۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82902893
T T
۰ نفر

تخلفات شوراها ناشي از عدم آگاهي است

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82902893
تخلفات شوراها ناشي از عدم آگاهي است

مراغه - ايرنا - مديركل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري آذربايجان شرقي گفت: بسياري از تخلفات و ضعف در اجراي قانون از سوي شوراها، ناشي از عدم آگاهي از قوانين و نحوه اجراي آنهاست.

به گزارش ايرنا، مرتضي عليخاني روز سه شنبه در مراسم تجليل از اعضا شوراهاي اسلامي شهرستان عجب شير بر اهميت آموزش در شوراها تاكيد كرد و افزود: در دوره هاي آموزشي اعضا شورا بايد با نحوه نظارت بر امور شهري و همچنين وظايف قانوني خود آشنا شوند تا به پشتوانه همين آموزش، موانع پيش روي توسعه شهري را از پيش پا بردارند.
وي اضافه كرد: انتخاب از سوي مردم و قرارگرفتن در بين اعضا شوراي شهر و يا روستا، افتخار بسيار بزرگي است از اين رو اعضا شورا بايد اعتماد مردم به آنها را به نااميدي تبديل نكنند و با مطالعه و كسب آگاهي هاي بيشتر در زمينه وظيفه محوله در خدمت مردم باشند.
وي با بيان اينكه آموزش براي اعضاي شورا به منزله سرمايه ‌گذاري است، گفت: بازخورد آگاهي ‌بخشي در تصويب لايحه‌ هاي مختلف در شورا قابل مشاهده خواهد بود.
عليخاني با بيان اينكه شوراهاي شهر و روستا بايد پارلمان محلي و استاني باشند افزود: شوراها با تصميم گيري در مسائل شهري و روستايي، بايد در پيشبرد برنامه هاي دولت در شهرستان ها نيز فعاليت و همكاري كنند.
وي خاطرنشان كرد: شوراها دستاورد مهم جمهوري اسلامي ايران است و با گذشت 20 سال از آغاز به كار شوراها در كشور، اكنون اين نهاد اجتماعي بايد نقش و تاثير خود را در رفع مشكلات مردم نشان دهد.
وي به فعاليت 6 هزار نفر به عنوان اعضا شوراهاي اسلامي شهر و روستا در آذربايجان شرقي اشاره كرد و گفت: اين ظرفيت بسيار بزرگ بايد در راستاي رفع مشكلات مردم و حل امور شهري و روستايي به كار گرفته شود.
عليخاني همچنين به نقش شوراهاي روستايي در صرف جويي و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي و فرهنگ سازي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: بايد روش هاي سنتي آبياري به روش هاي صنعتي و تحت فشار تبديل شود تا بيش از اين شاهد اثرات بحران كم آبي نباشيم.
امام جمعه عجب شير نيز در اين مراسم گفت: اعضاي شوراهاي اسلامي بايد همدلي، بصيرت و شايسته سالاري را سرلوحه كار خود قرار دهند.
حجت الاسلام محمود شربياني افزود: با وجود اهميت شوراهاي اسلامي شهر و روستا، هنوز اين نهادهاي مردمي به جايگاه اصلي خود نرسيده و براي تحقق آن قانونگذاران بايد در اختيارات اين نهاد تجديدنظر كنند.
وي با تاكيد بر توجه بيشتر اعضاي شوراي اسلامي شهر و روستاها در خصوص مسايل فرهنگي، يادآوري كرد: تقوي و نظم، شرط لازم براي موفقيت در هر فعاليت و مسئوليتي است و اعضاي شوراهاي اسلامي بايد از دو قطبي شدن پرهيز كرده و هدف آن ها فقط خدمت به مردم باشد.
سرپرست فرمانداري عجب شير نيز در اين مراسم گفت: شوراها به عنوان پل ارتباطي بين مردم و مسئولان با ايجاد تعامل و همدلي موجب توسعه و پيشرفت منطقه مي شوند.
عادل اصغرپور افزود: شوراها بايد مسير را براي سرمايه گذاري سرمايه گذاران هموار كنند تا زمينه پيشرفت، توسعه و آباداني منطقه فراهم شود.
وي نقدپذيري را از ويژگي هاي اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا عنوان و اظهاركرد: شوراها بايد از افكار و انديشه هاي نخبگان جامعه براي پيشبرد برنامه هاي شورا و شهرداري استفاده كنند.
فرماندار عجب شير خودداري از تك روي و استبدادراي را از ديگر ويژگي هاي شوراها برشمرد و ادامه داد: شورا محل مشورت بوده و اگر عضوي از اعضاي آن تابع جمع نباشد، اين مجموعه دچار مشكل مي شود.
وي با تاكيد بر رسيدگي به مشكلات مردم از سوي اعضاي شوراهاي اسلامي، خاطرنشان كرد: فعاليت شوراها بايد رضايت عمومي را جلب كند.
اصغرپور افزود: ساماندهي محلات حاشيه اي، توجه بيشتر به نقش زنان در فعاليت هاي اجتماعي و توسعه ورزش همگاني از مواردي است كه اعضاي شوراهاي شهر و روستاها بايد براي تحقق آن ها تلاش كنند.
در اين مراسم از شوراهاي اسلامي شهر و روستاهاي عجب شير تجليل شد.
شهرستان عجب شير با 738 كيلومترمربع و حدود 71 هزار نفر جمعيت در98 كيلومتري جنوب غربي تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع شده است.
3077/7485