۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82917314
T T
۰ نفر

قلعه تاريخي بسطام چايپاره ساماندهي مي شود

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82917314
قلعه تاريخي بسطام چايپاره ساماندهي مي شود

اروميه- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت: قلعه تاريخي بسطام با اختصاص پنج ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي و استاني ساماندهي مي شود.

جليل جباري روز چهارشنبه در ديدار با فرماندار چايپاره افزود: اين شهرستان از ظرفيت بالايي در زمينه گردشگري برخوردار است و اميدواريم در سال جاري آثار تاريخي آن از جمله قيرميزي مسجد و يخچال چورس و حمام تاريخي بيگ جوان مرمت شود.
وي اضافه كرد: امسال با تهيه فيلم كوتاه، نصب تابلوي شناسايي و تهيه بروشور، جاذبه هاي شهرستان چايپاره معرفي مي شود تا تعداد گردشگران داخلي و خارجي بازديد كننده از آثار تاريخي اين شهرستان افزايش يابد.
فرماندار چايپاره بيان كرد: مي توان با تفويض مديريت كمپ گردشگري روستاي تاريخي بسطام به دهياري، از محل اعتبارت دهياري محل كمپ را براي پذيرايي از مهمانان آماده كرد.
علي محمدي ايروانلو با قدرداني از اقدامات انجام شده در سطح شهرستان چايپاره ابراز اميدواري كرد كه به زودي موزه باستان شناسي در 'قيرميزي مسجد' روستاي چورس راه اندازي شود.
به گزارش ايرنا، قدمت قلعه تاريخي بسطام به ۸۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد و بزرگترين قلعه تمدن اورارتويي در ايران و سومين قلعه بزرگ اين تمدن دردنياست.
بر اساس كتيبه به دست آمده از منطقه، اين قلعه به دستور يكي از روساي دوم از پادشاهان اورارتوي در حدود سال هاي ۶۴۵ قبل از ميلاد مسيح احداث شده است.
اين قلعه در آن زمان با هدف كنترل مسيرهاي تجاري كه از طرف شرق دولت تركيه به شهرهاي تبريز و اردبيل و حوزه درياچه اروميه رفت و آمد مي كردند، احداث شده است.
نتايج به دست آمده از كاوش هاي باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان مي دهد كه قلعه بسطام از سه قسمت پايين قلعه، ميان قلعه و بالا قلعه تشكيل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
كتيبه كشف شده از اين قلعه كه به زبان اورارتويي است جهت مطالعات و بهره برداري محققان در موزه ملي تهران نگهداري مي شود و تاكنون بيش از ۴۰ اثر تاريخي ارزشمند چايپاره در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
قلعه بسطام، قيرميزي مسجد چورس، ماهموچي خانگاه، چملي بل علمشاهي واقع درصفرداغي و آب شور شوريك از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي اين شهرستان است.
8135/2093