۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰:۵۵
کد خبر: 82926730
T T
۰ نفر
ارتباط صحيح انسان و قرآن از طريق عترت امكان‌پذير است

اصفهان- ايرنا- رئيس حوزه علميه اصفهان گفت: تنظيم صحيح ارتباط انسان با قرآن جز از مسير ارتباط با عترت و استمداد از آنان، امكان‌پذير نيست.

به گزارش ايرنا، ' آيت الله حسين مظاهري' از مراجع تقليد در اصفهان عصر شنبه در پيامي بمناسبت افتتاح پانزدهمين نمايشگاه قرآن و عترت در اصفهان، افزود: عترت طاهره (ع) كه عدل و همتاي قرآن كريم است، به حكم حديث شريف ثقلين، در كنار قرآن و مفسِر و روشنگر يگانه معارف تابناك اين كتاب عظيم‌الشأن است.
وي اضافه كرد: ارتباط انسان با همتاي قرآن نيز از سطوح معرفت و محبت قلبي به آن بزرگواران آغاز مي‌شود و سپس در سطوح مودت و ابراز محبت، ادامه و استمرار مي‌يابد و آنگاه به سطوح متابعت از آنان و مشابهت رفتاري با سيره آنان، ارتقاء پيدا مي‌كند.
مظاهري ادامه داد: اينجا نقطه عطف تلاقي «عمل به قرآن كريم» و «پيروي از عترت طاهره» است.
وي گفت: قرآن كريم، كتاب جاوداني و جامع الهي است كه تربيت و هدايت انسان به سوي نور و روشنايي در ظلمت‌كده عوالم مادي و دنيايي را تأمين و تضمين ساخته است.
مظاهري افزود: اين ويژگي بارز قرآن، وقتي براي انسان به منصه ظهور خواهد رسيد كه ارتباط انسان با قرآن در يك چارچوب معين و تعريف‌ شده، به درستي ترسيم و برقرار شود.
رئيس حوزه علميه اصفهان اضافه كرد: انس و ارتباط آدمي با كتاب الهي، از سطوح قرائت و حفظ آيات آن آغاز مي شود و سپس در سطوح تدبر و تفكر در اين آيات بينات، ادامه و استمرار مي‌يابد و آنگاه به سطوح عمل و بكارگيري آن آيات نوراني، ارتقاء پيدا مي‌كند.
وي ادامه داد: به تعبير ديگر همه سطوح آغازين و مياني ارتباط با قرآن، مقدمه‌اي براي عمل به اين كتاب انسان‌ساز و جامعه‌پرداز است تا از اين طريق، سربلندي و تكامل انسان در همه ابعاد زندگي تأمين شود.
مظاهري بيان كرد: قرآن و عترت، اين هر دو ثقل عظيم، از آستان رفيع پروردگار مهربان، در اين عالم ماده و براي ما انسان‌ها تجلّي يافته‌ تا ما با عمل به آنها، به سر منزل سعادت دست يابيم.
وي تاكيد كرد: از اين‌رو همه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مربوط به قرآن و عترت، بايد بگونه‌اي تنظيم شود كه اين سطوح ارتباطي انسان با قرآن و عترت را هرچه بهتر و بيشتر، تبيين و تعميق سازد و در نهايت، به اجراي ايده بلند «بازگشت به قرآن و عترت» در جامعه انساني، به نحو مطلوب كمك نمايد.
مظاهري گفت: نمايشگاه قرآن و عترت نيز كه به بركت ماه مبارك رمضان ( ماه نزول قران و ماه آشنايي با معارف قرآن)برگزار مي شود، يكي از فرصت‌هاي مغتنمي است كه اگر به نحو شايسته به ترسيم و نهادينه ‌سازي اين سطوح ارتباطي، مدد رساند، به هدف متعالي خود دست يافته است.
وي ابراز اميدواري كرد: حاصل تلاش و سعي مشكور در برگزاري اين نمايشگاه، ارتقاء سطوح ارتباطي مخاطبان گرامي با قرآن كريم و عترت طاهره (ع) و در نتيجه، بهبود هرچه بهتر زندگي فردي و اجتماعي و رشد فرهنگي و تعاليِ اخلاقيِ جامعه اسلامي باشد.
پيام رئيس حوزه علميه اصفهان توسط مديركل ارشاد و فرهنگ اسلامي استان اصفهان در ابتداي آئين برگزاري اين نمايشگاه قرائت شد.
پانزدهمين نمايشگاه قرآن و عترت در محل برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي استان اصفهان در كنار پل تاريخي شهرستان افتتاح شد.و يك هفته برپا خواهد بود.
برنامه‌هاي جانبي اين نمايشگاه، برگزاري همايش قرآن و خانواده، كتابت قرآن با حضور اساتيد و هنرآموزان انجمن خوشنويسان، برگزاري يادواره شهداي قرآني و تجليل از خانواده آنها، شب شعر آييني به مناسبت ولادت حضرت امام حسن مجتبي(ع) با حضور شعراي استاني و كشوري، محفل انس با قرآن با حضور قاريان و گروه‌هاي تواشيح و همخواني بين‌المللي همراه با تجليل از فعالان قرآني شاخص است.
از ديگر برنامه هاي اين نمايشگاه، اجراي نمايش‌هاي قرآني بصورت ميداني و خياباني، اجراي طرح وقف قرآن و مفاتيح‌الجنان و اهداي قرآن نفيس به زوج‌هاي جوان است.
ت/ 7153 / 1339