۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82919658
T T
۰ نفر
3050 نفر از موزه های كردستان بازدید كردند

سنندج - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان گفت: موزه های استان 28 اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه، میزبان سه هزار و 50 گردشگر داخلی و خارجی بودند.

سید محسن علوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه خانه كُرد، غار كرفتو و موزه سنندج میزبان گردشگران بودند، اظهار داشت: خانه كُرد با 2 هزار گردشگر داخلی و پنج گردشگر خارجی بیشترین آمار بازدید در این روز را به خود اختصاص داد.
وی با بیان اینكه در این روز بازدید از موزه ها رایگان بود، افزود: موزه سنندج نیز با 870 بازدید كننده در رتبه سوم و غار كرفتو با 180 بازدید كننده در رتبه سوم تعداد مراجعات روز قرار گرفتند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان با بیان اینكه برگزاری نمایشگاه عكس و كارگاه آموزشی گردشگری كودك از دیگر برنامه های این اداره كل در روز جهانی موزه ها بود، اضافه كرد: این نمایشگاه در قالب برترین های نخستین مسابقه عكس موبایلی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری كردستان ویژه نوروز 97 گشایش یافت.
علوی یادآور شد: این نمایشگاه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 26 و 27 اردیبهشت در نگارخانه ارشاد سنندج در قالب معرفی 65 عكس موبایلی راه یافته به مسابقه برپا شده بود.
وی گفت: اولین كارگاه آموزشی گردشگری كودك نیز در شهرستان مریوان ویژه كودكان برگزار شد كه در آن 40 كودك علاوه بر آشنایی با جاذبه های گردشگری در قالب تور مریوان گردی از روستاهای هدف گردشگری نی و دره‌تفی این شهرستان بازدید كردند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه كرد: گسترش موزه‌های دنیا و همكاری همه‌ جانبه علمی، فرهنگی و صنعتی برای دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین‌المللی و تدوین برنامه‌های اهداف نامگذاری روز جهانی موزه است.
به گزارش ایرنا، در قطعنامه‌ شماره پنج، دوازدهمین مجمع عمومی كمیته‌ بین‌المللی موزه‌ها ایكوم (ICOM) كه در 28 مه 1977 میلادی در مسكو برپا شد روز 18 می برابر با 28 اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اعلام شده است، موزه‌های درهم‌ تنیده رویكردهای نو، مردمان نو به عنوان شعار سال 2018 این روز انتخاب شد.
عمارت آصف كه با نام خانه كُرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام كُرد و گنجینه مردم شناسی مردم این دیار از با ارزش ترین آثار فرهنگی كردستان است.
عمارت آصف كه امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه كُرد، شامل فضاها و غرفه های نمایشی موزه است یكی از قدیمی ترین بناهای شهر سنندج محسوب می شود و در خیابان امام خمینی(ره) نزدیك مسجد جامع دارالاحسان قرار دارد.
موزه سنندج تنها موزه مربوط به آثار باستانی كردستان است كه در آن آثاری از چهار دوره تاریخی شامل دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی و معاصر به نمایش گذاشته شده است.
ساختمان موزه نیز در اصل بخش بیرونی عمارت ملالطف الله شیخ السلام بود، این عمارت از عمارت های باشكوه و اعیانی شهر سنندج بود كه زمان ساخت بنا به دوره ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد و از سال 1354 بطور رسمی به عنوان موزه سنندج شروع به كار كرده است.
غار كرفتو نیز از آثار باستانی و تاریخی این استان بوده كه از آثار معماری صخره ای مربوط بهقرون سوم میلادی در كردستان است كه در بین شهرستان های سقز و دیواندره در سینه یك كوه آهكی در شمال دره ای عمیق واقع شده است و آثار متعددی از پناهگاه، دخمه ها و حفره هایی دیده مشوند كه كرد كنار ار اصلی قرار دارد.
غار كرفتو یكی از دیدنی ترین آثار بجا مانده از روزگاران پیشین است، این غار بر بالای یك كوه واقع است بخشی از این غار توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است.
استان كردستان دارای یك هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان كهنسال، میراث منقول، قنات و مكان های طبیعی است و هم اكنون 872 مورد از این تعداد شامل 873 اثر غیر منقول شامل (آثارتاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
3034/9102