۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82922663
T T
۰ نفر
روستائيان چالوس خواستارلغو مجوز شهرک توليدي ماسه شدند

نوشهر- ايرنا - جمعي از اعضاي شوراهاي اسلامي ، دهياران و حاميان محيط زيست بخش مرزن آباد چالوس با امضاي طوماري ضمن ابراز نگراني از پيامدهاي سوء زيست محيطي ناشي از فعاليت شهرک توليدي ماسه در دره 'پل ذغال ' خواستار پيگيري مسئولان براي لغو فعاليت اين شهرک شدند.

به گزارش ايرنا ، امضا کنندگان اين طومار که نسخه اي از آن را در اختيار خبرگزاري جمهوري اسلامي در نوشهر قرار داده اند معتقدند برداشت شن و ماسه در اين منطقه علاوه بر بروز خسارت جبران ناپذير به محيط زيست و طبيعت بکر منطقه، سلامت ساکنان ان را با خطر مواجه کرده است.

براساس آمار منابع رسمي ، در پيرامون اين شهرک توليدي ماسه حدود 11 روستا با جمعيتي دستکم 12 هزار نفر سکونت دارند.

تهيه کنندگان اين طومار ، احتمال تخريب درياچه ولشت ، ريزش ، رانش زمين هاي اطراف و در پي آن طغيان آب به سمت چالوس ، آلاينده هاي زيست محيطي و صوتي ، نابودي چشم اندازهاي طبيعي و نيز خسارت هاي جبران ناپذير به بخش کشاورزي و گردشگري ، آلودگي رودخانه حفاظت شده چالوس و درپي آن تهديد آبزيان موجود دراين رودخانه و نيز ابتلا روستائيان اين بخش به انواع بيماري به دليل ريزگردهاي ان را از پيامده هاي منفي فعاليت اين شهرک توليدي ماسه در اين منطقه برشمردند.

در اين طومار که به امضاي 19 دهياري روستاهاي اين منطقه رسيده است، برداشت شن ماسه در اين منطقه را ' فاجعه زيست محيطي ' خواندند و از مسئولان استاني خصوصا استاندارمازندران خواستند تا در جهت رفع اين مشکل اقدام کند.

مديرامورمنابع آب شهرستان هاي نوشهر، چالوس و کلاردشت نيز پيش تراز احتمال تخريب درياچه ولشت به دليل فعاليت کارگاه هاي توليدي شن و ماسه در قسمت پائين دست بخش مرزن آباد چالوس هشدار داده بود.

اين درياچه با عمق ‎ 17تا ‎ 28متري درارتفاع يک هزارمتري از سطح درياي خزر در منطقه کوهستاني تخت سليمان، دامنه شمالي رشته کوه البرز و در فاصله حدود 35 کيلومتري جنوب غربي چالوس روستاي سنار بخش مرزن آباد قرار دارد.

حامد عبدالهي به خبرنگار ايرنا گفت که اين درياچه بنا به دلايلي از جمله فعاليت کارگاه هاي توليدي شن و ماسه درقسمت پايين دست آن مورد تهديد جدي قرارگرفته و با ادامه اين روند احتمال آنکه اين درياچه در آينده نزديک دچار ريزش و رانش شود، بسيار زياد است.

وي به بازديد کارشناسان فني اين نهاد با هدف بررسي از نحوه فعاليت کارگاه هاي ماسه و تاثيرگذاري آن بر روي اين درياچه اشاره و تاکيد کرد که نبايد اجازه داد تا اين کارگاه هافعاليتش را ادامه دهند درغير اين صورت براي اين درياچه تهديد آورخواهد بود.

اين کارگاه ها درمنطقه پايين دست اين درياچه و در ضلع جنوبي جاده کرج - چالوس منطقه بخش مرزن آباد چالوس فعاليت دارند.

بررسي هاي رسمي نشان داده در گذشته نيز بارها روستائيان بخش مرزن آباد از کم توجهي مسئولان ادارات ذيربط نسبت به فعاليت اين کارگاه ها و آثار تخريبي آن بر روي درياچه ولشت انتقاد داشته اند تا اين که اين موضوع در دستور کار دستگاه قضايي نيز قرارگرفت.

درياچه ولشت درسال 1388 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد و جزو 10 درياچه آب شيرين کشور است و در حقيقت محيطي براي زيست ماهيان، پرندگان و ديگر گونه هاي ارزشمند جانوري است.

حجم آب اين درياچه 2ميليون مترمکعب و گستره آن نيز حدود 24 هکتاراست و آب موجود درآن نيز از چندين چشمه جوشان در بستر آن تامين مي شود.

درياچه ولشت به خاطر زيبايي هاي طبيعي اش مورد توجه بسيار مسافران است و همه ساله صدها هزار نفر به اين منطقه سفر مي کنند.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران - نوشهر نيز گفت :‌ سابقه صدور مجوز احداث معادن شن و ماسه در منطقه 'پل ذغال ' بخش مرزن آباد چالوس مربوط به سال هاي 86 و 87 است.

سيدوجيه الله موسوي ميرکلايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود :‌ در حال حاضر در منطقه پل ذغال 2 معدن نزديک به يک دهه فعاليت دارند و بيش از 10هکتار از اراضي ملي اين منطقه در اختيار آنان قرار دارد.

وي ادامه داد: ضمن اينکه اخيرا يک نفر ديگر هم با حکم ديوان عدالت اداري کشور مجوز اکتشاف و ساخت معدن در سطح 50 هکتار را اخذ کرده است که مشغول حفاري و گمانه زني در منطقه است.

مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران - نوشهر در خصوص فعاليت اين معادن هم گفت : فعاليت اين معادن در منطقه هيچگونه مشکلي از نظر منابع طبيعي ندارد ضمن اينکه در صورت عدم فعاليت معادن در غرب مازندران تامين مصالح ساختماني مردم با مشکل مواجه مي شود.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان چالوس نيز گفت :‌ پل ذغال جزو عرصه هاي ملي مناطق آزاد است و براي فعاليت معدن در اين منطقه نيازي به استعلام از اين نهاد نيست .

ابوالقاسم محمد پور افزود : اينکه گفته مي شود فعاليت معادن شن وماسه در پل ذغال ممکن است درياچه ولشت را مورد تهديد قرار دهد دراين حوزه بايد کارشناسان ذيربط نظر دهند.

درپي تماس هاي پيوسته خبرنگار ايرنا با دفتر معاون معدني اداره کل صنعت ، معدن و تجارت مازندران براي دريافت اطلاعات در خصوص فعاليت اين شهرک توليدي ماسه در دره پل ذغال متاسفانه اين پي گيري ها بي نتيجه ماند.

براساس آمار منابع رسمي در غرب مازندران از مجموع 30 معدن شن وماسه حدود هشت معدن فعال است.

مرزن آباد در 30 کيلومتري شهرستان چالوس با دست کم 20 هزارنفر جمعيت ثابت و 50 هزار نفر جمعيت متغير در قالب 103 روستا و يک شهر در حاشيه جاده کرج - چالوس (کندوان) قراردارد.

7078 / 1602/1899