الکتروموتور ایمن برای نخستین بار در جوین ساخته شد

سبزوار- ایرنا- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: نخستین الکتروموتور ایمن تولید داخل کشور با قدرت ۶۳۰ و ۹۰۰ کیلووات به سفارش وزارت جهاد کشاورزی توسط متخصصان داخلی در شرکت ماشینهای الکتریکی این شهرستان ساخته و به دست‌اندرکاران صنایع مختلف عرضه شد.

علی امیدبخش روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: متخصصان داخلی در جوین که برای نخستین بار سفارش ساخت این الکتروموتور صنعتی را برای استفاده آن در اجرای یک طرح بزرگ آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان گرفته بودند، هم‌اینک مراحل ساخت و آزمایش این ماشین صنعتی را با موفقیت کامل پشت سر گذاشته‌اند. 
وی ادامه داد: "الکتروموتور ایمن" توان کنترل حجم گازهای قابل اشتعال را در محدوده فشار استاندارد داراست و نمی‌گذارد این فشار بالا رود بنابراین امکان انفجار در این نوع الکتروموتور نیز به صفر رسیده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: پیش از این "الکتروموتور ایمن" مورد نیاز صنایع و پروژه‌های داخل کشورمان از آلمان، ایتالیا و فرانسه وارد ایران می‌شد. 

وی افزود: اینک با تلاش متخصصان داخلی "الکتروموتور ایمن" ساخت ایران با هزینه ۴۰ درصد ارزانتر از مشابه خارجی آن، در شرکت جمکو تولید شده و کشور را از واردات این ماشین صنعتی بی‌نیاز کرده است. 
امیدبخش ادامه داد: پیشتر در سال ۱۳۹۴ نیز نخستین "الکتروموتور ضدانفجار" ساخت ایران با قدرت هزار و ۲۰۰ کیلووات در شرکت ماشینهای الکتریکی جوین تولید شده بود.
مدیرعامل شرکت ماشینهای الکتریکی جوین نیز به خبرنگاران گفت: "الکتروموتور" ایمن با کاربرد در صنایع گوناگون همانند فولاد، مس، سیمان، آب و فاضلاب برای پمپاژ مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محمد رستمی به ساخت نخستین الکتروموتورهای ضدانفجار و ایمن کشور در شرکت جمکو اشاره و بیان کرد: زمینه صدور الکتروموتورهای تولید داخل، به کشور جمهوری ترکمنستان نیز فراهم شده است.
کارخانه ماشینهای الکتریکی جوین (جمکو) که یکی از بزرگترین شرکتهای تولید الکتروموتور در ایران است، در حاشیه جاده سبزوار - اسفراین و محدوده شهرستان جوین مستقر است.
این کارخانه صنعتی سالانه توان تولید هزار و ۲۰۰ مگاوات، معادل ۱۲ هزار و ۶۸۰ دستگاه انواع الکتروموتور و ژنراتور را دارد.
نقاب، مرکز شهرستان ۵۴ هزار نفری جوین در فاصله ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.