۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۳۹
کد خبر: 82918307
T T
۰ نفر
رسم  تيراندازي درعروسي ها برچيده شود

شيراز-ايرنا- معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: عقلا و معتمدان محلي با همراهي مسئولان مجري قانون و متوليان امر، بزرگان و افراد تاثيرگذار و ريش‌سفيدان، هنرمندان، ائمه جمعه، امامان جماعت و اصحاب رسانه راهكاري براي برچيدن رسم غلط تيراندازي در عروسي پيدا كنند.

سرهنگ كاووس محمدي پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا درباره آداب و رسوم غلط در برخي نقاط كشور و استان فارس براي تيراندازي در مراسم عروسي افزود: عقلا و معتمدان محلي اجازه ندهند با انجام اعمالي نابخردانه بدين صورت خانواده‌هاي بسياري از مجلس جشن و شادي راهي مجلس عزا شوند و عزيزان‌شان را از دست دهند.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: ضعف آگاهي افراد از عواقب استفاده نادرست از سلاح در مراسم هاي شادي به ويژه عروسي ها ممكن است پيامدهاي جبران ناپذيري به دنبال داشته باشد.
سرهنگ محمدي گفت: در گذشته بكارگيري و استفاده از سلاح براي دفاع از قبيله و وطن بود و در پاره اي از اوقات افراد توانمند و متخصص در مراسم هاي مختلف اقدام به تيراندازي به سمت آسمان مي كردند كه البته اين رسم در محافل كم تعداد و با نهايت دقت انجام مي شد.
وي ادامه داد:به تدريج، سلاح گرم به ابزار دوست داشتني خيلي‌ها تبديل شد ومتأسفانه در سال‌هاي اخير تيراندازي در جشن‌هاي شادي و عروسي و عزا در بين جمعيت فراوان شده و بيشتر توسط افراد كم‌ سن ‌و ‌سال و بدون تجربه و تخصص انجام مي‌شود.
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: اين مساله بارها منجر به بروز حوادث ناگواري همچون حادثه اخير كه در يكي از بخش هاي استان اتفاق افتاده و منجر به مجروحيت بيش از 34 نفر در يك عروسي شده است.
سرهنگ محمدي بيان كرد: ريشه تيراندازي در جشن هاي عروسي به دوران قاجاريه مي رسد زماني كه به دنبال شكل گيري ملوك الطوايفي هر طايفه اي براي نشان دادن ميزان قدرت در محدوده خود از سلاح استفاده مي كرد تا ميزان قدرت و برتري خود را بر طايفه ديگر نشان دهد.
وي ادامه داد:اين رسم كه مظهر نشان دادن قدرت بوده به مرور زمان تبديل به يك عادت شده و تاكنون نيز ادامه دارد و در مراسم جشن و عزا ميزان قدرت و توانمندي اقتصادي و اجتماعي ميزبان با تعداد مهمانان ، تعداد اتومبيل ها و تعداد تيراندازان در مراسم محاسبه مي شود.

**تيراندازي در عروسي و عزا به چالش فرهنگي تبديل شده است
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: تا زماني كه چنين موارد ظاهري نشان دهنده دايره قدرت افراد در روابط اجتماعي به شمار رود و ساختار اجتماعي جامعه بر مبناي توانايي ها و شايستگي هاي واقعي افراد نباشد همچنان چنين رفتارهايي خودنمايي كرده و تبعات و عواقب بسياري نيز بدنبال دارد.
سرهنگ محمدي افزود: تيراندازي در مجالس عروسي و عزا، فرهنگ غلطي در استان فارس است كه به يك چالش فرهنگي تبديل شده است.
وي ادامه داد: وجود اين رسم خطرناك در كنار سنت‌هاي تاريخي و نيكو مانند نحوه برگزاري زيبا و سنتي مراسم عروسي در منطقه و در ميان اقوام مختلف اخيرا مشكلاتي را به همراه داشته است.
وي با طرح اين سوال كه آيا حتما بايد حادثه‌اي تلخ اتفاق بيفتد تا مايه عبرت‌مان شود؟ افزود: اگرچه اين حادثه تلخ بارها در عروسي‌ها، عزاها و مراسم‌هاي استقبال و شادي اتفاق افتاده اما بازهم مايه‌ عبرت نشده است.

**حمل و استفاده از سلاح پيگيري قضايي دارد
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: براساس قانون هر كس به طور غيرمجاز سلاح گرم يا سرد جنگي يا سلاح شكاري يا قطعات مؤثر يا مهمات آن‌ها را خريداري، نگهداري يا حمل كند يا با آن‌ها معامله ديگري انجام دهد به حبس تعزيري از 91 روز تا 10 سال محكوم مي‌شود.
سرهنگ محمدي افزود:شايد در گذشته داشتن اسلحه گرم به دليل نبود نظارت هاي قانوني جدي و وجود برخي هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي ميان برخي سنت ها، قبيله ها و عشيره ها و ... امري عادي تلقي مي شد و استفاده از آن پيگرد قانوني ويژه اي دربر نداشت اما اكنون به دليل اهميت يافتن مساله امنيت اجتماعي و آرامش رواني جامعه حمل و استفاده از آن به صورت جدي از سوي مقام هاي قضايي پيگيري خواهد شد.
وي ادامه داد: برخلاف برخورد شديد قانون با دارندگان و استفاده كنندگان سلاح در مراسم ها و نزاع ها متاسفانه شاهد استفاده آن در گوشه و كنار استان هستيم و متاسفانه اين رسم غلط و اشتباه در اغلب موارد به شكل خشونت آميز ظهور و بروز پيدا مي كند.

**برخورد قاطع پليس با دارندگان سلاح هاي غيرمجاز
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: اجراي اينگونه آيين ها در عروسي گاه منجر به فوت و زخمي شدن عده اي مي شود كه نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني دقيق در اين خصوص است.
سرهنگ محمدي اظهاركرد: با توجه به هشدارها و تذكرات پليس در خصوص استفاده نكردن افراد از سلاح گرم در مراسم هاي عروسي، متاسفانه باز هم شاهد اين عمل بسيار خطرناك هستيم.
وي بيان كرد: پليس برخورد قاطع با دارندگان سلاح هاي غير مجاز و استفاده كنندگان از سلاح در مراسم ها را در دستور كار خود قرارداده و با جديت موضوع را پيگيري و دنبال مي كند.

**پليس با مالكان تالارهاي متخلف برخورد قاطع خواهد داشت
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس گفت: همچنين با توجه به تخلف بعضي از تالارها به هنگام برگزاري مراسم هاي شادي و عروسي و استفاده از سلاح گرم به هنگام برگزاري مراسم ها، اين موضوع نيز در اشراف اطلاعاتي پليس قراردارد و درصورت وقوع هرگونه حادثه يا تخلف قطعا با مالكان تالارهاي متخلف و عوامل استفاده كننده از سلاح برخورد قاطع انتظامي برابر قوانين و مقررات صورت مي گيرد.
سرهنگ محمدي با تقدير از مشاركت شهروندان با پليس در ايجاد امنيت اجتماعي از عموم مردم درخواست كرد درصورت مشاهده استفاده از هرگونه سلاح در مراسم ها يا نزاع ها بلافاصله با پليس 110 تماس گرفته و از رخ دادن حادثه يا اتفاق هولناك و ناخوشايندي پيشگيري كنند.
9254 /1876