۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۸
کد خبر: 82909717
T T
۰ نفر

11 مركز كاشت حلزون شنوایی در ایران فعالیت دارند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۸
کد خبر: 82909717
11 مركز كاشت حلزون شنوایی در ایران فعالیت دارند

مشهد- ایرنا- رئیس كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی ایران گفت: هم اكنون 11 مركز كاشت حلزون شنوایی در سطح كشور فعال و مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند.

دكتر سید بصیر هاشمی روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین كنگره بین المللی كاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كاشت حلزون در ایران از سال 1371 شروع شد و پس از آن به ترتیب در تهران، مشهد و شیراز مراكز كاشت حلزون شنوایی فعالیت خود را آغاز كردند.
وی ادامه داد: با فعالیت 11 مركز كاشت حلزون شنوایی در سطح كشور تاكنون حدود 10 هزار عمل جراحی كاشت حلزون انجام شده است كه رقم بسیار خوبی است.
رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی استان فارس گفت: با این حجم و تعداد اعمال جراحی و اقدامات توانبخشی پس از آن، برگزاری كنگره های بین المللی در دستور كار قرار گرفت بطوری كه امسال پنجمین كنگره از این نوع به میزبانی مشهد برپا شده است.
وی هدف این كنگره را افزایش آگاهی متخصصان، جراحان و گفتاردرمانان نسبت به آخرین اطلاعات و استانداردها در این حوزه، معرفی پیشرفتهای نوین، بررسی وضعیت كاشت حلزون شنوایی در ایران طی سالهای گذشته، انجام این اعمال جراحی دركشورهای خاورمیانه و مقایسه كارهای انجام شده مراكز فعال كشور با استانداردهای جهانی دانست.
دكتر هاشمی افزود: در همین راستا با دعوت از میهمانان خارجی، شركتهای تولیدكننده پروتز و دستگاههای پیشرفته در این زمینه و نیز برگزاری چند كارگاه آموزشی تلاش می شود تا توانمندی و دانش همكاران ارتقاء یابد.
وی در ادامه گفت: اعمال جراحی كاشت حلزون شنوایی و توانبخشی در ایران كاملا مطابق با استانداردهای بین الملی انجام می شود و عوارض و مشكلات ناخواسته ناشی از جراحیها در این بخش نیز در حد استانداردهای بین المللی است.
این پزشك متخصص گوش، حلق، بینی، گلو و جراحی سر و گردن افزود: ایران در تربیت نیروی متخصص در این حوزه از كشورهای منطقه بسیار جلوتر می باشد بنابراین یكی از مباحث آینده مورد پیگیری در كمیته علمی كاشت حلزون شنوایی ایران توسعه توریسیم درمانی در این بخش است.
وی به بالا بودن هزینه پروتز مورد نیاز در عمل جراحی كاشت حلزون نیز اشاره و بیان كرد: هر دستگاه حلزون بین 12 هزار تا 14 هزار دلار قیمت دارد كه بسیارگران است لذا با هدف حمایت از خانواده ها، هزینه عمل و بیمارستان رایگان محاسبه می شود.
دكتر هاشمی ادامه داد: دو گروه از ناشنوایان به عمل كاشت حلزون شنوایی نیاز دارند. ناشنوایان مادرزاد كه در دوران طلایی دو سالگی باید این عمل برای آنان انجام شود و گروه دوم نیز افراد عادی هستند كه به دلیل بروز حادثه یا بیماری دچار ناشنوایی می شوند.
پنجمین كنگره بین المللی كاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته با حضور میهمانان خارجی، دانشمندان و پزشكان از سراسر كشور و شماری از مسئولان كشوری و استانی از 19 اردیبهشت جاری به مدت سه روز در مشهد ادامه دارد.
'پروتز كاشت حلزونی' ابزاری الكترونیكی است كه از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا را در افراد ناشنوا یا كم شنوای عمیق فراهم می‌ كند. كاشت حلزون شنوایی تنها شكل از مداخلات پزشكی است كه می ‌تواند به واسطه تحریك الكتریكی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند.
7496/1858