۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82916346
T T
۰ نفر
روابط عمومی؛ تشریفات یا حلقه وصل

زاهدان - ایرنا - حوزه روابط عمومی در هر سازمانی به عنوان مهمترین پل ارتباطی و حلقه وصل بین مردم و اطلاعات، خدمات و عملكردهای سازمان محسوب می شود اما كم اهمیت شمردن این پست سازمانی حساس توسط برخی مدیران سبب شده تا به این حوزه تنها به دیده تشریفات نگریسته شود.

به گزارش ایرنا؛ روابط عمومی به علم مدیریت چرخه اطلاعات بین یك فرد یا سازمان اعم از بازرگانی و اقتصادی، دولتی یا سازمان مردم‌نهاد با عموم اطلاق می‌ شود و همانند پلی میان یك سازمان و مخاطبان آن است، همچنین روابط عمومی عبارت است از انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیر موسسه به گروههای مخاطب آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروه ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.
در تعریف دیگری نیز روابط عمومی مجموعه‌ ای از اقدامات و كوشش‌ های حساب‌شده‌ای محسوب می شود كه هر سازمان برای برقراری ارتباطات موثر و هدفمند با گروه‌هایی كه با آن در ارتباطند انجام می‌دهد.
روابط عمومی، رو به ‌رو شدن یك سازمان یا موسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد كه به منافع مشترك آنها مربوط است؛ سخنرانی در كنفرانس ‌ها، همكاری با رسانه ‌ها و بهره‌ وری از آن ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه ‌ها و ارتباط موثر و كارساز با كاركنان از یك طرف و مردم و مخاطبان از سوی دیگر از جمله وظایف این حرفه است.
روابط عمومی ها با عملكرد خوب و اثر گذار خود می توانند نقش ایجاد ارتباط فعال و اثر بخش بین كارگزاران حكومتی و مردم باشند و فاصله ها را كاهش دهند و زمینه ایجاد تفاهم و هم اندیشی بین مسئولان و مردم را فراهم كرده و تصمیم گیری ها را به سمت منافع عمومی سوق دهند و زمینه تحقق یك جامعه دموكراتیك را فراهم كنند.
به گفته یك استاد دانشگاه؛ متاسفانه نگاه موجود به اكثر واحدهای روابط عمومی در كشور؛ یك روابط عمومی سنتی با رویكرد مراسم گرایی، تبلیغاتی و تشریفاتی است.
دكتر امان الله تمنده رو استاد روابط عمومی و علوم ارتباطات به خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی هنر مردم داری، تنظیم كننده روابط میان مردم و مسئولان و هنر برقراری ارتباط موثر و سالم مسئولان با ارباب رجوع است.
وی افزود: مسئولان روابط عمومی باید یك راه حل مطلوب برای برقراری ارتباط میان مردم و مسئولان پیدا كنند، اخلاق مدار و پاسخگوی رسانه ها و مردم باشند.
وی تاكید كرد: مسئولان روابط عمومی ها باید بتوانند چهره مطلوبی از سازمان خود میان مخاطبان برجا بگذارند و علاوه بر تولیدكنندگی خبر، تعامل گرا باشند.
تمنده رو افزود: روابط عمومی ها در جایگاه واقعی خود قرار ندارند زیرا انتظار مدیران بیشتر انعكاس عملكرد، پوشش و اطلاع رسانی است و كمتر خواستار شنیدن صدای مردم هستند.
وی تصریح كرد: مهمترین علل این نوع نگاه مسئولان نداشتن تعریف درست آنان از روابط عمومی است و با توجه به پایین بودن سواد رسانه ای برخی مدیران به همان میزان افرادی را هم كه برای این پست انتخاب می كنند دارای سواد پایینی هستند.
وی تاكید كرد: بالارفتن سواد روابط عمومی مدیران نقش مهمی در ارتقای فعالیت این حوزه و در نتیجه انعكاس چهره واقعی از سازمان و تكریم ارباب رجوع دارد.
مدیر روابط عمومی یكی از ادارات سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نگاه موجود به روابط عمومی ها در بسیاری از دستگاهها به گونه ای است كه جایگاه آن را تنها در حد تهیه و نصب پلاكارد و آگهی های تسلیت به حساب می آورند.
وی كه خواست نامش ذكر نشود ادامه داد: حوزه روابط عمومی و كارشناسان آن در تیررس ترین حوزه برای مدیران هستند و در صورتی كه به سمت خواسته های مدیر حركت نكنند در كمترین زمانی جابجا می شوند.
وی افزود: همچنین جایگاه این حوزه در بین سایر همكاران یك دستگاه یا اداره به خوبی تبیین نشده و همه آنان روابط عمومی را به عنوان بخش تشریفاتی در نظر می گیرند.
وی بیان كرد: وظیفه روابط عمومی تنها چاپ بنر و بروشور و تعریف از مدیر نیست بلكه باید برای بهبود شرایط موجود و ارتباط بین مدیران و مردم و نیز اطلاع رسانی صحیح تلاش كند.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی دانشی است كه سازمان ها به وسیله آن آگاهانه می كوشند تفاهم و پشتیبانی مردم به عنوان كسانی كه برای توسعه اهمیت دارند، را به دست آورند.
مجتبی محرابی افزود: مسوولان روابط عمومی به عنوان متخصصان در فن ارتباطات نقش مشاور قَدَر برای مدیران سازمان ها و نهادها را برعهده دارند.
وی گفت: با توجه به گستردگی فعالیت رسانه های جمعی و دنیای مجازی امروزه بیشتر مردم از آخرین رویدادهای جهانی مطلع هستند بر این اساس اگر مسوولان روابط عمومی ها نتوانند اطلاع رسانی درستی از عملكردهای سازمان ها و در كنار آن مشكلات مردمی داشته باشند، شاهد انزوای این سازمان ها خواهیم بود.
وی اظهار داشت: اگر با این دیدگاه بنگریم كه روابط عمومی حافظ نظام بیرونی و منظم كننده نظام درون سازمانی هستند پس روابط عمومی با انعكاس سیاست، برنامه ها و عملكرد سازمان به مخاطبان و شناخت آنان با دیدگاههای مختلف و انعكاس بازخورد به سیستم مدیریت سازمانی می توانند به عنوان یك مشاور كارآمد وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهد.
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان كرد: با توجه به اینكه دنیای امروز دنیای ارتباطات است لذا مسئولیت روابط عمومی ایجاد ارتباط سازنده با مخاطبان است.
محرابی با توجه به گستردگی ارتباطات گفت: مدیر روابط عمومی نباید در این دریای پرتلاطم غرق شود بلكه باید علم و آگاهی كامل نسبت به ارتباطات و اطلاعات داشته باشد.
**ارتباط روابط عمومی ها و رسانه ها زمینه ساز شكوفایی
مدیركل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: روابط عمومی ادارات امروزه با توجه به پی بردن به جایگاه واقعی خود در كنار فعالان رسانه ای می توانند نقش مهمی در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه ایفا كنند.
جواد سالارزهی اظهار داشت: نگاه حرفه ای به روابط عمومی ها و رسانه ها و بكارگیری نیروهای متخصص و حرفه ای در آنها بسیاری از مشكلات را مرتفع می كند و برای رسیدن به این مهم نیاز به همكاری و هماهنگی بیشتر میان این دو حوزه و توجه ویژه مسئولان است.
وی افزود: انتظار می رود روابط عمومی ها همگام با رسانه ها علاوه بر به تصویر كشیدن ظرفیت ها و داشته های فراوان استان در شناسایی و معرفی برخی مشكلات موجود تلاش كنند.
وی تصریح كرد: رسانه ها می توانند با به نمایش گذاشتن توانمندی ها و زیبایی های استان، نقش مهمی در معرفی چهره واقعی این نقطه از ایران اسلامی كه در گذشته چهره ای كدر از آن ترسیم شده بود، ایفا كنند.
وی ادامه داد: حركت جمعی رسانه ها و دستگاههای مختلف و بخش خصوصی سبب تغییر نگاهها به استان سیستان و بلوچستان شده بطوریكه امروز این استان رتبه دوم جذب سرمایه گذاری های خارجی را به خود اختصاص داده است.
مدیركل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در گذشته برخی رسانه ها به ویژه حوزه سینما و ... چهره كدر و نامناسبی از این استان ترسیم كرده بودند بطوریكه مردم سایر نقاط كشور تمایلی برای سفر به سیستان و بلوچستان پیدا نمی كردند در حالیكه واقعیت برخلاف این تبلیغات منفی است.
سالارزهی با تاكید بر ضرورت حرفه ای بودن خبرنگاران اظهار داشت: سیستان و بلوچستان اكنون در مسیر توسعه قرار گرفته و یكی از امن ترین استانهای كشور است و خوشبختانه زمینه برای فعالیت رسانه ها و به نمایش گذاشتن توانمندیها، ظرفیت ها و زیباییهای طبیعی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان فراهم است و با توجه به نیاز استان برای جلب نگاهها، نقش رسانه ها در این رابطه كارگشا خواهد بود.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز سیستان و بلوچستان نیز گفت: ارتقاء توانمندی های علمی روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان در چند سال اخیر زمینه ساز توسعه روابط كاری مناسب و شایسته با رسانه ها و ارائه تصویری واقعی از استان در اذهان عمومی شده كه امیدواریم این توانمندیها، همكاری ها و ارتباطات روز به روز گسترش یابد.
حیدر سرایانی افزود: روابط عمومی نبض و آیینه تمام نمای دستگاه اجرایی است و فعال شدن این حوزه سبب ایجاد شور و نشاط و انگیزه در كاركنان و پل ارتباطی مردم با نهاد مربوطه می شود.
وی تشكیل و فعال سازی شوراهای اطلاع رسانی، تهیه آرشیو رسانه ای در روابط عمومی دستگاهها، ایجاد كتابخانه تخصصی حوزه رسانه و روابط عمومی و برگزاری دوره های آموزشی را از نیازهای اساسی استان دانست.
باید توجه داشت كه تقویت حوزه روابط عمومی در هر سازمانی سبب شكوفایی و توسعه روابط آن سازمان با مردم می شود و رضایت عمومی را ارتقاء می دهد پس باید مدیران نیز به این حوزه اهمیت بیشتری دهند تا اهداف مربوط به این بخش به خوبی حاصل شود.
7311 **6081
۰ نفر