۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۲
کد خبر: 82916834
T T
۰ نفر
تركیه، سفیر اسرائیل را اخراج كرد

آنكارا- ایرنا- تركیه در ادامه اعتراض به جنایات صهیونیست ها در نوار غزه، ایتان نائه سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، وزارت امور خارجه تركیه با احضار سفیر اسرائیل در آنكارا پس از ابلاغ اعتراض، از وی خواست خاك تركیه را ترك كرده و برای مدتی به اسرائیل بازگردد.
همچنین خبرگزاری آناتولی تركیه اعلام كرد كه به سفیر اسرائیل اعلام شده كه كمال اوكم سفیر تركیه در تل آویو نیز برای مشورت به آنكارا فراخوانده شده است.
افتتاح رسمی سفارت آمریكا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی كشته شدن نزدیك 60 نفر و مجروح شدن بیش از 2800 فلسطینی، تركیه برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام كرد.
بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه طی سخنانی در نشست هفتگی حزب عدالت و توسعه در آنكارا با محكوم كردن حمله مسلحانه نظامیان رژیم اسرائیل به مردم فلسطین و همچنین انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس گفت كه آمریكا با این اقدام خود موجب تخریب فضای صلح در منطقه شده است.
وی خواستار تجدید نظر كشورهای اسلامی در روابط خود با اسرائیل شد و افزود: جهان اسلام بایستی در مقابل این ظلم متحد باشد و نباید نسبت به آن ساكت بماند.
وی تاكید كرد: تركیه تاكنون نسبت به ظلم و ستم در حق مسلمانان فلسطین بی تفاوت نبوده و در آینده نیز نخواهد بود.
همچنین احزاب حاضر در پارلمان تركیه با صدور بیانیه مشتركی، كشتار مردم فلسطین توسط عوامل رژیم صهیونیستی را به شدت محكوم و اعلام كردند كه برگزاری تظاهرات و راهپیمایی مسالمت آمیز فلسطینی ها در محكومیت نادیده گرفتن قطعنامه های سازمان ملل، اراده جامعه بین المللی و ارزش های جهانی از سوی اسرائیل و آمریكا از اساسی ترین حقوق فلسطینی ها بوده و همچنین انعكاس كننده وجدان بشریت است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز برای تبادل نظر در رابطه با تحولات فلسطین با عبدالله دوم پادشاه اردن و همچنین ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی به صورت تلفنی گفت و گو كرد.
احمد دمیرجان وزیر بهداشت تركیه نیز اعلام كرد كه با هماهنگی ارتش و سازمان مدیریت حوادث اضطراری تركیه، تعدادی از مجروحان غزه جهت مداوا به آنكارا و برخی شهرهای تركیه منتقل شدند.
وی همچنین با بیان این كه اهالی نوار غزه با كمبود شدید دارو و تجهیزات پزشكی مواجه هستند، اظهار كرد: در صورت دریافت مجوز، مجروحان با وضعیت وخیم به تركیه منتقل خواهند شد.
وی تاكید كرد: تركیه در اولین لحظه آمادگی خود را برای ارائه كمك و امداد پزشكی زخمی های فلسطینی ساكن نوار غزه اعلام كرد.
همچنین امروز مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه نیز طی تماس تلفنی با ایمن الصفدی، رتنو مارسودی و محمدجواد ظریف، همتایان اردنی، اندونزیایی و ایرانی خود و همچنین یوسف بن احمد العثیمین دبیركل سازمان همكاری اسلامی درباره انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس و تحولات اخیر در غزه گفت و گو كرد.
بكیر بوزداغ سخنگوی دولت تركیه نیز امروز طی سخنرانی در پارلمان تركیه قدس را پایتخت فلسطین اعلام كرد و گفت: تركیه همواره و در هر شرایطی مدافع فلسطین بوده است و این رویكرد تركیه تا زمان پایان اشغال خاك فلسطین توسط اسرائیل و آزادی قدس ادامه خواهد یافت.
اسماعیل قهرمان رئیس مجلس تركیه نیز در واكنش به جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی گفت: كسانی كه اردوگاههای نازی در زمان جنگ جهانی دوم را تجربه كرده اند، از آن اتفاقات درس عبرت نگرفته اند.
وی خطاب به مقامات رژیم صهیونیستی افزود: مسئولانه رفتار كنید و هنگام صدور دستور شلیك به سوی فلسطینی ها، قتل عام اجداد خود در اتاق های گاز را به یاد آورید.
به گزارش ایرنا، مقامات دولت و مردم تركیه از دیروز در اعتراض به انتقال سفارت آمریكا به قدس و نیز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در واكنشی كم سابقه و همه جانبه، تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین را محكوم كردند.
وزارت امور خارجه تركیه با انتشار بیانیه ای كشتار روز گذشته فلسطینی ها توسط رژیم جنایتكار اسرائیل را محكوم كرده و سكوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور خواند.
روز گذشته در اقدامی تحریك آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد كوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریكایی، سفارت آمریكا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در پیام تصویری به این مراسم كه در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام كرد كه موقعیت كنونی قدس، مسجد الاقصی و اماكن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنین دیروز همزمان با هفتادمین سالگرد روز نكبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریكا به قدس شركت كردند كه با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 60 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از 2800 نفر از آنها نیز زخمی شدند.
به دنبال شهادت فلسطینی ها در تظاهرات امروز در نوار غزه، امروز سه شنبه نوار غزه روز عزای ملی اعلام شد.
خاورم/1905