۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82918735
T T
۰ نفر

عمليات اجرايي آبياري تحت فشار دشت لالي آغاز شد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82918735
عمليات اجرايي آبياري تحت فشار دشت لالي آغاز شد

اهواز - ايرنا - عمليات اجرايي طرح آبياري تحت فشار دشت لالي روز پنجشنبه با حضور استاندار خوزستان آغاز شد.

به گزارش ايرنا عمليات اجرايي اين پروژه شامل احداث شبكه آبياري به مساحت 650 هكتار، احداث ايستگاه پمپاژ ثانويه به ظرفيت 700 ليتر در ثانبه و احداث و بهره برداري از ساختمان ايستگاه برق است.
اعتبار اين پروژه 88 ميليارد و 360 ميليون ريال است كه زمان پايان پروژه در قرارداد 31 خرداد ماه امسال قيد شده است كه با بهره برداري از اين طرح براي 200 نفر به صورت مستقيم فرصت شغلي ايجاد خواهد شد.
استاندار خوزستان روز پنحشنبه در حاشيه آيين آغاز عمليات اجرايي آبياري تحت فشار دشت لالي با بيان اين كه زمين هاي كشاورزي دشت لالي در گذشته به صورت ديم كشت مي شدند بيان كرد: با اجراي اين طرح تا كمتر از 2 ماه آينده 650 هكتار از زمينهاي دشت لالي تحت آبياري مدرن قرار خواهند گرفت.
غلامرضا شريعتي توضيح داد: با شروع اين طرح عملاً وارد فاز دوم طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري شديم.
وي ارزش افزوده اي كه در اين زمين ‌ها ايجاد خواهد شد را بسيار بالا عنوان كرد و گفت: پيش بيني مي شود ارزش توليدات اين 650 هكتار به 90 ميليارد ريال در سال برسد كه رقم قابل ملاحظه اي نسبت توليد فعلي است.
استاندار خوزستان تصريح كرد: 850 هكتار در منطقه هاركله لالي به صورت آبياري قطره اي جهت ايجاد توليدات باغي شروع كرديم كه ارزش توليدات اين منطقه را به حدود 800 ميليارد ريال تا يك هزار ميليارد ريال خواهد رساند و در توانمندسازي و افزايش درآمد سرانه اين بخش نقش اساسي خواهد داشت.
وي با ابراز اميدواري نسبت به آغاز كشت از مهر ماه در بخش هاركله لالي گفت: 650 هكتاري كه امروز در اين پروژه آغاز شد به زودي به اتمام خواهد رسيد و جمعا يكهزار و 500 هكتار در لالي محقق مي شود.
شريعتي افزود: همچنين سه هزار و 500 هكتار ديگر بر اساس طرح 550 هزار هكتاري كشاورزي در لالي متعهد هستيم كه طبق برنامه اجرا مي شوند و ظرف 2 ماه آينده ايستگاه پمپاژ اوليه را شروع مي كنيم
وي در ادامه با اشاره به اين كه براي آبرساني شهرستان لالي چاه ها حفر شده است اظهار داشت: هم اكنون مناقصه ايستگاه پمپاژ، شبكه آبرساني و شبكه انتقال در حال انجام است كه هزينه آن قريب به 200 ميليارد ريال است و در افق 25 سال آينده آب شرب مردم لالي را تضمين مي كند.
استاندار خوزستان بيان كرد: تا به امروز در لالي كاري به اين وسعت و اثرگذاري براي بخش آبرساني و كشاورزي انجام نشده است اما دولت با وجود تنگناي مالي پاي كار آمده است و كاري كه شايد در 40 سال گذشته در لالي انجام نشده است هم اكنون در حال انجام است.
وي با تاكيد بر اين كه ساخت سد تاراز از امسال آغاز مي شود توضيح داد: با ساخت آن هم اشتغال ايجاد خواهد شد و هم آب شرب و كشاورزي منطقه تامين مي شود.
شريعتي گفت: پروژه جاده سه راهي به لالي نيز بناست شروع شود و زيرساخت ها را يكي پس از ديگري هم در حوزه شهري و هم در حوزه روستايي دنبال مي ‌كنيم تا زمينه اشتغال، تامين معيشت و سرمايه‌گذاري در اين منطقه بيش از پيش فراهم شود.
شهرستان لالي در شمال خوزستان واقع شده است.
7164/6068