۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82925951
T T
۰ نفر

انتقال مفاهيم قرآني با زبان هنر

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82925951
انتقال مفاهيم قرآني با زبان هنر

تهران-ايرنا- مدير كميته آثار فرهنگي هنري نمايشگاه قرآن با اشاره به تاثير زبان هنر براي انتقال پيام،گفت: هنرهاي تجسمي و صنايع دستي فرصتي است كه مفاهيم قرآني را به صورت غيرمستقيم به مخاطبان ارائه كنيم.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، «علي تن» درخصوص فعاليت‌هاي كميته هنري در بيست و پنجمين نمايشگاه قرآن كريم به خبرنگار ايرنا گفت: تجربه نشان داده زماني كه يك پيام به صورت غيرمستقيم منتقل مي شود تاثير عميق تري به همراه دارد و با توجه به اينكه ما به دنبال تاثير و نتيجه گيري آني نيستيم، ايمان داريم كه اين نوع رويكرد در انتقال مفاهيم مذهبي موثر خواهد بود.
وي با انتقاد از رويكرد غرب در مواجهه با هنر با تعريف «هنر براي هنر» گفت: هنر شرق به دنبال انتقال مفهوم است و هنر اسلامي پيام آور كلام حق است كه از قرآن استخراج شده است به همين دليل معتقديم هنري كه تنها به زيبايي ختم شود داراي اعتبار نخواهد بود.
مدير كميته آثار فرهنگي هنري نمايشگاه قرآن به نقش آموزش در انتقال آموزه هاي ديني تاكيد كرد و افزود: متاسفانه دانشگاه ها در ترويج و تبليغ هنر اصيل ايراني و اسلامي موفق نبوده اند و همچنان آموزش ها بر روي مكاتب غربي استوار است.
وي بر باورپذيري هويت ايراني و اسلامي تاكيد كرد و افزود: تاريخ نشان داده كه تنها تمدن ايران و روم در هنر قابل دفاع و اعتبار هستند در حالي كه جوانان ما با فراموش كردن اين گنجينه تاريخي، نگاه خود را به هنر غربي دوخته اند؛ امروز تركيه و عرب ها مدعي هستند خط نثر متعلق به آنها است و ما در ساليان گذشته نتوانسته ايم در فضاهاي بين المللي از داشته هاي خود دفاع كنيم.
«غربي ها با الهام از هنر ايراني و اسلامي آثار قابل تحسيني خلق مي كنند، در حالي كه در ايران نه تاريخ هنر خود را خوب درك كرديم و نه آثار غرب را»
معاون دفتر تبليغ و ترويج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه از حضور340 اثر هنرهاي تجسمي و صنايع دستي از سوي آستان قدس رضوي، مركز دانش پژوهان دانشگاه شريف و معاونت هنري وزارت ارشاد اسلامي در بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم خبر داد.
تن افزود: آثاري در قالب نقاشي، خوش نويسي، نقاشي خط، تصوير سازي، كاريكاتور، پوستر، عكاسي و همچنين در بخش صنايع دستي توليداتي در قالب معرق، مشبك، منبت، خاتم كاري، ميناكاري، سوخته كاري و آينه كاري به نمايش گذاشته است كه هنرمندان صاحب نامي همچون غلامحسين اميرخاني، عبدالصمد صمدي، مهدي طوسي، كيخسرو خروش، غلامحسين طاهري،مرتضي فشاري، علي قديريان، محمد كاظم حسن وند و آقاميري ها در آن حضور دارند.
وي گفت: امسال بخش كاريكاتور را نيز به نمايشگاه اضافه كرده ايم و تنها بخش بين المللي در هنرهاي تجسمي و صنايع دستي است، كه به دليل زبان شيواي آن در انتقال مفاهيم بسيار مورد توجه قرار گرفته و از ظرفيت اين رسانه و هنر در مباحثي همچون شهداي مدافع حرم، مباحث مذهبي و مشكلات سياسي منطقه بهره گرفته و آثار را براي مخاطبان به نمايش درآورده ايم.
معاون دفتر تبليغ و ترويج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در بخش تئاتر نيز 105 اجرا شامل تئاتر خياباني،نقالي، پرده خواني، نمايش هاي آييني ، مردان نقره اي و سفيد با محوريت مفاهيم ديني در شبهاي ماه مبارك رمضان در صحن شبستان و حياط مصلي حضور دارند.
به گفته تن،250 فيلم كوتاه ،مستند و داستاني نيز در كنار 100 فيلم بلند در نمايشگاه بين المللي قرآن از كارگردان صاحب نامي همچون مجيد مجيدي، رضا ميركريمي ، جمال شورجه، رامين بحراني و مجتبي راعي حضور دارند كه از روز شنبه جلسات نقد و بررسي فيلم ها با حضور عوامل فيلم برگزار مي شود.
مدير كميته كارگاه هاي هنري نمايشگاه قرآن ،افزود: در حاشيه اين نمايشگاه 17 كارگاه در بخش هنرهاي تجسمي و صنايع دستي از سوي اساتيد شناخته شده درحال برگزاري است كه با استقبال گسترده بازديد كنندگان نمايشگاه روبرو شده است.
بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، با شعار «قرآن، چلچراغ هدايت» از ۳۰ ارديبهشت افتتاح شده و به مدت ۱۷ روز تا ۱۴ خرداد ماه، در مصلي تهران ميزبان بازديد كنندگان خواهد بود.
فراهنگ**9031** 1701
۰ نفر