۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82919049
T T
۰ نفر
قیمت گذاری تجهیزات پزشكی، بخش خصوصی را تضعیف می كند

تهران- ایرنا- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: در حوزه تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت «نظارت كننده، مشتری و تعیین كننده قیمت» است كه باعث می شود بخش خصوصی در مواردی دچار آسیب شود.

حسین سلاح ورزی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره تعاملات بین وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی افزود: به دلیل اینكه شركت های دارویی و تجهیزات پزشكی یا واردكننده اند یا مواد اولیه یا قطعاتشان به صورت وارداتی است، این موضوع رابطه مستقیمی با نرخ ارز و فضای كسب و كار و مقررات مربوط به واردات این تجهیزات و مواد دارویی دارد.
وی اظهار داشت: در جلسه های مكرر اتاق بازرگانی ایران با وزیر بهداشت، چند نكته به عنوان خواسته بخش خصوصی مطرح شده است زیرا ما این انتقاد را داریم كه حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشكی در وزارت بهداشت به شكلی است كه هماهنگ كننده، نظارت كننده و مشتری خود وزارت بهداشت است.
وی ادامه داد: در واقع تعیین كننده قیمت نیز خود این وزارتخانه است و این امر سبب می شود شرایط عادلانه ای وجود نداشته نباشد و با یك نظام سركوب قیمتی، فعالان بخش خصوصی دچار آسیب می شوند.
سلاح ورزی اضافه كرد: در جلسه های برگزار شده با وزیر بهداشت، كلیات موضوع را قبول كردند و به تشكیل یك كمیته مشترك در این زمینه بین بخش خصوصی و وزارت بهداشت منجر شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران اضافه كرد: یكی دیگر از خواسته های بخش خصوصی درباره« حجم قابل توجه مطالبات شركت های دارویی و تجهیزات پزشكی از وزارت بهداشت» است كه باعث اختلال در كسب و كار آنها شده بود.
وی خاطرنشان كرد: در این زمینه وزیر بهداشت قول داد این مسائل را پیگیری كند.
این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: نكته دیگر مسائل مربوط به مقررات حوزه غذا و دارو بود كه گاهی موانعی را برای فعالیت كسب و كار شركت ها و فعالان اقتصادی در این حوزه ایجاد می كرد كه در مجموع به یك توافق و تعامل خوبی با وزارت بهداشت برای حل این مسائل رسیدیم.
سلاح ورزی درباره مبحث توریسم درمانی در اتاق بازرگانی و فعالیت های این بخش نیز گفت: در این زمینه، اتاق بازرگانی دو تشكل مرتبط با این حوزه داریم یكی انجمن گردشگری سلامت و دیگری مركز گردشگری و توریسم درمانی است كه در یك تعامل سه جانبه بین این تشكل ها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كارهای خوبی انجام شده است.
وی درباره حمایت از تولید داخل در سال حمایت از كالاهای ایرانی نیز گفت: برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی چون این شركت ها به عنوان اعضای اتاق بازرگانی به شمار می روند، اقدامات لازم را انجام می دهیم اما باید دولت بخشی از این حمایت ها را داشته باشد تا به رونق اقتصادی و كسب و كار در كشور منجر شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: معتقدیم تولیدات كشور از نظر دانش فنی و كیفیت، محصولات خوبی هستند و در سال های گذشته صادرات خوبی در این حوزه داشته ایم؛ اما باید در سیاست های ارزی به گونه ای عمل شود كه شركت های دارویی، مواد غذایی و حوزه سلامت آسیب نبینند و همچنین در حوزه مقررات موانعی برای آنها ایجاد نشود.
اجتمام * 7268 * 3063 ** 2023
۰ نفر