۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۳۳
کد خبر: 82908227
T T
۰ نفر
95درصد تجهیزات گازرسانی ساخت داخل كشور است

اهواز - ایرنا - مدیرگازرسانی شركت ملی گاز ایران با تاكید بر استفاده از كالای ایرانی در صنعت گاز كشور گفت:هم اكنون 95درصد تجهیزات و تاسیسات گازرسانی در داخل كشور تامین می شود و همه پیمانكاران موظف هستند كالاهای خود را از داخل تامین كنند.

به گزارش ایرنا سعید مومنی روز دوشنبه در نشست مدیران اداره های گاز شهرهای استان خوزستان در سالن كنفرانس شركت گاز استان افزود:در حال حاضر بخش ناچیزی از تجهیزات پیچیده صنعت گاز كشور از خارج تامین می شود و امسال با تولید ماده 'بودار كردن گاز' در عسلویه كه تاكنون از روسیه و فرانسه وارد می شد صنعت گاز كشور یك گام دیگر به خودكفایی و خوداتكایی نزدیك خواهد شد.
وی گفت: با تولید ماده بودار كردن گاز ، ایران به معدود كشورهای تولید كننده این ماده كه در صنعت گاز كاربرد فراوان دارد خواهد پیوست.
مدیرگازرسانی شركت ملی گاز ایران تاكید كرد :جمهوری اسلامی ایران هم اكنون در حال بومی سازی تجهیزات حساس این صنعت در بخش پالایشگاهی است.

* تولید روزانه 850میلیون متر مكعب گاز دركشور
مدیرگازرسانی شركت ملی گاز ایران ، تولید روزانه گاز در كشور را 850میلیون متر مكعب عنوان كرد و افزود: امسال با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ، تولید روزانه گاز طبیعی از یك میلیارد متر مكعب خواهد گذشت.
وی با بیان اینكه امسال گازرسانی به همه بخش های مورد نیاز كشور بدون وقفه ادامه می یابد افزود: طبق برنامه شركت ملی گازز ایران ، امسال 206میلیارد متر مكعب گاز به مشتركان فروخته خواهد شد.
مومنی تاكید كرد امسال به همه نیروگاههای برق كشور گازرسانی می شود كه این نقش مهمی در كاهش آلایندگی ها و بهبود شاخص زیست محیطی خواهد داشت.

* در گازرسانی به جایگاه های گاز سی ان جی محدودیت نداریم
مدیرگازرسانی شركت ملی گاز ایران گفت: روزانه 21میلیون متر مكعب گاز برای 2 هزار و 400جایگاه سوخت سی ان جی كشور تامین می شود.
مومنی افزود: در زمینه گازرسانی به جایگاه های سوخت سی ان جی هیچ محدودیتی وجود ندارد و به هر جایگاه جدید كه شركت ملی پخش فراورده های نفتی كشور جانمایی كند گاز آن تامین می شود.
وی گفت:قیمت گاز سی ان جی 60درصد قیمت بنزین است ولی كاهش یا افزایش احتمالی بهای گاز سی ان جی برعهده دولت است.

* ضرورت گاز فرهنگی برای مصرف بهینه گاز
مدیرگازرسانی شركت ملی گاز ایران با بیان اینكه بهینه مصرف كردن گاز ، به فرهنگ سازی و نوسازی تجهیزات بخاری ، آبگرمكن منازل و 2 هزارو 600موتورخانه نیاز است افزود: در كنار آن قیمت گاز نیز باید اصلاح شود.
وی گفت: هرچه مصرف گاز بهینه و بهره وری از آن افزایش یابد ، امكان صادرات آن به كشورهای همسایه فراهم می شود.
مومنی به نقش تاثیرگذار رسانه ها در فرهنگ سازی و بهینه سازی مصرف گاز اشاره كرد و افزود: رسانه ها می توانند در راستای اصلاح الگوی مصرف تاثیرگذار باشند.
6065/6064
۰ نفر