عطاء الله قادری روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای معادن استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح از جمله پروژه های فراملی به شمار می رود كه از برنامه زمان بندی خود خیلی جلوتر است.
وی ادامه داد: عزم مدیران پروژه این است كه هرچه سریعتر كنارگذر جنوبی تهران به بهره برداری برسد چون منافع و مزیت های زیادی برای كشور بدنبال دارد.
قادری اضافه كرد: این طرح فراملی و مهم برای كشور با توجه به اثرات مثبت آن پس از بهره برداری جزو پروژه های منحصر به فرد و حایز اهمیت كشور محسوب می شود.
مدیرعامل شركت آزادراه كنارگذر جنوبی تهران گفت: این محور ارتباط استان های آذربایجان شرقی،غربی،گیلان،اردبیل و قزوین را با مركز، جنوب و شمال كشور با سهولت بیشتر روبرو می كند و با فعال سازی آن دیگر لزومی به ورود ترافیك از 11 استان به پایتخت نخواهد بود.
وی با بیان اینكه چهار استان تهران، البرز، كرج و قزوین به صورت مستقیم از این محور بهره مند می شوند،افزود: این مسیر ارتباطی در چهار قطعه شامل 158 كلیومتر و 6 خط طراحی شده كه قطعه یك آن در استان های البرز و قزوین واقع شده است.
مدیرعامل شركت آزادراه كنار گذر جنوبی تهران گفت: این محور بیشترین تقاطع آزادراه ها و بزرگراه های ارتباطی كشور را دارد و از آزادراه كرج-قزوین شروع شده و از بزرگراه ماهدشت به اشتهارد،آزادراه تهران-ساوه،جاده قدیم تهران-ساوه،جاده قدیم و آزادراه تهران-قم،آزادراه حرم به حرم یا قم-گرمسار نیز عبور می كند.
قادری افزود: این پروژه طی 2 سال بعد از بهره برداری هزینه های سرمایه گذاری شده را جبران می كند و در صرفه جویی سوخت، ناوگان، استهلاك و كاهش اثراث سوء زیست محیطی برای كشور منفعت دارد و به عنوان محور پدافند غیرعامل و امداد و نجات و مدیریت بحران چهار استان همجوار پایتخت محسوب می شود.
وی با بیان اینكه اهمیت زیاد این پروژه و نقش موثر آن در ساماندهی ترافیك كشور موجب شد قرارگاه خاتم الانبیا در آن نقش ایفا كند،افزود: اعتبار این پروژه به صورت مشاركتی 70 درصد از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و 30 درصد از سوی دولت از طریق اوراق مشاركت تامین می شود.
قادری همچنین گفت: در مجموع 2 هزار و 500 نفر با یك هزار دستگاه خودرو در این پروژه مشغول فعالیت هستند و امیدواریم با تلاش شبانه روزی بتوانیم این پروژه را طبق زمانبندی به بهره برداری برسانیم.
مدیرعامل شركت آزادراه كنارگذر جنوبی تهران افزود: واگذاری این پروژه به بخش خصوصی از طریق وصول عوارض تا زمان استهلاك منابع طی 20 سال است.
وی افزود: كمترین طول این محور در استان قزوین قرار دارد و بیش از 50 تا 60 درصد ترافیك این استان با اجرای آن ساماندهی شده و به این محور هدایت می شود.
آزادراه كنارگذر جمهوری تهران در ۱۵۸ كیلومتر از محدوده صنعتی آب یك در آزادراه كرج- قزوین آغاز شده و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع میكند تا در نهایت به شهرك صنعتی چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل شود.
طبق برآوردهای صورت گرفته با افتتاح این آزادراه بخش قابل توجهی از بار ترافیكی اتصال راههای غربی كشور به شرق تهران مدیریت خواهد شد و ضمن افزایش ایمنی پیش بینی میشود بخش قابل توجهی از بار ترافیكی آزادراه قزوین- كرج نیز كاهش یابد.
6101*3013
قزوین -ایرنا- مدیرعامل شركت آزادراه كنار گذر جنوبی تهران گفت: این طرح پس از 2 سال از شروع عملیات اجرایی به 45 درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است.