۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 82902989
T T
۰ نفر
جهان به احترام دختران ایران برخیزد

تهران - ایرنا - پیكارهای وزنه برداری قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در ازبكستان در حالی روز دوشنبه هفته جاری با قهرمانی نمایندگان جوان كشورمان به پایان رسید كه علاوه بر این موضوع، اولین حضور تاریخی بانوان وزنه بردار در یك میدان بین المللی برای ورزش ایران رقم خورد.

به گزارش ایرنا، به طور حتم نام «اورگنج» ازبكستان در تاریخ وزنه برداری زنان ایران ثبت خواهد شد، جایی كه نخستین تیم وزنه برداری دختران ایران در آن به روی تخته رفت و تاریخ ساز شد.
«پارمیدا محمودیان»، «الناز باجلانی»، «مهدیه كلالی» و «سیده نرگس میرزكی» جدای نتیجه آنان در پیكارهای قهرمانی دختران نوجوان آسیا، در ورزش ایران پرفروغ خواهد بود، همانطور كه «لیدا فریمان» به عنوان نخستین پرچمدار كاروان ایران در بازی های المپیك 1996 آتلانتا تاریخ ساز شد و یا «جعفر سلماسی» به عنوان نخستین ورزشكار ایران در رشته وزنه برداری توانست در نخستین حضور المپیكی ایران در سال 1948 لندن، نخستین مدال المپیكی ایران را بگیرد.
چهار دختر وزنه بردار ایران با وجود نداشتن تمرینات حرفه ای و بدنسازی مختص این رشته در ماههای گذشته، در ازبكستان بدون استرس و واهمه از نام حریفان و با تكنیك مثال زدنی به روی تخته رفتند و نخستین ركوردهای این رشته را در ایران به نام خود ثبت كردند تا راه برای سایرین باز شود.
تابوی حضور بانوان وزنه برداری ایران به طور حتم در ازبكستان شكسته شد و شیرزنان ایرانی نشان دادند كه در همه رشته ها و با حفظ حجاب و پوشش اسلامی، هیچ محدودیتی برای حضور در میادین ورزشی ندارند و همچون مردان می توانند در این عرصه برای كشورمان مدال آوری كنند.
قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان ایران در آسیا، كسب نخستین مدال طلای انفرادی زنان ایران در رشته ووشو در بازی های آسیایی 2010 گوانگجو توسط «خدیجه آزادپور» و همچنین ادامه مدال آوری بانوان در همین رشته توسط خواهران منصوریان و كسب مدال های آسیایی و جهانی توسط بانوان كاراته كار، فینالیست شدن «الهه احمدی» در فینال رشته تیراندازی در بازی های المپیك 2012 لندن و 2016 ریو، كسب مدال طلای پارالمپیك تیراندازی با كمان توسط زهرا نعمتی بخشی از موفقیت های بانوان كشورمان در میادین ورزشی است.
اوج خودباوری زنان ورزشكار كشورمان در این سال ها، كسب مدال برنز «كیمیا علیزاده» به عنوان نخستین بانوی مدال آور المپیكی ایران در مسابقات تكواندو المپیك 2016 ریو بود.
به طور حتم حضور بانوان وزنه بردار ایران در ازبكستان به نوعی، ابراز وجود دختران ایرانی به جهانیان برای مبارزه با پولاد سرد بود و برای رسیدن به موفقیت ها در عرصه آسیایی، جهانی و در نهایت المپیك، كار بسیار دشوار و سختی را پیش رو خواهند داشت و فدراسیون وزنه برداری می بایست در اولین فرصت به فكر یك مربی طراز اول جهانی باشد، تا با داشتن اختیارات كامل، ضمن شناسایی استعدادهای درخشان از نظر ركوردی و به خصوص مقوله بدنسازی، تحولی اساسی در وزنه برداری بانوان ایران ایجاد كند.
بر اساس اعلام فدراسیون بین المللی وزنه برداری، بانوان ایران در بازی های المپیك 2020 توكیو 2 سهمیه دارد. البته این سهمیه ها پس از حضور نمایندگان ایران در رقابت های جهانی و گزینشی المپیك باید كسب شود و به همین دلیل با توجه به كاهش سهمیه مردان نیز به 2 سهمیه، فدراسیون برای كسب سهمیه بانوان و حضور در بازی های المپیك 2020 كه می تواند تجربه گرانبهایی برای بانوان وزنه بردار باشد، برنامه ریزی كند، تا قدم های اساسی برای پیشرفت بانوان كشورمان در این رشته مهیا شود.
تیم دختران ایران در نخستین حضور بین المللی خود در عرصه رقابت های بین المللی با كسب 234 امتیاز در رده نهم نوجوانان آسیا قرار گرفت كه در بخش انفرادی پارمیدا محمودیان (دسته 58 كیلوگرم) با مجموع 102 كیلوگرم ششم شد، الناز باجلانی (دسته 63 كیلوگرم) با مجموع 143 كیلوگرم در مكان پنجم قرار گرفت، مهدیه كلالی (دسته 69 كیلوگرم) با مجموع 102 كیلوگرم به مقام هشتم رسید و در نهایت سیده نرگس میرزكی (دسته به اضافه 75 كیلوگرم) در مجموع 109 كیلوگرم در مكان هفتم ایستاد.
در رده‌بندی كسب سهمیه المپیك 2018 نوجوانان در آرژانتین، تیم دختران ایران در رده هفتم قرار گرفت و نتوانست سهمیه‌ای بگیرد. 4 تیم اول (ژاپن، چین تایپه، هند و مغولستان) در این رقابتها هر كدام یك سهمیه المپیك گرفتند.
حال باید منتظر باشیم كه نام كدام وزنه بردار بانوی ایرانی بر روی نخستین مدال بین المللی پولاد سرد، ضرب خواهد شد.
ورزشی**1067**1597
۰ نفر