۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82919763
T T
۰ نفر

استاد ارتباطات :

مسئولان از اهمیت فضای مجازی غفلت نكنند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82919763
مسئولان از اهمیت فضای مجازی غفلت نكنند

تهران- ایرنا- استاد علوم ارتباطات گفت: مسئولان باید فضای مجازی را به عنوان رسانه مكمل، باور و درك و از اهمیت آن به ویژه در بحرانها غفلت نكنند.

اكبر نصراللهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: اگر اراده ای برای شناخت درست فضای مجازی باشد و از آن به عنوان رسانه مكمل استفاده شود به نفع مردم و كشور خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: اما اگر مسئولان و رسانه های سنتی از نقش و اهمیت و كاربرد فضای مجازی به ویژه در بحران غفلت كنند و خود را مقابل آن قرار دهند، قطعا عرصه را خواهند باخت.
نویسنده كتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران» به ضعف های اطلاع رسانی در مواقع حوادث همچون حادثه پلاسكو و یا زلزله كرمانشاه اشاره كرد و گفت: وقتی رسانه های رسمی از جمله صدا و سیما به هر دلیل درون و برون رسانه ای نمی توانند اخبار را با سرعت و جامعیت انتشار دهند، مردم به فضای مجازی روی می آورند.
بنا به شواهد و به اذعان كارشناسان رسانه، سرعت اطلاع رسانی حادثه پلاسكو در فضای مجازی بیشتر از رسانه های خبری از جمله صدا و سیما بود و از سوی دیگر ناهماهنگی در بین مسئولان و رسانه‌ها در انعكاس اخبار و آمار مربوط به آن از دیگر اشكالات انعكاس رسانه ای این حادثه بود.
پلاسكو یكی از مهمترین مراكز تولید و فروش پوشاك در تهران در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول صبح روز پنجشنبه 30 دی 1395 (19 ژانویه 2017) بر اثر اتصال برق دچار آتش‌سوزی و ریزش ساختمان شد كه بر اثر آن 16 آتش‌نشان و 6 شهروند كشته و 235 نفر مصدوم شدند.
به گفته نصراللهی، در زلزله «ازگله» كرمانشاه نیز اگر چه برخی شبكه های تلویزیونی، پوشش خبری مناسبی داشتند اما بیشتر رسانه ها و جراید به پوشش اخبار با تاخیر و حتی یك روز فاصله پرداختند.
وی در این باره اظهار داشت: شبكه خبر به لحاظ شاخص سرعت در زمینه پخش خبر زلزله ازگله نسبت به قبل بهتر عمل كرد و اخبار 22:30 شبكه دوم سیما در اولین بخش خبری بعد از زلزله، آن را در اولویت نخست پوشش قرار داد و روزنامه محلی خراسان و شبكه استانی كرمانشاه به لحاظ برخی شاخص ها، پوشش درخور قدردانی داشت.
این استاد علوم ارتباطات گفت: اما 17 روزنامه سراسری از جمله روزنامه دولتی ایران و جام‌جم در روز بعد از زلزله این موضوع مهم را پوشش ندادند، رادیو پیام در اطلاع رسانی آن ۴۰ دقیقه تاخیر داشت و اخبار ۲۲ شبكه سوم سیما آن را در آخرین خبر خود پخش كرد.
وی گفت: شبكه خبر و شرق، كیهان، همشهری و شهروند، محل وقوع زلزله 21 آبان را اشتباه اعلام‌ كردند و سخنگوی ستاد بحران كشور در بخش خبری ۲۲:۳۰ رادیو پیام اعلام كرد خوشبختانه زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله تلفات نداشت و...
زمین لرزه ازگله كرمانشاه به بزرگی 7٫3 ریشتر شامگاه یكشنبه 21 آبان 1396 در نزدیكی مرز ایران و عراق رخ داد كه 620 كشته و نه هزار و 388 مصدوم به دنبال داشت.
این استاد ارتباطات در ادامه بیان داشت: اگر مسئولان نیاز مخاطبان به خبر را در بحران ها به موقع و جامع پاسخ ندهند و شبكه های مجازی را مقابل و دشمن خود بدانند و به آنها اطلاعات ندهند، مخاطب، نیازهای خبری خود را از مجاری غیررسمی تهیه و بعضا منتشر می كند و در این صورت احتمال انتشار اخبار جعلی و شایعات افزایش می یابد؛ پدیده ای كه در زلزله های سال قبل شاهد بودیم.
وی افزود: بپذیریم كه فضای مجازی، نیاز و بخش مهمی از زندگی مردم است و باید قبول كنیم سلایق و منابع خبری مردم عوض شده است، مردم در آرایش رسانه ای جدید، فقط مخاطب رسانه های سنتی و رسمی نیستند.
به گفته نویسنده «راهنمای پوشش خبری» بسیاری از مسئولان در فضای ایزوله (محدود و منزوی) هستند و نمی دانند در بیرون از دفتر و اداره شان چه می گذرد؛ تا وقتی كه اینگونه باشد و نخواهند از ابزارهای جدید رسانه ای استفاده و تغییرات پیرامون خود را درك كنند و خود را با آن انطباق دهند، یقینا در اطلاع رسانی به ویژه در شرایط بحران، بازنده خواهند بود.
نصراللهی برخورد روندی، بی توجهی یا توجه ناكافی به ظرفیت فضای مجازی، تعارض آماری، مكانی و محتوایی، بهره برداری سیاسی، شروع دیرهنگام و خروج زودهنگام از فرآیند اطلاع رسانی، بی توجهی به پدیده سلبریتی ها، بی اعتمادی یا اعتماد پایین مردم به متولیان رسمی مدیریت بحران و تحلیل محور نبودن اخبار بحران را از مهمترین اشكالات اطلاع رسانی رسانه ای بحران ها طی سال گذشته اعلام كرد.
فراهنگ**3009**1055
۰ نفر