۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82924946
T T
۰ نفر
حضرت خدیجه(س)؛ احیاگر هویت زن مسلمان

تهران- ایرنا- حضرت خدیجه(س) در پرتو آموزه های اسلام، جلوه هایی حقیقی از كمال و بخشش این دین الهی را به تصویر كشید و به عنوان یار و همراه همیشگی حضرت محمد(ص)، ایشان را در عرصه خطیر رسالت یاری رساند. اینك بانوان در جامعه اسلامی می توانند با تاسی از سیره این بانوی بزرگ در مسیر خودباوری و احیای هویت زن مسلمان گام بردارند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ رمضان ماه بركت، رحمت و هنگامه نزول قرآن كتاب‏ آسمانی مسلمانان و موسم هدایت و تربیت به شمار می رود و انسان‏ ها بیش از هر زمانی از نعمت‏ های معنوی و در حقیقت از سفره گسترده الهی بهره می‏ برند. مروری بر رویدادهای صدر اسلام نشان می دهد كه رمضان، بستر بسیاری از حوادث مهم بوده و گستره ای قابل تأمل را در فضای این وسعت الهی پدید آورده است؛ وقایعی تلخ و شیرین كه به تبلور فراز و فرودهای خلقت انسان اشاره دارد، شماری از مهمترین وقایع این ماه مبارك عبارتند از: وفات حضرت ابوطالب(ع)، عقد برادری میان اصحاب، ولادت امام حسن مجتبی(ع)، وقوع غزوه بدر، شهادت حضرت علی (ع) و رحلت حضرت خدیجه(س)همسر گرامی رسول خدا كه یكی از رخدادهای غم انگیز در این ماه محسوب می شود.

بانویی بزرگوار كه دارای فضایل اخلاقی و كمال های معنوی بسیار بود و به عنوان یك الگوی موفق از زن مسلمان، تاثیر بسزایی در گسترش صفات نیك انسانی داشت. سخاوت، كرامت، ایثار و فداكاری، عفت و پاكدامنی، دوراندیشی و درایت از جمله فضیلت های پسندیده این بانوی بزرگ به شمار می رود. ایشان علاوه بر مكارم اخلاقی به كمالات علمی نیز مجهز بود.

سرانجام این بانوی فداكار پس از سال ها تلاش و اهتمام در مسیر اعتلای اسلام در 65 سالگی به دیار باقی شتافت و پیامبر(ص) ایشان را با دستان مبارك خویش در حجون مكه (قبرستان ابوطالب) به خاك سپردند و حزن در گذشت ایشان سبب شد كه آن سال را «عام الحزن» یعنی سال اندوه بنامند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) با «مریم معین الاسلام» استاد حوزه و دانشگاه به گفت وگو پرداخته است.

**حضرت خدیجه (س)؛ یار و غمخوار پیامبر(ص)
حضرت خدیجه(س) در آغاز دعوت به اسلام كه پیامبر(ص) تنها بودند از جنبه های مختلف از ایشان پشتیبانی می كرد. او همسری همراه، مهربان و دلسوز بود و ضمن همدلی، پیوسته از پیامبر(ص) پشتیبانی به عمل می آورد. وی هرگز از رنج‌ ها و گرفتاری‌ هایی كه در مسیر اعلام رسالت حضرت محمد(ص) با آن روبه رو می شد، شكایتی نكرد و موجب تضعیف روحیه همسرش نشد و این همراهی و همدلی از كمك‌های مالی نیز بالاتر بود. هنگامی كه مشركان مكه بر تحریم اقتصادی و اجتماعی بنی‌هاشم، هم‌ پیمان شدند و آنان را در شعب ابی‌طالب محصور و از هرگونه ارتباط آنها با قبیله های دیگر ممانعت كردند، در چنین شرایطی حضرت خدیجه(س) با تلاش های خود به شعب آذوقه می آورد و مانع از سخت شدن شرایط برای یاران پیامبر(ص) می شد.

**ترویج و تبلیغ دین اسلام با كمك حضرت خدیجه(س)
حضرت خدیجه(س) در تاریخ اسلام نقشی محوری برعهده داشت تا آنجا كه پیامبر اسلام (ص) نقش وی را در كنار رشادت های حضرت علی (ع) موجب قوام دین اسلام برمی شمرند. وی به عنوان نخستین بانویی كه با پذیرش دین اسلام و با توجه به سنت های آن روز عصر جاهلیت، تمام همت خویش را برای اعتلای اسلام بكار بست. نماز خواندن او در كنار پیامبر(ص) علاوه بر آن كه مایه خوشحالی و آرامش خاطر ایشان بود، زمینه توسعه و ترویج فرهنگ اسلام را در میان دیگر زنان نیز فراهم می كرد.

ثروت خدیجه (س) و استفاده از آن در راه دین خدا نیز تاثیری بسزا در پیشبرد و موفقیت انجام دادن رسالت رسول اكرم(ص) و شكل گیری و پیشرفت اسلام ایفا كرد زیرا هر تحول و انقلابی به پشتوانه اقتصادی نیاز دارد كه این مهم در صدر اسلام با ثروت حضرت خدیجه (س) صورت گرفت. او تمام دستاوردهای تجاری خود را در اختیار پیامبر(ص) قرار می داد تا بدان وسیله ایشان بتوانند به ترویج و تبلیغ دین اسلام بپردازند.

**حضرت خدیجه (س)؛ بانوی فضل و بخشش
حضرت خدیجه (س) به عنوان یار و غمخوار پیامبر(ص) الگویی موفق از زن مسلمان را به جامعه معرفی كرد و در عصر جاهلیت كه زنان از جایگاه خاصی برخوردار نبودند توانست جایگاه و نقش خود را به عنوان یك زن مسلمان به خوبی بشناساند و زمانی به تجارت پاك، حلال و بدون ربا دست زد كه این رسم آنچنان در جامعه جاهلیت رواج نداشت و رباخواری رسم معمول آنها بود. وی با قدرت عقلانی و خردمندی كه داشت موفق شد تجارت خود را رونق بخشد.

از این رو این بانوی بزرگوار كه یكی از سرمایه های دین اسلام به شمار می رود می تواند همچون یك الگوی شایسته در جامعه برای بانوان و دختران معرفی شود تا با الهام گیری از زندگی این بزرگوار به عنوان یك همسر، مادر و فردی موفق در تجارت جامعه ای به دور از آسیب های اجتماعی خانواده هایی سالم داشته باشیم.

امروز اگر جامعه بخواهد به دنبال یك الگوی كامل برای بانوان باشد می تواند حضرت خدیجه (س) را انتخاب كند. وی امور خانه رسول خدا(ص) را به درستی اداره می كرد و در شرایط سخت ایشان را تنها نگذاشت و با خدمت پایدار خود موجب استمرار اسلام ناب و پاسداری از معارف اصیل دین اسلام شد.

**معرفی و شناخت حضرت خدیجه(س) برای جامعه امروز
امروزه باید حضرت خدیجه (س) را به عنوان یكی از شخصیت های تاثیرگذار در شكل گیری اسلام در جامعه معرفی كرد زیرا نقش و جایگاه این بانوی بزرگوار در تاریخ اسلام با غفلت های جدی روبرو بوده است. معرفی ایشان با استفاده از هنر، ادبیات و . . . می تواند باعث شناخت و آگاهی جامعه نسبت به وی شود اما این میراث دینی كه در اسلام وجود دارد كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

زنان مسلمان می توانند از ایثار و گذشت حضرت خدیجه(س) به عنوان الگویی والا درس بگیرند. همدلی با همسر یكی از ویژگی ها برجسته آن حضرت محسوب می شود. زنان می بایست با بررسی زندگی این بانوی بزرگ در مسیر تعامل و همیاری گام بردارند و برای ساختن زندگی خوب بكوشند. ایشان تمامی اموال خویش را بی ریا در اختیار رسول خدا(ص) قرار داد و هرگز از ثروت خود سخنی به میان نیاورد، البته زندگی حضرت خدیجه(س) می تواند درسی مهم و سازنده برای تمامی بانوان باشد.

پژوهشم**9370**2059**9131
۰ نفر