۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 82910679
T T
۰ نفر
بنادر ایران درحاشیه دریای خزر با یك پنجم ظرفیت كار می كنند

باكو - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود 30 میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجاد شده، اما عملكرد فعلی این بنادر شش میلیون تن در سال است ، به این ترتیب در حال حاضر از یك پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می شود.

« محمد راستاد» كه در راس یك هیات برای شركت در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها ، به باكو سفر كرده است ، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: در سال های اخیر طرح های توسعه قابل توجهی برای بنادر كشورمان در دریای خزر داشتیم، از جمله بندر انزلی تا 11 میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیر آباد تا 7.5 میلیون تن ظرفیت سالانه توسعه یافته است .
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی ، اضافه كرد: سازمان بنادر، با دنبال كردن سیاست های كه منطبق با روند حركت بنادر مدرن امروزی است ، در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است تا بتواند سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی را برای كشورمان جذب كند.
راستاد گفت: در حال حاضر سایر كشورهای حاشیه خزر نیز در حال ایجاد زیر ساخت ها و توسعه ظرفیت های بنادر خود هستند و نكته مهم این است كه كشورهای ساحلی دریای خزر به اتفاق بتوانند فضای را فراهم كنند كه حمل و نقل و تجارت دریایی بین این كشورها روند افزایشی پیدا كند .
وی افزود: از طرف جمهوری اسلامی ایران ان چیزی كه می تواند بنادر ما را فعالتر كند این است كه صرفا به كالاهای وارداتی متكی نشویم بلكه بنادر خودمان را بیشتر به صادرات كالاهای تولیدی اختصاص بدهیم ،به خصوص كه در سال حمایت از كالاهای ایرانی ، این مساله می تواند با انگیزه بیشتری دنبال شود .
راستاد تصریح كرد : بنادر ایران در حا شیه دریای خزر، می توانند بعنوان حلقه های اتصادل دهنده ترانزیت كشورهای ساحلی اقیانوس هند به كشورهای آسیای میانه، نقش ایفا كنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ، هدف از شركت در اجلاس بین المللی بنادر تجاری در باكو را بحث و بررسی مسائل روز و نوآوری ها در عرصه فعالیت بنادر تجاری جهان است .
راستاد گفت: موضوعاتی كه در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد ، چالش هایی است كه در توسعه بنادر مدرن امروزی وجود دارد و اینكه به چه طریق این چالش ها باید مدیریت شوند .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، با اشاره به بهره برداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته ، افزود: مزیت مهم ایران در بندر چابهار و سواحل مكران است و كشور ما می تواند از این طریق به مسیر اصلی تجارت بین المللی متصل شود.
اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه امروز با حضور نمایندگان و مسئولان بنادر تجاری 65 كشور جهان در باكو آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد یافت .
خاورم ** 337* 1579