۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82927354
T T
۰ نفر

قارچ پرورشي بي خطر است

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82927354
قارچ پرورشي بي خطر است

كرمانشاه - ايرنا - مسموميت يك هزار و 17 نفر و فوت 15 تن از هموطنان به دليل مصرف قارچ سمي در يك ماه اخير، موجب شده تا عده اي از مردم از مصرف قارچ هاي پرورشي نيز خودداري كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، امسال به دليل افزايش ميزان بارندگي ها شاهد رويش قارچ هاي سمي در بيشتر نقاط كشور از جمله استان هاي غربي بوديم و آمار مسمومان به اين دليل نيز از ارديبهشت تاكنون روند صعودي داشته است.
بيشترين آمار فوتي ها با هشت مورد متعلق به كرمانشاه است و در ساير استان ها نيز هر روز به آمار قربانيان اضافه مي شود.
صاحب نظران گياه شناسي و متخصصان علوم پزشكي بين قارچ هاي پرورشي و نوع وحشي كوهي آن از نظر وجود مواد تفاوت قائل هستند و مي گويند قارچ هاي پرورشي بسته بندي مشكلي براي مصرف ندارد.
اما به اعتقاد اين افراد، از نظر ظاهري هيچ تمايزي بين قارچ هاي سمي و خوراكي وجود ندارد و تفاوت آنها حتي براي يك قارچ شناس نيز به راحتي قابل تشخيص نيست.
اين افراد توصيه مي كنند؛ تنها قارچ هايي كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوز مصرف شود.

** وجود 50 نوع قارچ سمي
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور اعلام كرد: 50 گونه قارچ سمي در ايران وجود دارد كه چهار مورد آن مرگبار است.
محمدرضا آصف مي گويد بررسي نمونه قارچ‌هاي مصرفي مربوط به بيماران مسموم نشان مي دهد يك نوع از آنها، قارچ سمي و كشنده با عوارض كبدي'Lepiota brunneioncarnata' بوده و 2 نوع قارچ سمي و غيركشنده 'Hypholoma fascicalare' و 'Coprinopsis atram entaria' نيز موجب مسموميت افراد شده است.
وي اظهار كرد كه اولين نمونه اين قارچ ها از كرمانشاه و آخرين آنها از كهكيلويه و بويراحمد جمع آوري شد.
سابقه مسموميت براثر مصرف قارچ به سال 1385 بر مي گردد كه در آن سال نيز با طغيان رويش قارچ هاي سمي در برخي نقاط كشور حدود 600 نفر از هموطنان راهي بيمارستان شدند.

** 8 فوتي و 478 مسموم در كرمانشاه
رئيس اورژانس پيش بيمارستاني و مدير حوادث دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه نيز آخرين آمار مسموميت با قارچ از ابتداي ارديبهشت ماه تا پنجم خرداد را اعلام كرد و گفت: در اين مدت 478 نفر به مراكز درماني استان مراجعه كرده اند.
دكتر صائب مدرسي، تعداد افراد بستري را 23 نفر، در بخش تخصصي را 14 نفر، در بخش ويژه را پنج نفر، بستري در اورژانس را چهار نفر، فوتي را هشت نفر و اعزام به شيراز را 18 نفر ذكر كرد.

** مردم قارچ هاي كوهي را مصرف نكنند
رئيس اداره تحقيق، توسعه و آموزش مردمي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه نيز به اطلاعيه ستاد مركزي اطلاع رساني داروها و سموم در خصوص پيشگيري از مسموميت با قارچ هاي سمي اشاره كرد و گفت: تنها راهكار جلوگيري از مسموميت، مصرف نكردن قارچ هاي كوهي است.
دكتر وريا رحيمي در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد كه توصيه ما به مردم اين است كه هيچ نوع قارچ كوهي وحشي را مصرف نكنند اما مصرف قارچ هاي پرورشي بسته بندي شده مشكلي ندارد.
او از مردم خواست در صورت خريداري قارچ بسته بندي حتما به برچسب بهداشتي آن توجه كنند.
او در ادامه گفت: با توجه به علايم گزارش شده، قارچ عامل مسموميت هموطنانمان از جنس و گونه Amanita virosa مي باشد كه تا حدودي به قارچهاي خوراكي شباهت داشته و مي تواند در كنار آنها در محل رويش وجود داشته باشد.
وي همچنين يادآوري كرد كه مردم بايد از مصرف قارچ هاي خودرو بخصوص قارچ هايي كه در كنار تنه درختان (علي الخصوص درختان خشك شده) مي رويند و يا قارچ هاي جمع آوري شده توسط افراد عادي و يا قارچ هايي كه به صورت فله اي عرضه مي شوند، خودداري كنند.
او تاكيد كرد كه تنها قارچ هايي كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوزهاي سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشكي مي باشند، بايد مصرف شود.
رحيمي افزود: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها براساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسي و گياه شناسي امكان پذير است.
او گفت: بنابراين به توصيه هاي برخي از افراد عادي در تشخيص انواع سمي از انواع خوراكي قارچ توجه نكنيد.
وي اظهار كرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي نشان دهنده غيرسمي بودن قارچ براي انسان نمي باشد.
وي در ادامه گفت: برخي از روش ها و معيارهاي سنتي مانند تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رويش قارچ معيار علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سمي بودن قارچ در همه موارد نيست.
وي با تاكيد بر اينكه هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زياد مصرف نكنيد، افزود: برخي از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماده سازي غذا مانند كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، بخار پز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در قارچ نمي باشد.
اين متخصص در حوزه مسموميت در ادامه تصريح كرد در صورت بروز علايم و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (12-5 ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ)، هر چه سريعتر بيمار را به مركز درماني تخصصي سم شناسي باليني و مسموميت ها منتقل كنيد.
رحيمي افزود: در مواردي كه علائم گوارشي به صورت تاخيري (با فاصله بيش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد اين دسته از قارچ ها سم به مراتب بيشتري دارند و علت اصلي نارسايي حاد كبدي و مرگ تعدادي از هموطنانمان نيز همين مسئله بوده است.
وي بيان كرد: انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسموميت ها امكان درمان موفقيت آميز را افزايش مي دهد و هرگونه تاخير در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي شود.
او گفت: بنابراين با مشاهده علايم و نشانه هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تاخيري در فردي با سابقه مصرف خوراكي قارچ، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز نموده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل نماييد.
وي اضافه كرد: در صورت امكان، نمونه باقي مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را براي شناسايي كادر پزشكي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.

** قارچ پرورشي مشكلي براي مصرف ندارد
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي كرمانشاه نيز با بيان اينكه هيچ ارتباطي بين قارچ هاي كوهي وحشي سمي با قارچ هاي پرورشي وجود ندارد، گفت: مصرف قارچ هاي پرورشي بسته بندي شده كه داراي برچسب بهداشتي است، مشكلي ندارد.
سيدافشين صفوي به مردم توصيه كرد كه قارچ پرورشي را از مراكز معتبر تهيه و مصرف نمايند و به هيچ وجه از فروشندگان دوره گرد قارچ تهيه نكنند.
او آماري از تعداد واحدهاي پرورش قارچ در استان نيز ارائه كرد و گفت: اكنون 16 واحد و يك مجتمع توليد قارچ در استان كرمانشاه فعال است.
وي توليد سالانه قارچ دراين واحدها را 2 هزار و 100 تن ذكر كرد و افزود: قارچ توليدي اين واحدها به صورت بسته بندي در فروشگاه هاي معتبر استان عرضه مي شود.
وي با بيان اينكه اين قارچ هاي پرورشي از نوع دكمه اي و كاملا خوراكي و بهداشتي است، گفت: قارچ يكي از منابع اصلي پروتئين است و توصيه ما به مردم مصرف قارچ پرورشي به عنوان تامين كننده پروتئين است.
استان كرمانشاه 2 ميليون نفر جمعيت دارد كه در 2 هزار و 622 روستا و 32 شهر سكونت دارند.
3033/8066
گزارش از فرزاد نويدي
۰ نفر