول تقسیم درآمدها باشد و توافقی صورت بگیرد.
اطمینان نداشتن از دریافت حق پخش تلویزیونی باعث شد تا حتی در مجمع سالیانه سال گذشته فدراسیون فوتبال هیچ درآمدی از محل دریافت حق پخش در بودجه این فدراسیون دیده نشود و اعضا تنها ابراز امیدواری كردند كه در صورت دریافت این حق و پرداخت حق باشگاه ها، سهم فدراسیون برای توسعه فوتبال و كمك به تیم های ملی هزینه شود.
«جیم هانسن» مشاور برنامه ریزی راهبردی فیفا كه دی ماه سال گذشته به تهران سفر كرده بود، در ارزیابی خود از شرایط فوتبال ایران تاكید كرد: یكی از عمده ترین چالش های موجود در فوتبال ایران حق پخش تلویزیونی و ساماندهی بازاریابی است؛ در حالی كه این موضوع 70 درصد درآمدهای فدراسیون های فوتبال در سراسر جهان را تشكیل می دهد این رقم در ایران بسیار ناچیز است.
70 درصد درآمدهای فدراسیون های فوتبال، رقم مبالغه آمیزی نیست كما اینكه در پایان شهریور ماه سال جاری اعلام شد تلویزیون «اسكای ایتالیا» یكی از شبكه های ماهواره ای است كه پیشنهاد خرید حق پخش این مسابقات به ارزش 561 میلیون یورو در فصل را داده و این پیشنهاد نیز مورد قبول قرار گرفته است اما صدا و سیمای ایران حاضر به پرداخت 22 میلیارد تومان حق پخش فوتبال در فصل های گذشته نبوده است.
شاه بیت حمایت از درآمدزایی از حق پخش در فوتبال اما شاید در سخنرانی «جیوانی اینفانتینو» رییس فیفا در سفرش به ایران بود كه تاكید كرد شاید این آخرین سفرش به تهران باشد زیرا كه بدون حق پخش، فوتبال ایران دیگر رشدی نخواهد داشت تا یك رییس فیفا برای تبریك موفقیت های آن به تهران سفر كند.
«علی اصغر یوسف نژاد» نماینده ساری و میاندرود و نایب رئیس فراكسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این موضوع می گوید: البته وزیر ورزش و جوانان گفته است كه موضوع حق پخش تلویزیونی در حال پیگیری و نهایی شدن است، اما اگر این پیگیری ها به نتیجه نرسد، مجلس برای حل آن ورود می كند.
مسئولان فدراسیون فوتبال بارها تاكید كرده اند كه صدا و سیما نه تنها با پخش زنده مسابقات لیگ برتر و تیم های ملی بیننده های فراوانی را جذب می كند، بلكه از آگهی های تبلیغاتی قبل و بعد بازی و همچنین آگهی های زیرنویس نیز بهره اقتصادی خوبی حاصل می كند.
با این حال یكی از چالش های دریافت حق پخش آن است كه برخی از فدراسیون های دیگر برای گرفتن آنتن زنده از تلویزیون حتی مبالغی را نیز پرداخت می كنند. استدلال این فدراسیون ها كه از جمله فدراسیون های كوچك تر هستند، بر این منطق استوار است كه با امتیاز پخش زنده به راحتی می توانند وارد مذاكره با شركت های تولیدی، بانك ها، بیمه ها و حتی فروشگاه های زنجیره ای شده و اقدام به جذب اسپانسر كنند.
محمدصادق درودگر رئیس كمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال ایران در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به درآمدزایی بالای فوتبال برای صدا و سیما، پخش 30 هفته مسابقات لیگ برتر رقمی معادل 300 میلیارد تومان حق پخش می خواهد.
وی با بیان اینكه مبنای محاسبه حق پخش فوتبال، تعداد بینندگان آن است، گفت: ما نمی خواهیم درآمد صدا و سیما را از برنامه های مختلف آشپزی، فرهنگی، آموزشی یا تفریحی بگیریم بلكه تنها خواسته ما آن است كه حق پخش فوتبال بر اساس تعداد بیننده آن پرداخت شود.
درودگر در پاسخ به این سوال كه مسئولان صدا و سیما می گویند فدراسیون های ورزشی دیگر برای پخش مستقیم مسابقات خود حتی حاضر به پرداخت پول به این سازمان هستند و درصورتی كه مسابقات فوتبال پخش نشود، باشگاه ها در جذب حامی مالی برای خود ناكام خواهند ماند، گفت: این منطق كاملا درست است و آن را می پذیریم؛ بسیاری از فدراسیون ها بدلیل توسعه رشته ورزشی خود دست به این اقدام می زنند اما نباید فراموش كنیم كه توسعه درآمد صدا و سیما از فوتبال است و حدود 80 درصد از درآمدهای تبلیغاتی صدا و سیما به دلیل پخش مستقیم مسابقات فوتبال از این بخش تامین می شود.
به نظر می رسد مشكلات داخلی در صدا و سیما و نبود انسجام بین تمامی رشته های ورزشی و فدراسیون ها و همچنین انحصار پخش باعث شده تا این رسانه ملی همچنان دست بالاتر را در این موضوع داشته باشد.
ورزشی**9129**1597
تهران - ایرنا - در حالی كه انتظار می رفت موضوع پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال كه نقش عمده ای در درآمدزایی باشگاه ها و فدراسیون فوتبال دارد پس از سال ها انتظار در لیگ هفدهم حل شود، اما با وجود تمامی رایزنی ها این موضوع حل نشده باقی ماند.