۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۶:۵۹
کد خبر: 82915843
T T
۰ نفر
استفاده از ظرفیتهای معدنی به شكوفایی اقتصاد سمنان می انجامد

سمنان- ایرنا- جایگاه ایران از لحاظ ذخایر معدنی در خاورمیانه بی نظیر است و از 70 نوع ماده معدنی شناسایی شده كشور 42 ماده در سمنان وجود دارد كه متاسفانه از این ظرفیت كم نظیر تاكنون آن طور باید برای رونق اقتصادی استفاده بهینه نشده است.

به گزارش ایرنا، تنوع مواد معدنی در سمنان ظرفیتی ایجاد كرده است كه در كنار امكان ارزش افزوده، منبع مهمی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه است كه باید با برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری همه جانبه استفاده بهینه كرد.
میزان ذخایر معدنی شناخته شده كشور در شرایط فعلی حدود 60 میلیارد تن برآورد شده و این درحالی است كه سه درصد از ذخایر شناخته شده معدنی جهان در ایران قرار دارد.
از سوی دیگر، تنوع اقلیمی استان سمنان شرایطی فراهم كرده است كه تنوع ماده معدنی در این استان گسترده باشد و بهره برداری از این ذخایر را نیز در صورت وجود زمینه لازم اقتصادی كرده است.
بر اساس آمارها، استان سمنان در داشتن ذخایر گچ و نمك رتبه اول، در داشتن ذخایر زغال سنگ و سلستین رتبه سوم كشور را داراست كه هر كدام از این موادمعدنی در صورت بهره برداری مناسب و فرآوری مطلوب، می تواند زمینه اشتغالزایی و ارزش افزوده قابل توجهی را متوجه استان سمنان كند.
مهمتر این كه باید تدابیری اتخاذ كرد تا از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اكنون در استان 580 معدن فعال و در حال استخراج وجود دارد كه برای چهار هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته است.
محمد فروهر تصریح كرد : 580 معدن در حال فعالیت در استان سمنان دارای 570 میلیون تن ذخیره قطعی است.
وی با اشاره به فرآیند صدور مجوزهای معدنی در سازمان صنعت، معدن و تجارت، بیان كرد: اكنون 107 پروانه اكتشاف به منظور كشف موادمعدنی احتمالی برای متقاضیان صادر شده و تعداد گواهی كشف در استان نیز 70 فقره است كه نتیجه اكتشافات است.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به اینكه بیشترین میزان اشتغال در این فرآیندها مربوط به مرحله بهره برداری است، گفت: اشتغال در فرآیند پروانه و گواهی كشف پایدار نیست.
وی، با تاكید بر اینكه وجود صنایع فرآوری باعث ایجاد ارزش افزوده چندبرابری برای ذخایر معدنی استان سمنان می شود، خاطرنشان كرد: اولویت سیاست معدنی در استان ایجاد صنایع فرآوری برای سودآوری بیشتر است.
وی اضافه كرد: پراكنش و گستردگی پهنه های معدنی در استان سمنان باعث شده تامین زیرساخت برای ایجاد این صنایع فرآوری در استان با مشكل مواجه باشد.
به گفته فروهر، نبود زیرساخت اصلی ترین معضل ایجاد معادن و صنایع فرآوری است، در شرایطی كه برای بسیاری از صنایع فرآوری در استان سرمایه‌گذار وجود دارد.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تاكید كرد: ذخایر معدنی استان به گونه ای است كه سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار اقتصادی است ولی تامین زیرساخت وظیفه بخش دولتی است كه باید به آن توجه بیشتری شود.
استان سمنان دارای سه و نیم میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از پنج هزار و 500 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی است.
در استان سمنان یكهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
6103/6026