۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82902870
T T
۰ نفر

ساخت ايمپلنت چشمي جديد با الهام از بال هاي پروانه

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82902870
ساخت ايمپلنت چشمي جديد با الهام از بال هاي پروانه

تهران– ايرنا- محققان با الهام از بال هاي پروانه شيشه اي يك ايمپلنت چشمي براي نظارت بر گلوكوم (آب سياه) ساختند كه به صورت دائمي درون چشم باقي مي ماند. بخش شفاف بال هاي اين نوع پروانه تقريبا هيچ نوري را منعكس نمي كند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين ايمپلنت ساخت محققان دانشگاه كلتك در كاليفرنيا به گونه اي طراحي شده است كه در اثر فشار چشم سطح آن فشرده شده و حفره درون آن كوچكتر مي شود. يك ابزار خارجي حجم اين حفره را اندازه گيري كرده و فشار چشم را محاسبه مي كند. البته لازم است اين ابزار با زاويه نزديك به 90 درجه با سطح ايمپلنت قرار گيرد تا فشار چشم را به درستي محاسبه كند. در غير اين صورت پرتوهاي دستگاه به درستي از سطح ايمپلنت منعكس نمي شوند و فشار چشم به درستي محاسبه نمي شود.
در اينجا ساختار بال پروانه شيشه اي به كمك محققان مي آيد. بال اين پروانه خاصيت ضدانعكاس مستقل از زاويه تابش دارد. روي بال هاي پروانه را ستون هايي به قطر 100 نانومتر پوشانده است كه در فاصله 150 نانومتري از يكديگر قرار دارند و پرتوهاي نور را به گونه اي هدايت مي كنند كه صرف‌نظر از زاويه تابش، مستقيما از درون بال پروانه عبور كنند.
محققان با استفاده از نيتريد سيليكون توانستند ستون هايي با شكل و ابعاد مشابه بال پروانه توليد كنند و سطح ايپملنت جديد را با آن بپوشانند. در آزمايشات اوليه اين پوشش موجب كاهش خطاي محاسبات فشار چشم تا سه برابر شد.
يكي ديگر از مزاياي نانوستون ها اين است كه جاذب آب بوده و همواره ايمپلنت را مرطوب نگه مي دارند و مانع چسبندگي آن مي شوند.
مهمترين كاربرد اين ايمپلنت نظارت بر گلوكوم است. آب سياه (گلوكوم) دومين عامل نابينايي در سراسر جهان است. آب سياه زماني اتفاق مي افتد كه فشار مايع داخل چشم افزايش يابد و اين مايع آن طور كه بايد در چشم گردش ندارد.
به طور طبيعي بين قرنيه و عدسي چشم مايعي به نام زلاليه وجود دارد كه از مويرگ ها ترشح مي شود و تامين كننده مواد غذايي و اكسيژن براي عدسي و قرنيه است و از طرفي مواد زايد را از طريق خون دفع مي كند. زلاليه همراه با زجاجيه فشار دروني چشم را ثابت نگه مي دارد و شكل كروي چشم را حفظ مي كند. در صورتي كه در تصفيه زلاليه اختلالي به وجود آيد و مايع به همان سرعتي كه ترشح مي شود بازجذب نشود، فشار چشم افزايش مي يابد و عارضه آب سياه رخ مي دهد. علاوه بر عوامل ارثي، عفونت شديد چشم، مواد شيميايي، بيماري هاي التهابي و انسداد عروق خوني داخل چشم نيز از عوامل غير شايع آب سياه هستند. بيماري آب سياه معمولا هر دو چشم را تحت تاثير قرار مي دهد؛ اما ممكن است در يك چشم شديدتر باشد.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Nature Nanotechnology منتشر شده است.
علمي (6)**9259* 2017
۰ نفر