۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰:۳۲
کد خبر: 82921271
T T
۰ نفر
انكار حق بازگشت فلسطینی‌ها مصداق بارز آپارتاید است

لندن - ایرنا - شركت‌كنندگان در نشستی كه روز یكشنبه به مناسبت هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی (روز نكبت) در لندن برگزار شد، انكار حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خود را مصداق بارز آپارتاید نامیدند.

به گزارش ایرنا، در این نشست از اشغال فلسطین به‌عنوان یك پاك‌سازی قوی نام‌برده شد كه مردم فلسطین را در تمام دنیا آواره و پراكنده كرده است. اكنون دوسوم فلسطینی‌ها در كمپ‌های آوارگان زندگی می‌كنند؛ هفت میلیون خارج از سرزمین اصلی فلسطین و حدود یك‌میلیون نفر در غزه، كرانه باختری، قدس شرقی و تعدادی نیز در داخل اسرائیل به‌عنوان اقلیت عرب ساكن هستند. این آوارگان اما از حق بازگشت به سرزمین اصلی خود محروم بوده و رژیم اشغالگر این حق را به رسمیت نمی‌شناسد. گفته می‌شود كه آوارگی فلسطینی‌ها اكنون طولانی‌ترین آوارگی در حال جریان در تمام دنیاست.
همچنین در این نشست عنوان شد كه رژیم صهیونیستی به‌طور پیوسته از به رسمیت شناختن حق بازگشت آن‌ها طفره رفته و این حق را انكار می‌كند. رژیم صهیونیستی ادعا می‌كند كه بازماندگان جمعیت رانده‌شده از فلسطین آوارگان «تخیلی» هستند و هیچ حقی برای بازگشت به فلسطین ندارند. این در حالی است كه خود ادعا می‌كنند یهودیان پس از چند هزار سال آوارگی به سرزمین اصلی خود بازگشته‌اند. طبق قوانین رژیم صهیونیستی، هر فرد یهودی یا كسی كه والدین و یا اجداد یهودی یا همسر یهودی داشته باشد از حق مهاجرت به اسرائیل و كسب شهروندی برخوردار است.
از نكات موردبحث در این نشست می‌توان به این نكته اشاره كرد كه دولت آمریكا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و هم‌راستا با روایت رژیم صهیونیستی از وضعیت آوارگان فلسطینی، سیاست خود را بر انكار وضعیت آوارگی آن‌ها قرار داده و به دنبال خارج كردن فلسطینی‌ها از دایره شمول سازمان حمایت از آوارگان سازمان ملل و قطع بودجه حمایتی آن است. این سازمان از حدود 5 میلیون آواره فلسطینی حمایت می‌كند.
«سلما كرمی ایوب» وكیل دعاوی كیفری و مشاور حقوقی پویش حقوق بشر فلسطینی، در سخنان خود توضیح داد كه قطعنامه شماره 194 شورای امنیت در بند 11(a) به‌صراحت حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود را به رسمت می‌شناسد و این قطعنامه تاكنون بیش 135 بار از طرف مجمع عمومی سازمان ملل مورد تصریح قرارگرفته است.
وی خاطرنشان كرد كه عدم تمكین اسرائیل به این قطعنامه هیچ پایه حقوقی نداشته و فقط به دلایل سیاسی و ازجمله تعریف اسرائیل از موجودیت خود به‌عنوان «دولت یهودی» و اصرار بر خالص نگه‌داشتن جمعیت یهودی، قوانین بازگشت آوارگان را نادیده می‌گیرد. با این وصف وی توضیح داد كه همین اصرار بر خلوص نژادی و جلوگیری از بازگشت آوارگان، نشانه‌های واضح آپارتاید بودن رژیم صهیونیستی است.
در ادامه «رانیا مدی» حقوقدان و از فعالین حقوق بشر فلسطینی كه خود متولد رام الله و ازجمله آوارگان فلسطینی است، درباره تجربیات شخصی خود از آوارگی و محرومیت از حق بازگشت سخن گفت.
این نشست به دنبال آزمودن راهكارها و بررسی دیدگاه‌های حقوقی بازگشت آوارگان به سرزمین اصلی بود كه به‌شدت توسط رژیم صهیونیستی انكار می‌شود. «كنوانسیون بین‌المللی سركوب و مجازات جرائم تبعیض نژادی» در تعریف آپارتاید اذعان می‌كند كه محروم كردن اعضای یك گروه نژادی (یا قومی) از حقوق اولیه خود ازجمله حق جابجایی و بازگشت به سرزمین اصلی، مصداق آپارتاید است. در این نشست ضمن یادآوری شكل‌گیری غیرقانونی دولت «اسرائیل» گفته شد كه این كشور همچنان و به‌طور استثنایی از بدو شكل‌گیری تاكنون هیچ مرز مشخصی ندارد.
در ادامه این نشست اساتید دانشگاه، پژوهشگران و حقوق‌دانان به بررسی جنبه‌های حقوقی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی محرومیت فلسطینیان از حق بازگشت به وطن اصلی پرداختند و راهكارهای حقوقی و قانونی در این زمینه را بررسی كردند.
گفتنی است كه در آغاز این نشست شركت‌كنندگان به احترام كشته‌شدگان حوادث اخیر در غزه به دست ارتش رژیم اشغالگر قدس یك دقیقه سكوت كردند.
اروپام ** هـ ن **3404