۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 82918949
T T
۰ نفر

حوادث ناشي از كار در سمنان 9 درصد كاهش يافت

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 82918949
حوادث ناشي از كار در سمنان 9 درصد كاهش يافت

سمنان- ايرنا- بحث ايمني كار در واحدهاي توليدي براي كاهش تلفات جاني بايد بيش از پيش از سوي كارفرمايان مورد توجه قرار گيرد و فرهنگ سازي گسترده در اين خصوص باعث كاهش 9 درصدي حوادث ناشي از كار در استان سمنان شده است.

به گزارش ايرنا، بر اساس آمار اداره كل بازرسي كار و گزارش بازرسان كشور، 38 درصد از حوادث منجر به فوت ايران در سال 96 مربوط به سقوط از ارتفاع در بخش ساختمان بوده است.
براساس آمار سالانه 340 ميليون حادثه ناشي از كار در جهان رخ مي دهد و برآورد شده كه در اين حوادث حدود 2 ميليون و 300 هزار نفر جان خود را از دست مي دهند.
به باوركارشناسان تنها يك نفر مسوول ايمني در كار نيست و ايجاد ايمني بايد به يك تعهد و باور جمعي تبديل شود و ارزش هاي ايمني به ارزش هاي مسلط سازماني تبديل شود.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان سمنان روز جمعه در گفت و گو با ايرنا گفت : به دليل نظارت‌هاي مستمر بر واحدهاي توليدي حوادث ناشي از كار در استان حدود 9 درصد كاهش يافت.
محمد اسماعيل غنيان افزود: يكي از دلايل اين كاهش، نظارت‌ها و كارشناسي‌هاي مستمر كارشناسان اين نهاد در واحدهاي توليدي و كارگري است كه آنان را با موازين ايمني در محيط كار آشنا مي‌سازد.
وي بابيان اين كه اجراي تمام نكات ايمني در واحدهاي توليدي استان موردبررسي مستمر قرار مي‌گيرد، اظهارداشت: جايگاه استان درزمينهٔ ايمني محيط كار و كاهش حوادث ناشي از كار در كشور، مطلوب است.
وي تصريح كرد: نمونه خود بازرسي و استقرار مسوول ايمني در كارگاه ها و اجراي آيين نامه ايمني در امور پيمانكاري از ديگر عواملي بود كه در كاهش حوادث كار در استان نقش موثري داشت.
غنيان ادامه داد: حوادث ناشي از كار در سال 95 در اين استان به 350 مورد بود كه اين آمار در سال 96 به 310 مورد كاهش يافت.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان سمنان ادامه داد: سال گذشته 13 هزار ساعت كلاس آموزش ايمني و دوره آموزشي شناسايي خطر و ارزيابي خطر در اين استان برگزار شد.
غنيان بيان داشت : 40 درصد حوادث شغلي منجر به فوت در اين استان به دليل رعايت نكردن نكات ايمني در كارگاه هاي ساختماني رخ مي دهد.
وي اضافه كرد : بر اساس آمار20 درصد حوادث منجر به فوت بخش كارگري استان در نيمه نخست سال جاري مربوط به سقوط از ارتفاع بوده است.
وي اضافه كرد : شكاف سود و ايمني، مديريت اقتدارگرايانه در محيط كار، بي اعتمادي سازماني، ركود اقتصادي، دانش غيرتخصصي كارگران، فرهنگ ايمني و جو ايمني، معيشت كارگران، پاداش به نيروي كار، رابطه مسوولان ايمني با بازرسان كار و ارزيابي خطرپذيري از مهمترين مشكلات است كه مسوولان ايمني در كارگاه ها با آن مواجه هستند‌.
غنيان با بيان اين كه به صفر رسيدن حادثه در بخش هاي مختلف كارگري نيازمند فرهنگ سازي در بين پيمانكاران است، گفت: تغيير الگوهاي تبيين حادثه براي مقابله با آن در جامعه كارگري اين استان ضروري است.
به گزارش ايرنا، 65 درصد جمعيت استان سمنان مشمول قانون كار و تامين اجتماعي است و سهم اشتغال استان در بخش خدمات حدود 48 درصد، در بخش صنعت و معدن حدود 37 درصد و در كشاورزي حدود 15 درصد است.
بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي مسوولان وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي هر سال حدود هزارو 800 كارگر بر اثر حوادث شعلي جان خود را از دست مي‌دهند.
6026/7339