۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 82906140
T T
۰ نفر

تشدید بحران در یمن با ورود نظامیان آمریكایی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر: 82906140
تشدید بحران در یمن با ورود نظامیان آمریكایی

تهران - ایرنا - در حالیكه برخی كشورهای منطقه راه حل پایان بحران و جنگ در یمن را گفت و گوهای سیاسی می دانند، برخی دیگر از كشورها از جمله آمریكا، با پیاده كردن نیروی نظامی، درصدد تشدید و استمرار جنگ در این كشور فقیر خاورمیانه هستند.

جنگ علیه مردم و نیروی مقاومت یمن از سحرگاه ششم فروردین سال 1394 با بمباران بخش های از 'صنعا' پایتخت و دیگر نقاط این كشور توسط جنگندهای پیشرفته ائتلاف عربی - غربی با اعلام حمایت های آمریكا، بطور رسمی آغاز شد.
آمریكا كه همواره ید طولایی در حمایت از شیطنت های كشورهای همپیمان منطقه ای خود از جمله عربستان داشته و دارد، در جنگ افروزی ائتلاف به رهبری سعودی سنگ تمام گذاشت و در چارچوب 'قاعده مالوف كاخ سفید' یعنی 'دوشیدن و دوشیده شدن'، افزون بر تایید این اقدام، با واگذاری میلیاردها دلار تسلیحات نظامی پیشرفته به عربستان، سهم خود را در خلق به گفته مقامات سازمان ملل متحد 'بدترین بحران انسانی در سطح جهان' به خوبی عیان ساخت.
گرچه واشنگتن طی چهار سال گذشته، به تایید تجاوز نظامی به یمن و فروش تسلیحات و تهیه آذوقه جنگ و پشتیبانی های لجستیكی از ائتلاف بسنده كرده، اما شكست عربستان و اضمحلال ائتلاف تحت رهبری این كشور و استیصال كشورهای متجاوز در ناكامی در تحقق اهداف، سبب شده، پای نظامیان آمریكایی به جنگ یمن باز شود.
روزنامه 'نیویورك تایمز' اوایل سال جاری میلادی در گزارشی از حضور مخفیانه نیروهای ویژه آمریكا معروف به 'گرین برت' - كلاه سبزها - در مرز عربستان و یمن و با هدف كمك آنها به نظامیان سعودی، خبر داد.
این روزنامه آمریكایی در گزارش خود بدون اشاره به زمین گیر شدن عربستان و ائتلاف عربی - غربی به خاطر پرتاب موشك های دفاعی مقاومت یمن تصریح كرد: اواخر سال گذشته میلادی، یك گروه چند نفری از نیروی 'گرین برت' به مرز عربستان با یمن منتقل شدند. تقریبا بدون هیچ بحث و گفت و گویی علنی كماندوهای ارتش به مكان یابی و تخریب انبارهای موشك حوثی ها (انصارالله) در یمن كه برای حمله به ریاض و دیگر شهرهای عربستان از آنها استفاده می شود، كمك می كنند.
نیویورك تایمز در بخشی دیگری از گزارش خود به افشای دروغ پردازی آمریكا در رد ادعای همكاری 'پنتاگون' با ائتلاف تحت رهبری عربستان در حمله نظامی به یمن پرداخته و افزود: به نظر این جزییات با بیانیه های وزارت دفاع آمریكا در مورد همكاری آمریكا با كمپین تحت رهبری عربستان متناقض است.
بیانیه های پنتاگون اعلام كرد كه كمك ارتش آمریكا به ائتلاف تحت رهبری سعودیها در یمن محدود به سوختگیری جنگنده ها، تداركات و تبادل اطلاعات جاسوسی است.
این روزنامه همچنین اعزام نیروهای زمینی آمریكا به مرز عربستان و یمن را نشان دهنده افزایش كمك های غرب برای حمله به انصارالله در یمن عنوان كرد.
روزنامه نیویورك تایمز در تایید افزایش كمك غرب برای حمله به یمن، به جلسه سناتورهای آمریكایی با مقامات پنتاگون اشاره كرده و به نقل از ژنرال 'جوزف وتل' رییس فرماندهی مركزی آمریكا در كمیته نیروهای مسلح سنا نوشت: ما مجاز به كمك به سعودی‌ها برای دفاع از مرز آنها هستیم. ما این كار را با به اشتراك گذاشتن اطلاعات و از طریق پشتیبانی تداركاتی انجام می‌دهیم و همچنین به آنها مشاوره نظامی می‌دهیم.
در پیوند با گزارش روزنامه نیویورك تایمز، تارنمای خبری 'الشعب' نیز زوایایی دیگر از همكاری مستقیم نظامیان آمریكایی با عربستان را در جنگ یمن آشكار ساخت.
این رسانه مصری در گزارشی عنوان كرد: آمریكایی ها به سعودی ها برای یافتن محل نگهداری موشك های یمن و همچنین كشف مناطقی كه از آنجا موشك ها شلیك می شود، كمك می كنند.
به نوشته الشعب، نیروهای نظامی سعودی در مورد تسلیحات یمنی ها دو راه دارند، نخست محموله های اسلحه برای نیروهای یمنی را در سواحل غربی یمن به ویژه بندر 'الحدیده'، شناسایی كنند و مانع رسیدن آن به انصارالله شوند كه این كار دشواری است، اما گزینه دوم این است كه محل های شلیك موشك ها را پیدا كنند كه نیروهای آمریكایی ها به سعودی ها كمك می كنند، سكوهای پرتاب موشك را بیابند.
در عین حال آشكار شدن ورود نظامیان آمریكایی در جنگ علیه مردم فقیر یمن، با واكنش رییس 'كمیته عالی انقلاب یمن' همراه شد و در توئیتی، از آمریكا به شریك اصلی در تجاوز به یمن و كشتار ملت این كشور یاد كرد.
'محمدعلی الحوثی' در این توئیت تصریح كرد: اعلام پنتاگون مبنی بر حضور نظامیان آمریكایی در مرزهای عربستان با یمن نشان می دهد كه این آمریكا است كه ملت یمن را می كشد.
وی افزود: به ملت یمن می گوییم كه آمریكا در طول تاریخ از هیچ موضوع حقی حمایت نكرد و همواره در مقابل ملت ها و اراده آن ها ایستاده است.
به هر روی، ورود رسمی نیروهای ویژه آمریكایی به جنگ یمن را باید از چند منظر تحلیل كرد.
نخست اینكه، جنگ یمن قرار نیست به این زودی ها تمام شود، زیرا حضور رسمی نظامیان آمریكایی در ماجرا جز پیچیده كردن بحران در این كشور فقیر نتیجه ای ندارد، نكته ای كه در تحلیل 'عبدالباری العطوان' نیز به آن اشاره شده است.
این تحلیلگر سیاسی با انتشار گزارشی در روزنامه 'رای الیوم' نوشت: ورود آمریكا به جنگ مستقیم علیه یمن موید این موضوع است كه راه ‌حل نظامی برای این بحران همچنان بر راه‌ حل سیاسی مقدم است.
دوم اینكه، این اقدام را اعترافی صریح به ضعف و زبونی نیروهای سعودی و ائتلاف تحت رهبری آنها در مقابل مقاومت مردمی یمن باید دانست.
نیروهای ائتلاف طی چهار سال گذشته، با وجود در اختیار داشتن سلاح های پیشرفته نظامی، نتوانسته اند به اهداف خود در یمن دست یابند و به رغم بمباران های مكرر، در برابر پرتاب موشك های نیروهای مقاومت مردمی دچار استیصال و نگرانی شده اند و برای فرار از كابوس ویرانگر موشك ها، پناه به نظامیان آمریكایی برده اند.
و آخر اینكه بحران یمن كه بعد از سوریه، چهار بهار است، دامان منطقه را گرفته، 'فرصت طلایی' را برای واشنگتن ایجاد كرده است.
استمرار جنگ و بحران یمن، به بازار گرمی فروش سلاح های آمریكایی به برخی كشورهای عربی كمك شایانی می كند و كاخ سفید هرگز علاقه خود را برای دریافت دلارهای آنها پنهان نكرده است.
آمریكا از رهگذر جنگ یمن تا كنون میلیاردها دلار اسلحه و تسلیحات نظامی به عربستان فروخته و نمونه متاخر آن، انعقاد قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به این كشور است و استمرار این بحران، مجوزی به معامله گران كاخ سفید برای دوشیدن دوباره و چند باره سعودی ها به نفع شركت های سازنده تسلیحات نظامی آمریكایی صادر می كند.
اما مقامات آمریكایی گرچه از دوشیدن سعودی ها سودهای كلانی كسب كرده اند، اما از ضرر همپالكی با كشوری كه به خاطر كشتن بیش از پنج هزار كودك یمنی به رژیم 'كودك كش' شهره شده، مصون نخواهند ماند.
از: امید غیاثوند
خاورم ** 1071**1651
۰ نفر