محمد كوه گرد روز چهارشنبه در بازدید خبرنگاران از پایانه مرزی دوغارون افزود: مشكل اصلی توقف كامیون ها در این مرز مربوط به گمرك افغانستان است زیرا زیرساخت های لازم برای پذیرش كامیون های ترانزیتی و صادراتی ایران را ندارد.
وی اظهار كرد: هم اكنون 10 باسكول در گمرك منطقه ویژه دوغارون و بازارچه مرزی دوغارون فعال است و از سه طریق كامیون های ترانزیتی و صادراتی را به افغانستان ارسال می كند، اما گمرك افغانستان تنها یك دستگاه باسكول در اختیار دارد كه این امر باعث ازدحام كامیون ها در پشت مرز شده است.
وی گفت: دیروز 200 دستگاه كامیون از گمرك دوغارون، 120 دستگاه كامیون از منطقه ویژه دوغارون و 40 دستگاه كامیون از بازارچه مرزی این منطقه به افغانستان رفتند.
كوه گرد همچنین با اشاره به سابقه 100 ساله فعالیت گمرك دوغارون در مرز ایران و افغانستان افزود: روزانه چهار هزار مسافر كه 90 درصد آنان از اتباع افغانستان هستند، در این مرز تردد می كنند، همچنین سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و 20 میلیون دلار واردات كه عمده آن كنجد است، در این مرز جابه جا می شود.
وی اظهار كرد: هم اكنون فعالیت پایانه مرزی دوغارون از ساعت هفت صبح تا پنج بعداز ظهر می باشد كه در صورت موافقت طرف افغانستان یك یا 2 ساعت به این مدت افزوده می شود.
وی همچنین با اشاره به مذاكرات انجام شده با مسئولان گمرك افغانستان در زمینه افزایش فعالیت در ثبت بارنامه بین المللی رانندگان ترانزیت گفت: یكی از دلایل طولانی شدن فرآیند ترانزیت و خروج كامیون ها از گمرك، نبود درگاه سامانه ثبت به نام 'سی.ام. آر' در گمرك افغانستان است كه امیدواریم این سامانه به زودی در گمرك مزبور فعال شود.
7489/ 3221 / 6053
مشهد- ایرنا- مدیر گمرك دوغارون گفت: 600 كامیون در این مرز پرتردد متوقف شده اند كه در صورت مساعدت طرف افغانستانی طی 2 روز از مرز خارج شده و به افغانستان می روند.