۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82920625
T T
۰ نفر

چند خبر كوتاه از شهرستان هاي استان كردستان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82920625
چند خبر كوتاه از شهرستان هاي استان كردستان

سنندج - ايرنا - واكسيناسيون 30 هزار راس دام شهرستان سروآباد عليه بيماري تب برفكي، آغاز توزيع اقلام اساسي و مايحتاج ضروري مردم بيجار در ماه مبارك رمضان و ديدار و گفت و گوي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان با سركنسول ايران در اربيل خبرهاي كوتاهي از شهرستان هاي استان كردستان است.

رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان سروآباد گفت: در مرحله اول واكسيناسيون جمعيت دامي اين شهرستان عليه بيماري تب برفكي 30 هزار راس دام سبك و سنگين مايه كوبي مي شود.
حسين پروايي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اين طرح با بهره گيري از توان اكيپ هاي مايه كوب دولتي و خصوصي عملياتي شد، اظهار داشت: مايه كوبي جمعيت دامي با اولويت دامداري هاي نيمه صنعتي، كانون هاي بيماري سال هاي قبل، شعاع كانون ها و مناطق پر خطر اعم از مناطق پر جمعيت دامي انجام مي شود.
وي افزود: در اجراي مرحله اول اين طرح كه از 29 ارديبهشت آغاز و تا اواخر خرداد ادامه دارد از واكسن‌هاي توليد داخل و واكسن وارداتي وتال كشور تركيه استفاده مي شود.
رئيس شبكه دامپزشكي سروآباد يادآور شد: پيش بيني مي شود در اين مرحله از عمليات 25 هزار راس دام سبك (گوسفند و بز) و پنج هزار راس دام سنگين (گاو و گوساله) عليه بيماري تب برفكي واكسينه شوند.
وي به برخي از راه هاي انتقال اين بيماري، علائم و عوارض ناشي از آن بر روي دام اشاره كرد و افزود: بيماري تب برفكي از راه هاي مستقيم از طريق دام آلوده و غير مستقيم از طريق عوامل محيطي و فيزيكي انتقال يافته و در صورت درگيري دام ها به بيماري، خسارتي از قبيل تلفات،‌ دوره نقاهت طولاني،‌ كاهش توليد فراورده هاي دامي،‌ ناباروري دام، سقط جنين و افزايش هزينه ي درمان را در بردارد.
وي تاكيد كرد: اين بيماري قابل انتقال به انسان نيست و ويروس آن نيز از طريق مصرف گوشت يا شير دام بيمار به انسان منتقل نمي‌شود، ولي در صورت شيوع بيماري خسارت اقتصادي فراواني به دامداران متحمل خواهد شد.
پروايي افزود: براي پيشگيري از بيماري تب برفكي، انجام واكسيناسيون، ‌جلوگيري از نقل و انتقال غير مجاز دام و رعايت مسائل بهداشتي قرنطينه اي از سوي دامداران و آموزش آنها ضروري است.
وي از دامداران و روستائيان خواست با توجه به شرايط حساس كنوني منطقه و شيوع بيماري تب برفكي در استان هاي همجوار، همكاري لازم را با اكيپ هاي مايه كوب اعزامي جهت واكسينه نمودن دام ها داشته باشند و از نقل و انتقال بي ضابطه دام بخصوص از مناطق آلوده خودداري كنند.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزي و هورامان و جمعيت 48 هزار نفري در فاصله 90 كيلومتري از سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد.

**
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان گفت: مراودات فرهنگي و هنري ايران با اقليم كردستان عراق با انعقاد تفاهمنامه توسعه پيدا مي كند و در همين راستا هفته فرهنگي استان كردستان در اربيل عراق در آينده نزديك برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان، جلال قلعه شاخاني در ديدار با سركنسول جمهوري اسلامي ايران در اربيل اظهار كرد: مراودات فرهنگي در چارچوب ديپلماسي فرهنگي كشور از طريق كنسولگري ايران مستقر در اربيل و سليمانيه توسعه مي يابد.
وي افزود: انعقاد تفاهمنامه فرهنگي اولين گام در توسعه اين مراودات است كه با موضوع ميزان توانمندهاي فرهنگي هنري استان در راستاي اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري و رسانه اي در اقليم كردستان عراق منعقد مي شود.
قلعه شاخاني گام بعدي در توسعه اين مراودات فرهنگي را همكاري در برگزاري ويژه برنامه روز جهاني كودك در اربيل اعلام كرد و گفت: همزمان با روز جهاني كودك ويژه برنامه فرهنگي هنري در قالب جشنواره كودك در شهر اربيل عراق اجرا مي شود كه در اين ويژه برنامه از توان فرهنگي كردستان بهره گرفته مي شود.
وي اضافه كرد: ما آمادگي داريم با گسترش اين جشنواره، آن را به هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اربيل تبديل كنيم.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان اظهار داشت: براي تقويت فعاليت هاي فرهنگي هنري برون مرزي و به حداكثر رساندن اين برنامه نيازمند انعقاد تفاهمنامه از طريق مبادي ذيربط از جمله وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي هستيم و اميدواريم به جايي برسيم كه در سطح بين المللي شاهد حضور گروه هاي هنري استان در ديگر كشورها باشيم.
قلعه شاخاني با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره رسانه هاي كُردي گفت: با هماهنگي هاي صورت گرفته تلاش مي كنيم در قالب اين جشنواره كه قبلا با عنوان مطبوعات كُردي از آن نام برده شد، زمينه حضور نشريات، پايگاه هاي اطلاع رساني و خبرگزاري ها با موضوع كُردي در قالب نمايشگاهي فراهم شود.
برگزاري اولين هفته فرهنگي ايران در شهر سليمانيه در سال 82، برگزاري اولين نمايشگاه كتاب اربيل در سنندج در سال 92، حضور ناشران اقليم در هفتمين نمايشگاه كتاب كردستان و حضور هنرمندان حوزه تئاتر استان در اقليم عراق به صورت موردي از جمله همكاري هاي فرهنگي 2 كشور در سال هاي اخير بوده است.

**
مدير جهاد كشاورزي بيجار گفت: در راستاي طرح تنظيم بازار ايام ماه مبارك رمضان بيش از 30 تن شكر و برنج توسط مراكز توزيع اقلام اساسي در شهر بيجار آغاز شد.
محمد عباسي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين اقلام شامل 10 تن شكر، 20 تن برنج و به ميزان نياز شهرستان گوشت گوساله منجمد و مرغ منجمد است.
وي اظهار داشت: برنج با قيمت كيلويي 39 هزار ريال، شكر كيلويي 30 هزار ريال، مرغ منجمد كيلويي 69 هزار ريال و گوشت گوساله بسته به نوع قطعه بندي كيلويي 32 هزار ريال براي مصرف كنندگان عرضه مي شود.
عباسي با بيان اينكه هم اكنون توزيع اين اقلام آغاز شده است، تاكيد كرد: همچنين با توجه به اينكه پنير و خرما نيز از اقلام پرمصرف در ماه مبارك رمضان هستند برنامه ريزي مي شود اين 2 قلم نيز با قيمت مناسب در سطح شهرستان توزيع شود.
مدير جهاد كشاورزي بيجار ادامه داد: اقلام مذكور براي عرضه به شهروندان در فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه، شركت تعاوني روستايي و برخي اماكن معتبر عرضه محصولات غذايي عمومي در سطح شهر بيجار توزيع مي شود.
عباسي اظهار كرد: اين طرح براي تنظيم بازار مرغ و گوشت ايام مبارك رمضان برنامه ريزي شده و با توجه به ذخيره مناسب، هيچ محدوديتي براي عرضه وجود ندارد.
وي افزود: هيات هاي مذهبي و كانون هاي فرهنگي مي توانند با مراجعه به اداره صنعت، معدن و تجارت حواله گوشت منجمد، مرغ منجمد، شكر و برنج به ميزان مورد نياز براي تهيه نذورات دريافت كنند.
شهرستان بيجار با 89 هزار و 162 نفر جمعيت در 142 كيلومتري شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/7354/6109/9102