به گزارش ایرنا، ساخت آزاد راه همدان - ساوه معروف به آزاد راه كربلا از آرزوهای ساكنان نیمه غربی كشور برای پایان دادن به حوادث پرشمار جاده ای در این مسیر پرتردد و ناایمن بود.
لذا اجرای این طرح از سال 80 كلید خورد اما تا نیمه های سال 89 با وجود گذشت حدود یك دهه از زمان آغاز طرح، حدود 102 كیلومتر از این مسیر 175 كیلومتری یعنی هر سال 10 كیلومتر ساخته شد.
روند كند و لاك پشتی این طرح باعث هدر رفت سرمایه های اجتماعی در مسیر های ناایمن و حادثه خیز جاده قدیم همدان- ساوه شده بود و در نهایت در بهار سال 92 همزمان با شكوفا شدن طبیعت ساكنان مركز و غرب كشور پس از سال ها انتظار افتتاح آزاد راه كربلا را جشن گرفتند.
مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین (ع) و خانواده های آنان كه چشم انتظار برگشت زائران خود بودند دیگر دل نگران حوادث احتمالی نبودند چرا كه مسیری ایمن برای عزیمت به بارگاه ملكوتی سیدالشهدا(ع) ایجاد شده بود.
از دیگر مزیت های ساخت این آزاد راه می توان به دسترسی سریع به مناطق غرب كشور، كوتاه شدن زمان مسافرت و امكان ارتباط سریع بین ایران و كشورهای مسلمان آسیای میانه عنوان كرد.
اما از آغازین روزهای زیر ترافیك رفتن این آزاد راه، نرخ تعیین شده برای عوارضی موجب نارضایتی مردم شد و آنان را همچنان به استفاده از جاده قدیم سوق داد.
این در حالی است كه این آزاد راه برای ایمن ماندن مسافران از خطر تصادفات احتمالی احداث شد اما غلبه نگاه مالی به مساله امنیت كاربران ترافیك موجب شد كه این طرح نتواند در كاهش سوانح جاده ای سهم خود را ایفا كند.
هر چند افرادی كه از این مسیر به ظاهر ایمن تردد می كردند نیز از گزند حوادث رانندگی دور نبودند چرا كه آزاد راه به علت یكنواختی مسیر و نبود امكانات رفاهی برای رانندگان به گفته رئیس پلیس راه استان همدان خواب آور شده به گونه ای كه 100 درصد سوانح فوتی این مسیر به دلیل خواب آلودگی رانندگان رخ داده است.
سرهنگ رضا عزیزی با انتقاد از وضعیت این آزاد راه و افزایش نرخ عوارضی به خبرنگار ایرنا گفت: نبود سیستم روشنایی مناسب، پاركینگ، امكانات رفاهی، نمازخانه و یكنواختی مسیر، آزاد راه همدان - ساوه را به مسیر ناایمن تبدیل كرده است.
وی تاكید كرد: به منظور كاهش سوانح جاده ای علاوه بر فرهنگ سازی باید جاده ها را به امكانات رفاهی مجهز كرد تا رانندگان پس از استراحت كافی در این اماكن سپس به مسیر خود ادامه دهند.
رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: همچنین بر مجتمع های رفاهی بین راهی نیز نظارت جدی صورت گیرد تا با عرضه كالا به قیمت نامتعارف و چند برابر زمینه بی رغبتی مسافران برای حضور، استراحت و استفاده از امكانات رفاهی این مجتمع ها را فراهم نكنند.
سرهنگ عزیزی گفت: با توجه به افزایش نرخ عواضی آزاد راه همدان - ساوه باید شاهد افزایش مرگ و میر مسافران و شاغلان در عرصه حمل و نقل در سوانح جاده ای باشیم.
وی با بیان اینكه نرخ عوارض آزاد راه ساوه به همدان به تازگی حدود 22 درصد افزایش داشته است اظهار داشت: تعیین این میزان افزایش نرخ عوارضی موجب كاهش شدید ترافیك در آزاد راه و هدایت خودروها به سمت جاده قدیم همدان - ساوه می شود.
رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: بسیاری از خودروها برای فرار از پرداخت عوارض سنگین و نامتعارف، تردد در جاده های 2 طرفه و حادثه خیز را به عبور از عوارضی ترجیح می دهند.
سرهنگ عزیزی گفت: جاده قدیم همدان- ساوه در حدوده ساوه تعریض شده اما 28 كیلومتر از آزاد راه از سمت فامین به همدان همچنان 2 طرفه و حادثه خیز است.
رئیس پلیس راه استان همدان یادآوری كرد: پیشتر این محدوده یكی از پرتلفات ترین جاده های برون شهری همدان به شمار می رفت كه با افزایش نرخ عوارضی میزان تلفات در این قسمت تشدید می شود.
سرهنگ عزیزی گفت: طبق قانون باید برای هر 50 كیلومتر یك تیم گشتی پلیس راه پیش بینی كرد اما در محدوده 28 كیلومتری جاده قدیم همدان ساوه 2 تیم گشتی مستقر هستند.
وی اضافه كرد: افزایش میزان سوانح فوتی در جاده قدیم همدان - ساوه از پایان ماه مبارك رمضان و افزایش مسافرات ها نمایان و مشهود می شود.
رئیس پلیس راه استان همدان افزود: نرخ پیشین عوارض آزاد راه مورد تائید پلیس راه نبود بنابراین چندین نامه مكتوب به استانداری و وزارت راه و شهرسازی از سوی انتظامی همدان ارسال شد اما ترتیب اثر داده نشد.
سرهنگ عزیزی تاكید كرد: پیشتر به علت بالا بودن نرخ عوارضی شاهد تنش و برخورد فیزیكی بین راننده و افراد مستقر در گیت های آزادراه بودیم كه با افزایش كنونی این نرخ تنش ها بیشتر می شود.
وی گفت : یك كامیون یا تریلر در صورت تردد از همدان به سمت ساوه و برعكس در گذشته باید بین 600 تا 800 هزار ریال عوارض پرداخت كند.
وی گفت: گرانی عوارض و استقبال نكردن رانندگان از این موضوع موجب شده جاده قدیم همدان - ساوه همانند گذشته به یكی از جاده های پرترافیك تبدیل شود.
رئیس پلیس راه استان همدان افزود: بنابراین بیشتر خودروهای عمومی برای پرداخت نكردن عوارض به جای آزاد راه همدان - ساوه، جاده قدیم را برای تردد انتخاب می كنند.
سرهنگ عزیزی خاطر نشان كرد: جاده قدیم همدان - ساوه مطابق با استانداردهای 50 سال پیش و شمار خودروهای آن زمان طراحی و احداث شده است و جوابگوی تردد این تعداد خودرو نیست.
جانشین پلیس راه استان همدان نیز گفت: طبق گفته مسئول آزاد راه همدان - ساوه از حدود 2 سال پیش نرخ عوارضی ثابت بوده است.
سرهنگ سعید اسماعیلی اضافه كرد: قرار بود سال گذشته نرخ عوارضی افزایش یابد اما به عللی این افزایش به ابتدای سال 97 موكول شد.
وی افزود: مسئولان آزاد راه این افزایش را تنها متعلق به همدان ندانسته بلكه طبق ابلاغ معاونت اقتصادی وزارت راه و شهرسازی، عوارضی تمامی آزادراه ها افزایش داشته است.
فرمانده انتظامی استان همدان نیز دراین باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان باید پیگیر كاهش عوارض آزاد راه همدان - ساوه باشند و در صورت امكان برای اعمال این قیمت ها تجدید نظر شود.
سردار بخشعلی كامرانی صالح افزود: بخشی از ترددها خودروها از جاه قدیم صورت می گیرد همچنین بخشی از رانندگان درون استان به علت بالا بودن نرخ عوارضی از اتوبان استفاده نمی كنند.
وی با بیان اینكه جاده قدیم تهران - همدان ظرفیت این میزان تردد را ندارد و این جاده پیشتر برای دسترسی محلی احداث شده بود ادامه داد: به طور حتم با این برنامه ای كه اجرا شده باید شاهد ازدحام تردد در جاده قدیم و افزایش تلفات جاده ای باشیم.
با این وجود گرانی عوارض آزاد راه همدان - ساوه سال ها است كه به عنوان یك دغدغه از سوی متولیان و دلسوزان، رانندگان و عوامل پلیس راه مطرح است و امید می رود با یكسان سازی نرخ عوارض بتوان گامی مهم برای كاهش تلفات جاده ای و رضایت مردم برداشت.
در تابلوی نصب شده در محل عوارضی همدان از شنبه هفته جاری برای عبور هر خودروی سواری نرخ 55 هزار ریال حق عوارض درج شده در حالی كه پیش از این برای سواری ها نرخ عوارضی 45 هزار ریال بود.
همچنین در نرخ جدید وانت و مینی بوس باید 85 هزار ریال، كامیونت 100 هزار ریال، اتوبوس و كامیون 2 محور 170 هزار ریال، كامیون سه محور 200 هزار ریال و تریلر هم 250 هزار حق عوارض باید بپردازند.
24 فروردین سال گذشته وزیر راه و شهرسازی با حضور در همدان از طرح های در دست اجرا بازدید كرد كه در جریان این بازدید استاندار همدان خواهان تغییر در نرخ عوارض آزاد راه همدان - ساوه شد.
اما این نرخ نه تنها با وجود گذشت یك سال از سفر وزیر راه و شهرسازی به همدان تغییری نكرد بلكه امسال افزایش نیز داشته است.
7526/2087
همدان- ایرنا- گران شدن قیمت عوارض تردد از آزاد راه همدان - ساوه (كربلا) دغدغه پلیس و شاغلان در حوره حمل و نقل را برای بالا رفتن شمار تلفات جاده ای افزایش داد.