۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82914052
T T
۰ نفر

برداشت گلرنگ در سيستان و بلوچستان آغاز شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82914052
برداشت گلرنگ در سيستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: برداشت گلرنگ از سطح 630 هكتار از زمين هاي كشاورزي اين استان آغاز شد.

حسين كيخا روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: گلرنگ از جمله محصولاتي است كه براي كشت آن آب كمي مصرف مي شود و تحمل شوري خاك را نيز دارد.
وي ادامه داد: گلرنگ يك گياه زراعي با هدف استحصال روغن و يا اصلاح الگوي تناوبي كشت در زمين هاي كشاورزي بوده كه به علت كيفيت محصول اين گياه، كشت آن در كشور رو به فزوني گذاشته و بسياري از زمين هاي كشور زير كشت آن قرار گرفته است.
وي افزود: خريد اين محصول نيز به طور تضميني توسط دولت به قيمت 26 هزار و 486 ريال انجام مي شود.
وي با بيان اينكه برداشت گلرنگ تا خرداد ماه در سيستان و بلوچستان ادامه دارد گفت: شهرستان هاي دلگان و ميرجاوه مناطق عمده كشت گلرنگ در اين استان محسوب مي شوند.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان متوسط برداشت گلرنگ در استان را بين يك و نيم تن ذكر كرد و افزود: پيش بيني مي شود امسال افزون بر 900تن از اين محصول برداشت شود.
به گزارش ايرنا گلرنگ (كاجيره) يا كاغاله گياهي است يكساله كه ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
برگ هاي آن پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ است كه گل هاي آن منفرد، لوله اي و به رنگ زرد مايل به قرمز بوده كه در انتهاي ساقه ظاهر مي شود.
سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، انار، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد 2 بار محصول را دارند.
7316**3213